Mala pobeda za Marinu, diskriminisanu na prijemnom: Ministarstvo traži rešenje za učenike ometene u razvoju
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja navelo je da će da preduzme niz mera, kako bi se omogućilo deci sa smetnjama u razvoju da upisuju srednje umetničke škole
Marina Samardžić iz Požarevca je devojčica sa Daunovim sindromom, koja ove godine nije uspela da upiše muzičku školu zbog neprilagođenosti prijemnog ispita. Marininu priču pratimo od maja, a njen kraj se još ne nazire u potpunosti.
Kako je Telegraf. ranije pisao, Poverenica za zaštitu ravnopravnosti istakla je da je u slučaju ove devojčice bilo diskriminacije. Iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, ipak su tvrdili da diskriminacije nije bilo.
Kako nije položila prijemni ispit za školu koju toliko voli jer su pred nju stavljeni zadaci kakve u životu nije radila, Marini je kao "rešenje" problema zdravstvarna komisija po službenoj dužnosti dodelila cvećarska školu, koju ona ne sme da pohađa.
- Marina ima kontaktni dermatitis, ona sa cvećem ne bi smela da radi. Takođe, ona ne može ni da dođe do te škole, jer je daleko. Mi je jesmo upisali u tu školu, jer smo tako morali da uradimo, ali se tamo nismo ni pojavili i ispisali smo je. Čak i da je upisana našom voljom, ima pravo da ide u dve škole, kao druga deca. Njena razredna je rekla da nas razume, kao i da samo u tom odeljenju ima troje dece koja se školuju po inkluzivnom modelu - rekla je za Telegraf.rs prošlog meseca Marinina majka.
I dok je ministarstvo istaklo da je sve urađeno po zakonu, te da nije bilo diskriminacije, Poverenica za zaštitu ravnopravnosti tvrdila je drugačije.
Između ostalog, poverenica je takođe pozvala Ministarstvo da, u saradnji sa Školom za osnovno i srednje muzičko obrazovanje "Stevan Mokranjac" u Požarevcu, omogući da kandidati sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, koji su završili osnovnu školu po IOP2 i koji su polagali prijemni ispit za upis u tu muzičku školu u maju 2021. godine, a kojima je bilo potrebno prilagođavanje sadržaja, ponovo polažu prijemni ispit u skladu sa potrebama za pružanje podrške u odnosu na sadržaj i način sprovođenja prijemnog ispita.
Šta se promenilo od tada?
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti uputila je Marininim roditeljima dopis 27. septembra, u kom je saopštila da je uputila Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja preporuku mera od 19. jula, o kojoj je naš portal pisao.
Kako navodi Poverenica, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja ju je obavestilo dopisom od 13. septembra o aktivnostima koje planira radi postupanja u skladu sa preporukom Poverenika za zaštitu ravnopravnosti.
U dopisu u koji je redakcija portala Telegaf.rs imala uvid je, između ostalog, navedeno da će Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, preduzeti niz mera.
Organizovaće se sastanak sa predstavnicima Zajednice muzičkih škola, Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Sektora za srednje obrazovanje i vaspitanje i obrazovanje odraslih i Odseka za ljudska i manjinska prava u obrazovanju, na kojem će razmotriti sadržaj prijemnog ispita za srednju muzičku školu u odnosu na to da li svi delovi prijemnog ispita proveravaju posebne muzičke sposobnosti.
Razmotriće distribuciju bodova na delovima prijemnog ispita kako bi provera posebnih sposobnosti bila precizniji instrument za procenu talenta i nadarenosti za muziku.
Razmotriće Pravilnik o upisu u srednju školu u cilju unapređivanja delova koji se odnose na upis u školu učenika sa smetnjama u razvoju koji ss obrazuju po IOP-u.
Pripremiće poseban dopis srednjim umetničkim školama u vezi sa načinom prilagođavanja prijemnog ispita i procedura upisa učenika sa smetnjama u razvoju u srednju školu i pripreme učenika iz osetljivih grupa za prijemni ispit.
Preko nadležne školske uprave kontaktiraće roditelje koji su podneli pritužbe Povereniku za zaštitu ravnopravnosti i inicirati razgovor o nastavku školovanja u nekoj od srednjih škola, uz uključivanje učenice u vannastavne aktivnosti u muzičkoj školi.
Razmotriće mogućnost da škola tokom školske godine organizuje pripremu učenika za ponovno polaganje prijemnog ispita iduće godine, a takođe će, u saradnji sa Agencijom za kvalifikacije tražiti rešenje za umetničko obrazovanje u domenu umetničkih trogodišnjih zanata za koje nije potrebna posebna sklonost i polaganje prijemnih ispita, a koji bi bili odgovor na povećano interesovanje učenika koji osnovno obrazovanje završavaju po IOP2 i kojima je sklonost ka umetnosti, i likovnoj i muzičkoj, jača strana.
Mala pobeda za Marinu
"Neke borbe su teške i dugačke, ali sigurni smo u jedno - da će istina uvek, ali bukvalno uvek, da pobedi. U ovom gradu postoji jedna devojčica Marina koja je ujedinila celu Srbiju, a iza nje je stala njena porodica i dokazali smo da niko nema prvo da išta uskrati detetu ometenom u razvoju. Bog sve vidi, a nama je srce puno. Znate zašto? Zato što nikad niko više neće zabraniti detetu ometenom u razvoju da ide u umetničku školu i da neguje svoj talenat", napisao je na svom Fejsbuk profilu Marinin brat Nikola i dodao da se u praksi tako bori za nekoga koga mnogo voliš.
On je i stakao da je za porodicu Samardžić dan kada im je stigao dopis kao praznik, ali i mnogima koji neće morati da prolaze kroz ono kroz šta je Marina prošla.
"Umetničke škole će zahvaljujući ovome dobiti mnogo jedinstvane talentovane dece", napisao je Nikola.
Marinina i Nikolina majka Dragana za Telegraf.rs kaže da je zadovoljna reakcijom Poverenice i da je "ona jedina prapoznala težinu situacije u kojoj se Marina našla.
Video: Vuk (20) ima Daunov sindrom, odlično masira ali je još bolji učitelj šaha: Proveli smo dan sa njim
- Ipak, još nismo dobili nikakvo obaveštenje od Ministarstva ovome što piše u dokumentu Poverenice i mislim da je krajnje vreme da urade ono što su obećali na početku cele ove priče, a to je daće da nađu adekvatno rešenje za Marinu kako bi mogla da nastavi da se školuje u muzičkoj školi - objašnjava majka i dodaje da Marina još ne ide u školu.
Ističe da je porodica "stava da u celom procesu ima mnogo propusta.
- Čekamo i dalje. Iako se čini da je ovo konačno, još se ništa nije realizovalo u praksi i i dalje se odlaže - zaključuje Dragana.
Podsetimo, marini su prilagođeni uslovi za polaganje prijemnog ispita, u smislu da ima odgovarajuću stolicu i pravo na pratioca, ali ne i sam sadržaj prijemnog ispita. Kako su pravila polaganja promenjena svega mesec dana pred prijemi, Marina, kao dete sa Daunovim sindromom, nije mogla za tako kratko vreme da nauči nešto što nije čula ni videla u svom životu. Ona je ipak izašla na prijemni, ali ga nije položila.
Video: Zbog genetske bolesti su rekli da neće moći da se bavi sportom: A ona je postala šampionka!
(Telegraf.rs)
Video: Premijera predstave "Gordost i predrasude" u Madlenianumu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Realno
Prijemni ispit je normativ. Spuštanje kriterijuma za bilo koju grupu ljudi je diskriminacija ostalih. A šta kad se dete upiše ? Hoće li se na svakom ispitu menjati kriterijum? Kakvu bi doplomu dobilo dete sa takvim kriterijumom?
Podelite komentar
Danilo
Aman ljudi, sve razumem, ali nemojte siliti nešto što ne ide. Moj sin je mnogo želeo da upiše arhitekturu, sve on to ima u glavi, ali je duduk za crtanje i projektovanje, pa je završio ono što mu leži. Ali ja nisam otišao na Arhitektonski i bunio se što oni traže crtanje na prijemnom. Nije za to i kraj. Ja razumem ove roditelje ali oni moraju biti svesni ograničavajućih faktora za svoje dete. Ovako joj samo još veću štetu i traume prave.
Podelite komentar
Srbin iz Republike Srpske
Dijete kao dijete ima svojih zelja, ali one nisu realne! Ovdje su gori roditelji koji ne mogu da prihvate da im je dijete razlicito i njihova bolesna ambicija da bude isto kao i druga djeca! Sta da je pozelilo da bude pilot? Da li vi prilagodili obuku za nju i pustili je da sutra vozi prekookeanski let? Dijete ima Daunov sindrom, zahtjeva stanu njegu i paznju, nikad mu nece biti bolje i ne moze ozdraviti! Nije sposobno da obavlja poslove koje mogu zdravi ljudi! Sa tim se moraju pomiriti i roditelji i drustvo i prihvati ga onakvog kakvo jeste! Nije trebalo ni da ide u normalno odjeljenje, inkluzija je najvece zlo! U specijalnom odjeljenju bi bilo medju djecom slicnoj sebi, ucio bi je strucnjak za to obucen, a ne uciteljice ili nastavnici koji nisu za to sposobni ni obuceni! Nije bilo diskrimacije i ne treba prilagodjavati kriterijume pojedincu, vec pojedinac treba da ih zadovolji ako zeli odredjeno zanimanje!
Podelite komentar