Ba­ra će bi­ti po­no­vo car­ska: Spe­ci­jal­ni re­zer­vat pri­ro­de dobio drugačiji status, vraća se u život

 ≫ 
  • 1

Spe­ci­jal­ni re­zer­vat pri­ro­de pr­ve ka­te­go­ri­je Car­ska ba­ra, do­bio je dru­ga­či­ji sta­tus, a on obe­ća­va i no­ve ve­tro­ve na pod­ruč­ju pod po­seb­nom za­šti­tom uz re­ku Be­gej u sred­njem Ba­na­tu, piše Politika

To se na­ro­či­to od­no­si na oču­va­nje bilj­nog i ži­vo­tinj­skog sve­ta, od­no­sno na sta­ni­šte pti­ca je­din­stve­no u Evro­pi. Car­ska ba­ra je sa­da po­ve­re­na zre­nja­nin­skoj usta­no­vi „Re­zer­va­ti pri­ro­de”.

-  Bit­ka za ovo za­šti­će­no pod­ruč­je je tra­ja­la sko­ro 20 go­di­na, a za to vre­me je ono pro­pa­da­lo ili stag­ni­ra­lo. Ako uzme­mo u ob­zir či­nje­ni­cu da su ne­ki de­lo­vi zna­čaj­no de­va­sti­ra­ni, ba­re Ti­ga­nji­ce re­ci­mo vi­še ne­ma, da je Per­le­ska ba­ra na ne­kih 30 od­sto od ukup­ne po­vr­ši­ne, a da su i jed­na i dru­ga u pr­voj zo­ni za­šti­te, on­da to do­volj­no go­vo­ri o to­me ka­ko se upra­vlja­lo ovim pod­ruč­jem u pret­hod­nom pe­ri­o­du - ka­že di­rek­tor „Re­zer­va­ta pri­ro­de” De­jan Jo­va­nov.

Objašnjava pe­ri­od u ko­me su ne­ka­da po­pu­lar­nim iz­le­ti­štem, u tran­zi­ci­o­nom pe­ri­o­du, upra­vlja­li vla­sni­ci za­in­te­re­so­va­ni pre sve­ga za eks­plo­a­ta­ci­ju ri­be Ri­bar­skog ga­zdin­stva „Eč­ka”, ko­je je ras­po­la­ga­lo sa naj­ve­ćim rib­nja­kom u Evro­pi. Ga­zdin­stvu je go­di­na­ma pri­pa­da­la i Car­ska ba­ra. Sko­ro tri­de­set go­di­na tra­ja­lo je pro­pa­da­nje i rib­nja­ka i iz­le­ti­šta.

Ka­da je osno­va­na usta­no­va „Re­zer­va­ti pri­ro­de” go­vo­re­no je da se ta­da­šnje jav­no pred­u­ze­će osni­va zbog „zbri­nja­va­nja”Car­ske ba­re. Sti­ca­jem okol­no­sti pr­vo je do­bi­je­no upra­vlja­nje nad re­zer­va­tom „Ri­to­vi do­njeg Po­ti­sja”, za­tim je pri­do­dat Park pri­ro­de „Ru­san­da”, a na kra­ju i Car­ska ba­ra.

-  To sve za­jed­no pre­la­zi 10.000 hek­ta­ra za­šti­će­nog pod­ruč­ja, što nas či­ni naj­ve­ćim lo­kal­nim upra­vlja­čem u Sr­bi­ji u ovom tre­nut­ku. Za re­vi­ta­li­za­ci­ju Car­ske ba­re neo­p­hod­ni su zna­ča­jan no­vac, trud i vre­me. Iz­mu­lja­va­nje Sta­rog Be­ge­ja je va­žan po­sao ko­ji tre­ba oba­vi­ti da bi sta­rom tra­som opet mo­gao da plo­vi brod sa tu­ri­sti­ma ko­ji u ži­va­ju u ret­kom ptič­jem sve­tu. To se ne­će ra­di­ti par­ci­jal­no već ce­lim to­kom. Uba­ci­va­nja rib­njač­ke vo­de u za­šti­će­no pod­ruč­je vi­še ne­će bi­ti pa se oče­ku­ju po­zi­tiv­ni efek­ti kroz ne­ko­li­ko go­di­na. Oni će se me­ri­ti pre sve­ga re­vi­ta­li­za­ci­jom ba­re Ti­ga­nji­ce, Car­ske i Per­le­ske ba­re, kao naj­va­žni­jih de­lo­va ovog pod­ruč­ja. Ču­var­ska slu­žba od­lič­no ra­di svoj po­sao ta­ko da je na te­re­nu već pri­me­će­na pro­me­na sta­nja na bo­lje, za ko­ju će ta­ko­đe bi­ti po­treb­no vre­me - objašnjava Jovanov.

Eko tu­ri­stič­ka po­nu­da će bi­ti po­dig­nu­ta na da­le­ko vi­ši ni­vo od do­sa­da­šnje.

- Pro­me­ne u vi­du plo­vid­be Sta­rim Be­ge­jom, no­vih tu­ri­stič­kih mo­bi­li­ja­ra, no­vog deč­jeg igra­li­šta, no­vih vi­di­ko­va­ca i osma­trač­ni­ca će bi­ti vi­dlji­ve već ove go­di­ne. Ure­đe­nje cen­tra za po­se­ti­o­ce je u to­ku, po­sta­vlja­nje no­ve sa­o­bra­ćaj­ne sig­na­li­za­ci­je ta­ko­đe. Na­ba­vlje­ne su pum­pe za bor­bu pro­tiv even­tu­al­nog po­ža­ra, ka­ko se ne bi po­na­vio po­žar iz 2018. go­di­ne – obra­zla­že Jo­va­nov i na­gla­ša­va da je obe­ća­na po­dr­ška iz nad­le­žnih mi­ni­star­sta­va u re­pu­blič­koj vla­di i po­kra­jin­skim se­kre­ta­ri­ja­ti­ma, a iz zre­nja­nin­ske grad­ske upra­ve već sti­žu sred­stva:

– Za­u­sta­vi­će­mo trend pro­pa­da­nja ovog za­šti­će­nog pod­ruč­ja i od nje­ga uči­ni­mo pra­vi bi­ser pri­ro­de, od­no­sno top 10 de­sti­na­ci­ju za od­mor i uži­va­nje u pri­ro­di, što je ova lo­ka­ci­ja bi­la pre mno­go go­di­na – is­ti­če pr­vi zre­nja­nin­ski eko­log.

Video: Da li znate gde je Rakina bara? Ne! Evo ovde i pravi je raj

(Telegraf.rs)

Video: Srbijavoz preporučuje putnicima da karte kupuju putem mobilne aplikacije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pobesneli Laloš

    6. april 2022 | 19:56

    Slaba vazda od toga. Žedni Zrenjanin je dao 450 miliona da se izgradi vodovod za budućeg najvećeg trovača, daje 400 miliona da Milenium "razminira" sto jutara poklonjene oranice, gradi aveniju Ling long, a uskoro i autoput za bržu distribuciju guma, proširuje ulice da odgovaraju velikim kamionima, dozvoljava nakanu da se zagadi Begej i specijalni rezervat Carska Bara, strani radnici nude srednjoškolkama da očas posla zarade 100 dolara. Niču saloni za masažu, a bicikli se sve više kradu. Grad već 18 godina nema vodu za piće, ali ima ogroman prazan vodotoranj. Imamo i most na suvom, ali i regionalnu bolnicu sa 30 godina nezavršenim spratovima. Sutra ćemo umirati od čađi i formalina iz monstruozne fabriketine koja se uz 100 miliona evra državne pomoći gradi na najboljoj oranici. Moglo je to da se napravi u nekoj pustari ili Jajincima. Nećemo imati ni hrane jer će sve biti zagađeno. Ali, to ništa ne znači ekonomskom tigru.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA