Zašto su nam deca matematički nepismena: U osmom razredu ne znaju množenje, neće tablu - hoće tablet
Deca "Z" generacije, a to su sva ona rođena od 1997. do 2015. godine, odrastaju matematički nepismena! Na to se upozorava u najnovijem izveštaju Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Jednostavno rečeno, nova generacija na kraju osnovne škole ne zna da reši bilo koji zadatak koji zahteva malo duže razmišljanje i povezivanje, a mnogi do osmog razreda dođu a da ne znaju ni celu tablicu množenja.
Odgovor je takođe poražavajuć - smatra se da su đaci "Z" generacije loši iz matematike jer im je rešavanje zadataka na tabli dosadno. Oni žele mobilni, tablet i brza, trenutna rešenja.
- Rezultati dece iz matematike na maloj maturi manji su u odnosu na srpski jezik i kombinovani test tokom celog perioda od 2011. do 2021. godine. Brojne društvene studije ukazuju da „milenijalci” (rođeni u periodu od 1981. do 1996. godine) i „Z” generacija (rođeni od 1997. do 2015. godine), osim što odrastaju u ambijentu naglog razvoja informaciono-komunikacionih tehnologija, najlakše prihvataju i najbolje se snalaze u primeni tih tehnologija. Njima je sve teže zadržati pažnju tradicionalnim načinima držanja nastave – „tabla i kreda”, posebno kada je u pitanju matematika - navodi se u izveštaju Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Oni upozoravaju i da mnogi đaci u Srbiji zbog toga pate od matematičke anksioznosti. To znači da osećaju napetost i strah kada treba da rešavaju matematičke zadatke, da imaju negativan stav prema ovom predmetu i nelagodnost kad treba da idu na taj čas.
Jedan pošalje domaći na vajber, ostali prepišu
Branislav Milošević, nastavnik matematike u OŠ "Gornja Varoš" u Beogradu, kaže za Telegraf.rs da je ono što se dešava, blago rečeno, katastrofa.
- Njima je na tabletima i mobilnim telefonima sve dostupno ovog trenutka, a rad na zadacima je proces i to ih ne zanima. Ima zadataka o kojima treba razmišljati više dana, a za đake nove generacije to je na niovu naučne fantastike. Oni žele sve sad, odmah! Dešava se da im date zadatak i prođe sekund, a oni kaže "ja ovo ne znam". Pa čekaj, je l si uopšte pročitao zadatak, pitam ih, i onda shvatim da nemaju strpljenja da pročitaju zadatak do kraja - priča nastavnik Milošević.
Događa se, dodaje, i da jedan učenik pošalje domaći zadatak na vajber, a ostali ga onda prepišu. Deca koja su nadarena za matematičko razmišljanje danas, priča ovaj profesor, retka, pa ih drugi zbog toga ismejavaju.
- Vidite kako se sve promenilo. Nekada je bilo obrnuto. Danas se ismevaju najboljima - dodaje na kraju Milošević.
Brojke potvrđuju zabrinjavajuću situaciju: oko 43 odsto učenika u Srbiji nije dostiglo najniži nivo funkcionalne pismenosti iz matematike, pokazali su PISA testovi. Da bi se matematika približila đacima, potrebno je osavremeniti način izvođenja nastave, zaključuje se na kraju, u izveštaju Zavoda.
- Sa akcentom na kompjuterske simulacije i vizualizaciju, kako bi učenici razumeli materiju koja im se predaje i razloge zašto im se predaje (primenu). Bolje razumevanje gradiva iz matematike pozitivno bi uticalo na znanje, a samim tim i na eliminaciju utemeljenog straha i odbojnosti od matematike - piše u izveštaju.
Naš sagovornik smatra da je nešto i do roditelja.
- Vratite nastavnicima autonomiju, dopustite da detetu damo ocenu adekvatnu znanju koje ima - poručuje Milošević na kraju.
Video: Kako je Soraja briljirala u tablici množenja: 5 x 7 = 56...50...85?!
(Telegraf.rs)
Video: Osuđenici u Okružnom zatvoru okitili jelku!
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Milorad
A sta mi vredi sto znam matematiku, kad egzistiram, od svog krvavog znoja. Bolje da nisam znao matematiku i ostalo, sad bi bio milioner bogatas(tajkun). Doslo je vreme da su polupismeni i nepismeni pametniji od onih drugih.
Podelite komentar
Shampita
Roditelji bi trebalo već jedanput da shvate da obrazovanje dece nije sprint već maraton, da ne gnjave učitelje i nastavnike i da ih puste da rade svoj posao. To što roditelji u današnje vreme rade, to nema nigde. Svi su u nekakvim viber grupama gde na nivou odeljenja pljuju učiteljicu dok ne dođe 8 mart a onda se međusobno kolju oko toga kakav poklon kupiti toj užasnoj ženi. Onda se međusobno takmiče da daju što više novca i kupe što skuplji poklon koji toj ženi i ne treba, njoj treba da je roditelji ostave na miru, da joj ne prete, da ne vrište na nju kada nekome da 3 ili 4, ne mogu sva deca imati sve petice...Na kraju krajeva zar je bitno kakve su dečije ocene u 1 ili 7 razredu osnovne škole? Bitno je da se familiji, komšiluku, prijateljima pokaže knjižica sa svim peticama a šta dete zna nije ni bitno. Ne vređajte pred decom nastavnike a pogotovo ne učitelje, ti ljudi bi trebalo da edukuju vašu decu. Ako ih vi pljujete i pred decom sa njima brišete patos šta mislite da li će ti ljudi u očima vaše dece imati bilo kakav autoritet? Da li će vaše dete poštovati nekoga koga vi nazivate glupačom, ćurkom....a onda se još i čudite što su današnja deca nekulturna i nevaspitana. Sve to dolazi iz kuće. Podstičite decu da uče matematiku, fiziku, informatiku, elektrotehniku i naravno strane jezike. Ako im nešto u školi ne ide bolje novac dajte na privatne časove da dete stekne znanje koje mu manjka umesto da ocene izvlačite pretnjama i drekom a decu nagradjujete markiranim glupostima.
Podelite komentar
Menjajte program
Neophodno je program iz matematike postaviti u vise nivoa. Deca treba da, savladaju aritmetiku I geometriju, a algebru I nacrtnu ostaviti onima koji ce se baviti tehnickim naukama. Od zavrsetka gimnazije,odlican ucenik, pa do svoje penzije nisam imao potrebe da koristim ni logaritme, integrale, sinuse, kosinuse, binarne jednacine eksponencijalne funkcije itd.
Podelite komentar