Skoro 11.000 vozača se ponovo borilo za vozačku, neki i po 2 puta: Oduzimana i doktorima nauka

 
 
 ≫ 
  • 10

U ovom trenutku oko 250 vozača, koji su ostali bez vozačke, a koji su podneli kompletnu dokumentaciju, čekaju da budu pozvani na seminar da bi mogli opet za volan

Od decembra 2012. godine do danas skoro 11.000 vozača u Srbiji ostalo je bez vozačke dozvole, zbog čega su morali na seminar unapređenja znanja i ponovo da polažu ispit iz bezbendosti saobraćaja, kako bi povratili ovu "karticu" i ponovo seli za volan. Brine podatak što među njima ima i onih koji su bez vozačke ostajali i po dva puta, njih je, kako nam je rekao direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić, 50 i više, a ono što je interesantnije, među onima koji su inače, ostajali bez ovog dokumenta, bilo je i doktora nauka. 

Naime, od početka sprovođenja procesa rehabilitacije vozača kojima je oduzeta vozačka dozvola do decembra 2020. godine, Agenciji za bezbednost saobraćaja prijavu za seminar unapređenja znanja podnelo oko 10.600 vozača kojima je oduzeta vozačka dozvola. Od juna 2012. godine kada je u Beogradu održan prvi seminar za vozače kojima je oduzeta vozačka dozvola, oko 10.350 vozača je odslušalo seminar unapređenja znanja.

U ovom trenutku oko 250 vozača koji su podneli kompletnu dokumentaciju i koji ispunjavaju uslov za pohađanje seminara čekaju da budu pozvani na seminar.

- Ima i povratnika, 50 i nešto njih su dva puta izgubili vozačku dozvolu. Ono što je zanimljivo, među vozačima koji su ostali bez dozvole ima i doktora nauka - kaže za Telegraf.rs direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić.

Od 2012. do danas gotovo 8.500 vozača kojima je oduzeta vozačka dozvola je uspešno položilo ispit provere znanja iz oblasti bezbednosti saobraćaja i time uspešno završilo proces rehabilitacije. Prosečan procenat prolaznosti na ispitu je oko 80 odsto.

Vozačku "gube" muškarci sa u proseku 38 godina

97 odsto onih koji ostaju bez dozvole čine muškarci, dok je procenat žena mali.  

- Najzastupljeniji su vozači uzrasta od 30 do 40 godina, prosečna starost je 38 godina, a najčešći uzrok zbog kojeg ostaju bez dozvole je alkohol - kaže Pešić za naš portal.

Više od polovine vozača kojima je oduzimana dozvola imaju završenu srednju školu, oko 18 odsto osnovnu, oko 16 odsto završen treći stepen i oko 9,5 odsto višu školi ili fakultet.

Svi ovi vozači, da bi vratili vozačku i da bi im bila vraćena vozačka, morali su na seminar od 40 časova u Agenciji za bezbednost saobraćaj.

- Seminar traje 13 dana, ima 40 časova, nijedan čas ne sme da se propusti, ni na jedan čas ne sme da se zakasni, održavaju se po 3 časa od po po 45 minuta a na poslednjem času se polaže test - navodi Pešić.

S obzirom na to da imamo veliki broj saobraćajnih nezgoda sa smrtnim ishodom, u toku je izrada izmena Zakona o bezbednosti u saobraćaju.

Agencija će se zalagati za trajno oduzimanje vozačke 

Pešić za Telegraf.rs kaže da će se zalagati za trajno oduzimanje vozačke dozvole, a ako takvi učesnici u saobraćaju nastave da voze, da im se oduzimaju i vozila.

- Tražićemo da i ako posle trećeg procesa obuke ponove delo, da im se oduzima vozačka. Prvi put da im se oduzme kad sakupe 18, drugi put ako sakupe 15 kaznenih poena, sledeći put je granica na 9. Kazneni bodovi se brišu posle 2 godine. Baš dosta treba da napravite prekršaja u saobraćaju ili da naprave jednu veliku kao što je nasilnička vožnja, pa da sakupite 18 bodova i da ostanu bez vozačke dozvole. Ako i posle dve obuke, i treći put naprave prekršaj za oduzimanje, onda moraju i na zdravstveni pregled i psihološka posmatranja. E, ako i posle ta tri puta napravi prekršaj, trajno mu se oduzima dozvola, a ako nastavi da vozi mi smo za to da mu se oduzme vozilo - kaže Pešić za naš portal.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja pre je za to da se odmah oduzimju vozila, ali napominje da sada ima uslova i za jedno i za drugo.

Raniji predlog sistema kaznenih poena 

Najpre kaže da je sistem kaznenih poena malo drugačije bio zamišljen 2004. godine kada je pisan zakon.

- Mi smo tada predvideli sistem da se onog trenutka kada neko dobije poene, on odmah uvlači u priču da se menja. Kako sada sistem funkcioniše? Dobiješ poene za prolazak na crveno, pa dobiješ 6 poena za preticanje, a kada dobiješ još 6 za alkohol i kada se sakupi 18 poena, onda policija oduzima dozvolu i kaže - ne možeš da je dobiješ nazad dok ne odeš u Agenciju za bezbednost saobraćaja. Ti dok ne skupiš 18 poena možeš 5 puta da pogineš ili da ubiješ nekoga.

- Kako smo mi to bili zamislili 2004. godine. Zamislili smo da postoji kategorizacija vozača u zavisnosti od toga koliko ima poena. Pa, na primer, ko ima 0 taj je savestan vozač, ko ima od 8 do 13 je nesavestan, od 14 do 17 bahat... Ako vozač, na primer, dobije 6 poena za alkohol, odmah treba da mu stiže pismo od policije ili od Agencije: "Poštovani, izračunato vam je toliko i toliko poena, vi sada imate status nesavesnog vozača. Ukoliko želite, imate mogućnost da u roku od 3 meseca dođete u Agenciju za bezbednost saobraćaja, da prođete seminar za vozače koji voze pod dejstvom alkohola i za uzvrat da vam se izbrišu poeni". Ako vozač to ne uradi, a napravi još jedan prekršaj i sakupi od 7 do 14 kaznenih poena, u tom slučaju ima istu opciju ali da je plati, s tim da mu se oduzima i dozvola, mora da ide i na lekarski pregled... A, ako sakupi 18 poena, ostaje bez dozvole i ide ponovo na polaganje. Cilj je da se ne čeka, nego da se takav vozač odmah ubaci u sistem - objašnjava Okanović.

S obzirom na to da se zatvor može zameniti korisnim radom, Okanović kaže da bi taj rad trebalo da se tiče baš pogibija u saobraćaju.

- Rad u javnom interesu se trenutno u Srbiji sprovodi na način na koji nema nikakve veze sa saobraćajem. Ono što je bilo zamišljeno jeste da ako neko dobije rad u javnom interesu kao kaznu on ide u Urgentni centar da tamo pomaže i da vidi ljude koji su nastradali, da gura kolica u Zavodu za rehabilitaciju, da pomaže ljudima koji su ostali invalidi u saobraćajnim nezgodama. Mi taj sistem nemamo - rekao je Okanović za Telegraf.rs.

Vozačkom dozvolom se ne ubija

Okanović kaže da vozačkom dozvolom koja je kartica 10 puta 6 ne može da se ubije čovek, ali vozilom da. Zato je pre za oduzimanje vozila.

To je već predlagano, 2018. se privremeno odustalo zbog toga što policija nije bila u potpunosti u tom trenutku opremljena video nadzorom. Pošto je opremanje saobraćajne policije u toku očekujem da će to zaživeti. Uostalom postoji podrška za tako nešto od strane ministra unutrašnjih poslova, on je sam najavio da će tako nešto biti uvedeno. I trajno oduzimanje vozačke postoji kao mogućnost. Ali, imate li vi vozačku? Šta je vozačka? Jedna plastificirana kartica 10 puta 6. Možeš li da ubiješ nekog sa vozačkom? Ne, a automobilom da.

- Problem je što ljudi koji nemaju vozačku sedaju i ubijaju. Svaki 4. mladi vozač po podacima Agencije za bezbednost saobraćaja koji učestvuje u smrtnim sabraćajnim udesima nema uopšte položen vozački ispit. Šta sad da radimo sa vozačkom? Nema je, kako da je uzmemo - objašnjava Okanović za Telegraf.rs.

I Srbi za oduzimanje vozačke 

Kada bi se izmenama Zakona o bezbednosti u saobraćaju, na čemu se radi, uvelo oduzimanje vozačke dozvole, Srbima, to ne bi teško palo, bar se tako može zaključiti po komentarima naših čitalaca na tekst "Saobraćajke i broj žrtava "zovu" na promenu kazni, Zakon se menja do kraja godine: Šta predlaže struka?"

- Oduzimati dozvole u odnosu na težinu prekršaja i ponovljene prekršaje. Mora se obesmisliti praksa nekih vozača da drže po 50 do 100 evra uz vozačku dozvolu - kaže jedna Milena.

- Ma duplirati kazne, po dve nanogice - smatra Leo.

Čitalac potpisan XXXl je za pojedine slučajeve ponašanja u saobraćaju za trajno oduzimanje dozvole.

- Trajno oduzimanje vozačke dozvole, za slučajeve poput manekenke sa decom. Nije mi jasno zašto policija toleriše, ukinite već jednom, danas su radari, sutra pojasevi, prekosutra svetla nulta tolerancija za sve i molim lepo.

Kiki ima predlog.

- Za sve bahate, pijane, drogirane i druge kategorije vozača koji ne poštuju zakon oduzeti vozačku dozvolu na 5 godina a nakog toga, odnosno kada prođe jos 6 meseci, ponovno polaganje vozačkog ispita. Videćete rezultat.

Salvatore bi uzimao vozačku onima sa alkoholom u krvi bez prava polaganja.

- Svako ko ima preko 0,7 ili opijate u krvi a vozi, na licu mesta oduzeti dozbolu bez prava polaganja i 15 dana zatvora!

Srba je primetio što i naši sagovornici.

- Čemu zabrane, pa i trajno oduzete dozvole, kad vam oni non stop voze i pod zabranom i sa trajno oduzetom dozvolom, znate vi to dobro i vidite kolko saobraćajki vam prave oni bez dozvole. Lično znam bar 10 njih kojima je oduzeta dozvola i moraju ponovo da polažu a non-stop voze u svojim gradovima.

(Telegraf.rs)

Video: Dragana Mirković sagradila kuću porodici sa Golije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Kaja

    18. februar 2022 | 22:44

    Tatin sin kome oduzmete bembaru ce novcanicom od 500 evra obrisati suze i nekako ce preci preko toga teska srca... Nego, mi imamo Agenciju za bezbednost saobracaja???

  • Super Brundo

    18. februar 2022 | 21:23

    I dalje ne razumete problematiku.To se, doduse, i ne ocekuje od vas.

  • Siledzijama u saobracaju

    18. februar 2022 | 21:26

    ni znanje ne pomaze.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA