Reforma javne uprave uz podršku EU: Manje gužve, redovi prošlost - "kriv" JUM
Krštenica, saobraćajna dozvola, papiri za dobijanje dečijeg dodatka ili urbanistička dozvola za izgradnju u 25 gradova i opština Srbije mogu da se dobiju na jednom mestu. Jedinstveno upravno mesto, takozvani JUM najnoviji je pokazatelj napretka u reformi javne uprave, koja se u našoj zemlji sprovodi uz višegodišnju podršku Evropske unije. Glavni koordinator reforme je Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave (MDULS).
Za narednu godinu, MDULS ima velike planove. Prema najavama ministarke Marije Obradović, MDULS će uvećati 2,5 puta fond za otvaranje Jedinstvenog upravnog mesta, tako da će gradovi i opštine u Srbiji u 2022. godini, za te namene imati 100 miliona dinara na raspolaganju. Ona, ujedno, poziva opštine i gradove da konkurišu za podršku iz republičkog budžeta.
-Ovim pozivom u januaru pridružiće se još petnaestak gradova i opština. Zato pozivam gradske i opštinske uprave da se prijave već u januaru, odmah posle novogodišnjih praznika, što znači da je vreme da sada pripremaju dokumentaciju i da apliciraju za sredstva za otvaranje Jedinstvenog upravnog mesta. Naravno neophodno je da se ispoštuju neki tehnički preduslovi, ali to već gradovi i opštine znaju, jer smo mi u stalnom kontaktu sa njima. Uprava po meri svih nas, profesionalna i ljubazna, to jeste naš prioritet, a to ostvarujemo Jedinstvenim upravnim mestom - poručuje ministarka obraćajući se svim lokalnim samoupravama.
Grad Pirot već godinu dana služi kao uzor drugima da preuzmu takav model upravljanja. U to su se uverili Piroćanci, otkako je u njihovom gradu opštinski uslužni centar transformisan u moderno Jedinstveno upravno mesto.
Gradonačelnik Vladan Vasić kaže da je uz finansijsku pomoć resornog ministarstva, bilo potrebno nekoliko meseci da se prostor preuredi, zaposleni obuče da koriste informacione sisteme, da se unese oprema i objedine procedure, a onda i da se dobro proveri kako će funkcionisati elektronska komunikacija državnih i lokalnih organa.
-Mi smo krenuli u reformu javne uprave i naše uprave poodavno. Želimo da što je moguće više usluga pružimo gradjanima na jednom mestu objedinjene usluge i republičkih organa i lokalne samouprave. Građani mogu jednostavno da završe ono što im je najpotrebnije, na primer, iz oblasti dečije zaštite, zatim urbanizma ili kada podnose zahtev za izdavanje lične karte ili vozačke dozvole. Posebna pogodnost je što tu postoji i šalter Pošte da ne moraju zbog uplatnica da idu na drugo mesto - kaže Vasić.
Prema podacima MDULS, samo u prethodnoj godini državni organi i institucije u Srbiji međusobno su elektronski razmenili 10 miliona dokumenata. To znači da su deset miliona puta građani Srbije manje išli na šaltere i manje trošili vreme i novac da bi završili neki svoj posao.
Prema rečima gradonačelnika Vasića novost je i za građane iz drugih sredina da mogu odmah da dobiju neki lični dokument.
-Želimo da napredujemo, želimo da imamo što je moguće više elektronski rad naše uprave, da možete sada i iz Beograda i iz Australije da tražite neka dokumenta preko E-šaltera. Dakle, želimo da se osavremenimo, da ljudi imaju pristup našim uslugama iz bilo kog dela sveta - ovo je svedočenje gradonačelnika, koji kaže da je svaki dinar opravdan od 5, 2 miliona uloženih u Jedinstveno upravno mesto. Ohrabren dosadašnjim rezultatima ne posustaje u nameri da sledi nove ideje reforme javne uprave u Srbiji.
ANKETA
BEZ ČEKANJA
Pred šalterom u opštini Pirot zatekli smo nekoliko građana, a evo kako su odgovarali na naša pitanja:
Jovanović Ruminica
-Došla sam da platim porez na imovinu. Uspela sam bez čekanja da završim.
-Jesu li vas šetali od šaltera do šaltera?
-Ne, ne, to se nije desilo.
Biserka Nedeljković
-Došla sam zbog poreza, da vidim dugovanja.
- Da li ste uspeli da završite?
-Da i brzo. Za dva minuta. Znači nam mnogo, nema da gubimo vreme zbog drugih obaveza.
(Telegraf.rs/PR)
Video: Gori automobil u blizini Slavonskog Broda: Vatra "progutala" vozilo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.