Davno, kao mlad profesor, naivno sam pitala psihologa škole koliko dece se upisuje u specijalno odeljenje. Odgovor je bio "do 2%, kao u ostalim skolama". Dakle, bitno je da ne bodemo oči. Osim toga, potrebna je saglasnost roditelja. Inkluzija to nije rešila, jer većina dece sa problemom uopšte ne može da prati redovnu nastavu, koliko god je prilagodjavali. Samo se opterećuju nastavnici, koji nisu stručni za rad sa tom decom, a zapostavljaju ostala deca. I sve se to radi zbog nerealnih ambicija roditelja, a ne dečijih. I mnogo manje košta. Toj deci trebaju posebne škole, obučeni nastavnici, i osposobljavanje za zivot. I mogućnost da razvijaju svoje talente, ali na način prilagođen njima.
Vidim na osnovu mnogih komentara da se ne sagledava problem. Školovanje dece sa posebnim potrebama mora da se reši sistemski, a roditelji treba da sarađuju sa pedagozima i dečijim psiholozima. Svako dete, pa i ono sa posebnim potrebama mora da ima svoje životne šanse, a to znači, da razvije svoje potencijale. Treba znati da su izrazito darovita deca, takođe deca da posebnim potrebama. Često se smatra da su ona disleksična ili autistična. Zapravo i njima treba da se posveti posebna pažnja jer je njihov potencijal iznad proseka, tako da se darovita deca često "dosađuju" na nastavi, koja je prilagođena prosečnoj deci njihovog uzrasta. Mnoge zemlje su sistemski rešila ove probleme, a mi samo treba da učimo na njihovim iskustvima i praksi, a da ta znanja prenesemo pedagozima i dečijim psiholozima.
Prosto u svim umetničkim školama mora biti mesta i za ovu decu.Otvorite odsek u srednjoj skoli za decu ometenu u razvoji ili invalidnu i taj odsek uredite po inklizivnom modelu.Kada zavrse pisace da su zavrsila srednju skolu odsek taj i taj ali ce imati pravo na željeno obrazovanje i ono za koje imaju dar.Ko sme da kaze gde je granica ovoj deci i da tako olako kaze da roditelji prihvate njihova ogranicenja, pa i slikar Van Gogh je bio "čudan" ali je najveci umetnik u istoriji.
Očito da nemaš pojmako je bio van Gogh jer ne bi ga tako klasifikovao ni po delima ni po mentalnom statusu.Znaš šta je gore id neznanja?to je poluznanje!
Npr. Zakonom odrediti da u svakom odeljenju umetnickih zanata, budu dostupna tri mesta za decu kojoj je potrebno vise paznje .
Oni citav zivot idu u kreativne radionice.Zasto im uskratiti njihovu ljubav, kreativnost, zivot i obrazovanje.
Moze se...Ima mesta za sve,sve je manje dece u Srbiji.
U ostalom...koliko sumnjivih diploma ima ,,visokih skola,, na bitnim pozicijama? Zato se ne sme uskratiti pravo obrazovanje onima koji hoce da se skoluju.
Za mene su uvek bili stub drustva prosvetni radnici,mislim da oni treba najvise da se bore za ovakav slucaj.
Zao mi je sto su tihi,sto se nasa najveca i jedina pamet ne cuje.
Pistoje i i privatne specijalne škole gde se posebna deca mogu školovati.ono čega nema je obrazovanje budućih roditelja o osnovnim proverama genetike i nasleđa čime bi se dobilo mnogo manje nesrećne dece.U mnogim zemljma se rade takva ispitivanja pre planiranja rađanja.
Roditelji treba da prihvate da im je dijete razlicito. U redu da se roditeljima pomogne u odgajanju takvog deteta,ali nemoze se ocekivat da dete sa posebnim potrebama moze da odgovori svim zivotnim zahtevima. Majka sam gluvog deteta sa poremecajem u govoru pa smo zanimanje prilagodili njegovim sposobnostima. Previse se zloupotrebljava pojam diskriminacije. Mislim da vise skodi detetu svakodnevna prica da je razlicito nego prihvatanje njegovih sposobnosti i organizovanje zivota u skladu sa tim.
Kao neko ko je završio srednju muzičku školu, akademiju i profesionalno se bavi muzikom ću vam reći da to nije za decu sa posebnim potrebama ovog tipa. To je jedan surov svet gde nema empatije, popuštanja i gde pripreme za ono što nas čeka u stvarnom životu počinju od prvih dana. Znam mnogo ljudi koji su "jako želeli" da se bave muzikom i na mišiće završili srednju školu, čak i akademiju ali u ovom poslu nema mesta čak ni za one koji su mislili suvom upornošću da dođu do cilja.Talenat pod br. 1, rad, stabilna psiha. Ovo poslednje se stiče ali ne mogu svi da istrpe konstantne kritike, ispravke i rad, čak znam ljude koji su na muzičkoj akademiji psihički oboleli. Za uživanje u muziciranju je sasvim dovoljna niža muzička škola, ako ne želite profesionalno da se bavite time besmisleno je upisivati srednju. Nemojte to raditi svojoj deci!
Ova deca imaju nesto oduzeto, a za uzvrat nesto dato od Boga.U ovom slucaju je to dar za muziku.Ometena je u razvoju i nije u mogucnosti da svaku skolu i posao ima, pa čak ni normalan život za razliku od svih nas ali Bog je odredio dar za muziku i u tu skolu je on upisao i nju treba i da pohadja.A pravila su za decu kojima nista drugo nije uskraceno.Ovu decu treba da podrzimo nece nam pasti nikakav kriterijum izmisljen od ljudi ako poslusamo sta ovo dete jedino zeli a to je ono sto mu je bogom dato.Sve ostalo je ono u sta mi hocemo da ga uguramo.
Na žalost taj dar je nešto što neće moći ,osim na silu,da prikažu drugima jer se nikada ne može razviti zbog ograničenja.A na silu da se plasira može sve.Najtužnije je što roditelji ne shvataju kakvo zlo čine svojoj deci insistirajući na jednakatosti koja nikako i nikad postojati neće.Ali roditelji izgleda vole da im deca i oni budu predmet sažaljenja.Tužno.
Dijete kao dijete ima svojih zelja, ali one nisu realne! Ovdje su gori roditelji koji ne mogu da prihvate da im je dijete razlicito i njihova bolesna ambicija da bude isto kao i druga djeca! Sta da je pozelilo da bude pilot? Da li vi prilagodili obuku za nju i pustili je da sutra vozi prekookeanski let? Dijete ima Daunov sindrom, zahtjeva stanu njegu i paznju, nikad mu nece biti bolje i ne moze ozdraviti! Nije sposobno da obavlja poslove koje mogu zdravi ljudi! Sa tim se moraju pomiriti i roditelji i drustvo i prihvati ga onakvog kakvo jeste! Nije trebalo ni da ide u normalno odjeljenje, inkluzija je najvece zlo! U specijalnom odjeljenju bi bilo medju djecom slicnoj sebi, ucio bi je strucnjak za to obucen, a ne uciteljice ili nastavnici koji nisu za to sposobni ni obuceni! Nije bilo diskrimacije i ne treba prilagodjavati kriterijume pojedincu, vec pojedinac treba da ih zadovolji ako zeli odredjeno zanimanje!
Pa i nije niko lud i nije htelo da bude pilot nego da svira i uci muziku koja razvija u svakom pogledu psihu i mozak ove dece i za to treba dar i ona ga IMA.
Bravo za komentar.
Prvo mi nije jasno, da ova majka sto ima dete sa Daunovim sindromom ne uradi prenatalnu dijagnostiku, koja je obavezna, pre porodjaja.
Aman ljudi, sve razumem, ali nemojte siliti nešto što ne ide. Moj sin je mnogo želeo da upiše arhitekturu, sve on to ima u glavi, ali je duduk za crtanje i projektovanje, pa je završio ono što mu leži. Ali ja nisam otišao na Arhitektonski i bunio se što oni traže crtanje na prijemnom. Nije za to i kraj. Ja razumem ove roditelje ali oni moraju biti svesni ograničavajućih faktora za svoje dete. Ovako joj samo još veću štetu i traume prave.
Prijemni ispit je normativ. Spuštanje kriterijuma za bilo koju grupu ljudi je diskriminacija ostalih. A šta kad se dete upiše ? Hoće li se na svakom ispitu menjati kriterijum? Kakvu bi doplomu dobilo dete sa takvim kriterijumom?
Nažalost i diskriminacija se zloupotrebljava. Ovo nije bila diskriminacija. Da li sam ja trebala da objavim u novinama što moje dete nije na budžetu upisalo fakultet. Zadaci mu nisu odgovarali. Nažalost kad nešto ne ide ne ide.
Moja drugarica ima autisticnog sina i svi roditelji druge dece iz razreda imaju isti komentar kao ti. Vi gledate iz svog ugla, za neko dete se spustaju kriterijumi i dete dobija diplomu, nije posteno. Zamislite da ste u kozi roditelja. Zamislite da imate bolesno dete koje ne razume svet, koje ne smete ni sekundu da ostavite samo, dete sa kojim druga deca ne zele da se druze, dete koje nikada nece biti odrasla osoba, necete videti svoje dete kao se sutra zeni/udaje, ima posao, svoju porodicu, decu....Da li je bitna ta diploma?
Iz ličnog iskustva
Davno, kao mlad profesor, naivno sam pitala psihologa škole koliko dece se upisuje u specijalno odeljenje. Odgovor je bio "do 2%, kao u ostalim skolama". Dakle, bitno je da ne bodemo oči. Osim toga, potrebna je saglasnost roditelja. Inkluzija to nije rešila, jer većina dece sa problemom uopšte ne može da prati redovnu nastavu, koliko god je prilagodjavali. Samo se opterećuju nastavnici, koji nisu stručni za rad sa tom decom, a zapostavljaju ostala deca. I sve se to radi zbog nerealnih ambicija roditelja, a ne dečijih. I mnogo manje košta. Toj deci trebaju posebne škole, obučeni nastavnici, i osposobljavanje za zivot. I mogućnost da razvijaju svoje talente, ali na način prilagođen njima.
Podelite komentar
Branko
@Iz ličnog iskustva
Vidim na osnovu mnogih komentara da se ne sagledava problem. Školovanje dece sa posebnim potrebama mora da se reši sistemski, a roditelji treba da sarađuju sa pedagozima i dečijim psiholozima. Svako dete, pa i ono sa posebnim potrebama mora da ima svoje životne šanse, a to znači, da razvije svoje potencijale. Treba znati da su izrazito darovita deca, takođe deca da posebnim potrebama. Često se smatra da su ona disleksična ili autistična. Zapravo i njima treba da se posveti posebna pažnja jer je njihov potencijal iznad proseka, tako da se darovita deca često "dosađuju" na nastavi, koja je prilagođena prosečnoj deci njihovog uzrasta. Mnoge zemlje su sistemski rešila ove probleme, a mi samo treba da učimo na njihovim iskustvima i praksi, a da ta znanja prenesemo pedagozima i dečijim psiholozima.
Podelite komentar
Sloba
Prosto u svim umetničkim školama mora biti mesta i za ovu decu.Otvorite odsek u srednjoj skoli za decu ometenu u razvoji ili invalidnu i taj odsek uredite po inklizivnom modelu.Kada zavrse pisace da su zavrsila srednju skolu odsek taj i taj ali ce imati pravo na željeno obrazovanje i ono za koje imaju dar.Ko sme da kaze gde je granica ovoj deci i da tako olako kaze da roditelji prihvate njihova ogranicenja, pa i slikar Van Gogh je bio "čudan" ali je najveci umetnik u istoriji.
Podelite komentar
Slavica
@Sloba
Očito da nemaš pojmako je bio van Gogh jer ne bi ga tako klasifikovao ni po delima ni po mentalnom statusu.Znaš šta je gore id neznanja?to je poluznanje!
Podelite komentar
Dragan Marinkovic
Npr. Zakonom odrediti da u svakom odeljenju umetnickih zanata, budu dostupna tri mesta za decu kojoj je potrebno vise paznje . Oni citav zivot idu u kreativne radionice.Zasto im uskratiti njihovu ljubav, kreativnost, zivot i obrazovanje. Moze se...Ima mesta za sve,sve je manje dece u Srbiji. U ostalom...koliko sumnjivih diploma ima ,,visokih skola,, na bitnim pozicijama? Zato se ne sme uskratiti pravo obrazovanje onima koji hoce da se skoluju. Za mene su uvek bili stub drustva prosvetni radnici,mislim da oni treba najvise da se bore za ovakav slucaj. Zao mi je sto su tihi,sto se nasa najveca i jedina pamet ne cuje.
Podelite komentar
Jj
@Dragan Marinkovic
Pistoje i i privatne specijalne škole gde se posebna deca mogu školovati.ono čega nema je obrazovanje budućih roditelja o osnovnim proverama genetike i nasleđa čime bi se dobilo mnogo manje nesrećne dece.U mnogim zemljma se rade takva ispitivanja pre planiranja rađanja.
Podelite komentar
Realno
Roditelji treba da prihvate da im je dijete razlicito. U redu da se roditeljima pomogne u odgajanju takvog deteta,ali nemoze se ocekivat da dete sa posebnim potrebama moze da odgovori svim zivotnim zahtevima. Majka sam gluvog deteta sa poremecajem u govoru pa smo zanimanje prilagodili njegovim sposobnostima. Previse se zloupotrebljava pojam diskriminacije. Mislim da vise skodi detetu svakodnevna prica da je razlicito nego prihvatanje njegovih sposobnosti i organizovanje zivota u skladu sa tim.
Podelite komentar
Laloš
Kao neko ko je završio srednju muzičku školu, akademiju i profesionalno se bavi muzikom ću vam reći da to nije za decu sa posebnim potrebama ovog tipa. To je jedan surov svet gde nema empatije, popuštanja i gde pripreme za ono što nas čeka u stvarnom životu počinju od prvih dana. Znam mnogo ljudi koji su "jako želeli" da se bave muzikom i na mišiće završili srednju školu, čak i akademiju ali u ovom poslu nema mesta čak ni za one koji su mislili suvom upornošću da dođu do cilja.Talenat pod br. 1, rad, stabilna psiha. Ovo poslednje se stiče ali ne mogu svi da istrpe konstantne kritike, ispravke i rad, čak znam ljude koji su na muzičkoj akademiji psihički oboleli. Za uživanje u muziciranju je sasvim dovoljna niža muzička škola, ako ne želite profesionalno da se bavite time besmisleno je upisivati srednju. Nemojte to raditi svojoj deci!
Podelite komentar
Vanja
Ova deca imaju nesto oduzeto, a za uzvrat nesto dato od Boga.U ovom slucaju je to dar za muziku.Ometena je u razvoju i nije u mogucnosti da svaku skolu i posao ima, pa čak ni normalan život za razliku od svih nas ali Bog je odredio dar za muziku i u tu skolu je on upisao i nju treba i da pohadja.A pravila su za decu kojima nista drugo nije uskraceno.Ovu decu treba da podrzimo nece nam pasti nikakav kriterijum izmisljen od ljudi ako poslusamo sta ovo dete jedino zeli a to je ono sto mu je bogom dato.Sve ostalo je ono u sta mi hocemo da ga uguramo.
Podelite komentar
A
@Vanja
Na žalost taj dar je nešto što neće moći ,osim na silu,da prikažu drugima jer se nikada ne može razviti zbog ograničenja.A na silu da se plasira može sve.Najtužnije je što roditelji ne shvataju kakvo zlo čine svojoj deci insistirajući na jednakatosti koja nikako i nikad postojati neće.Ali roditelji izgleda vole da im deca i oni budu predmet sažaljenja.Tužno.
Podelite komentar
Srbin iz Republike Srpske
Dijete kao dijete ima svojih zelja, ali one nisu realne! Ovdje su gori roditelji koji ne mogu da prihvate da im je dijete razlicito i njihova bolesna ambicija da bude isto kao i druga djeca! Sta da je pozelilo da bude pilot? Da li vi prilagodili obuku za nju i pustili je da sutra vozi prekookeanski let? Dijete ima Daunov sindrom, zahtjeva stanu njegu i paznju, nikad mu nece biti bolje i ne moze ozdraviti! Nije sposobno da obavlja poslove koje mogu zdravi ljudi! Sa tim se moraju pomiriti i roditelji i drustvo i prihvati ga onakvog kakvo jeste! Nije trebalo ni da ide u normalno odjeljenje, inkluzija je najvece zlo! U specijalnom odjeljenju bi bilo medju djecom slicnoj sebi, ucio bi je strucnjak za to obucen, a ne uciteljice ili nastavnici koji nisu za to sposobni ni obuceni! Nije bilo diskrimacije i ne treba prilagodjavati kriterijume pojedincu, vec pojedinac treba da ih zadovolji ako zeli odredjeno zanimanje!
Podelite komentar
Nada
@Srbin iz Republike Srpske
Pa i nije niko lud i nije htelo da bude pilot nego da svira i uci muziku koja razvija u svakom pogledu psihu i mozak ove dece i za to treba dar i ona ga IMA.
Podelite komentar
Veks
@Srbin iz Republike Srpske
Bravo za komentar. Prvo mi nije jasno, da ova majka sto ima dete sa Daunovim sindromom ne uradi prenatalnu dijagnostiku, koja je obavezna, pre porodjaja.
Podelite komentar
Danilo
Aman ljudi, sve razumem, ali nemojte siliti nešto što ne ide. Moj sin je mnogo želeo da upiše arhitekturu, sve on to ima u glavi, ali je duduk za crtanje i projektovanje, pa je završio ono što mu leži. Ali ja nisam otišao na Arhitektonski i bunio se što oni traže crtanje na prijemnom. Nije za to i kraj. Ja razumem ove roditelje ali oni moraju biti svesni ograničavajućih faktora za svoje dete. Ovako joj samo još veću štetu i traume prave.
Podelite komentar
Jer
Zasto izmisljate toplu vodu ..
Podelite komentar
Realno
Prijemni ispit je normativ. Spuštanje kriterijuma za bilo koju grupu ljudi je diskriminacija ostalih. A šta kad se dete upiše ? Hoće li se na svakom ispitu menjati kriterijum? Kakvu bi doplomu dobilo dete sa takvim kriterijumom?
Podelite komentar
Marina
@Realno
Nažalost i diskriminacija se zloupotrebljava. Ovo nije bila diskriminacija. Da li sam ja trebala da objavim u novinama što moje dete nije na budžetu upisalo fakultet. Zadaci mu nisu odgovarali. Nažalost kad nešto ne ide ne ide.
Podelite komentar
Natasa
@Realno
Moja drugarica ima autisticnog sina i svi roditelji druge dece iz razreda imaju isti komentar kao ti. Vi gledate iz svog ugla, za neko dete se spustaju kriterijumi i dete dobija diplomu, nije posteno. Zamislite da ste u kozi roditelja. Zamislite da imate bolesno dete koje ne razume svet, koje ne smete ni sekundu da ostavite samo, dete sa kojim druga deca ne zele da se druze, dete koje nikada nece biti odrasla osoba, necete videti svoje dete kao se sutra zeni/udaje, ima posao, svoju porodicu, decu....Da li je bitna ta diploma?
Podelite komentar