Kroz horor Žute kuće prošlo stotinak Subotičanki: Ljudima su stezali lobanje kaiševima, batinali ih kundacima
Skojevke, partizanke i AFŽ-ovke Subotice pred sobom su imale ideju zajedništva i ljubavi prema bližnjem. Uz to su bile iznad nacionalnih, kulturnih, jezičkih i verskih razlika. To su opšteljudske i bezvremenske vrednosti kojima težimo. Sutra je polaganje venaca na spomen-ploču u Žutoj kući, povodom 80. godišnjice od uspostavljanja okupacionih kazamata u toj zgradi, koje organizuje Udruženje “Ženske studije i istraživanja”.
O strahotama kroz koje su Subotičani u Žutoj kući prolazili tokom okupacije u Drugom svetskom ratu danas se među pripadnicima mlađe generacije malo ili ništa ne zna. Među zatočenicima Žute kuće bilo je stotinak žena. Prema podacima Istorijskog arhiva u Subotici, u Žutu kuću su bile privedene 102 Subotičanke.
Margaretom Bašaragin autorka projekta čiji naslov glasi „Antifašistkinje Subotice: skojevke, partizanke AFŽ-ovke“ dala je intervju za sajt Suboticke.rs.
Pomenuli ste da ste istraživali arhivsku građu o ženama koje su bile skojevke, partizanke ili su bile angažovane u Antifašističkom frontu žena i da su mnoge od njih desetak, čijim ste se biografijama bavili, završile u Žutoj kući. Možete li da nam predočite najvažnije informacije o tim ličnostima, njihovom tamnovanju u Žutoj kući i onome što su tamo doživele?
Bašaragin: - Udruženje „Ženske studije i istraživanja“ Novi Sad, podružnica u Subotici, trenutno realizuje projekat „Antifašistkinje Subotice: skojevke, partizanke AFŽ-ovke“ koji finansira Rekonstrukcija ženski fond, Beograd. Projekat traje od maja do decembra ove godine. Cilj projekta je doprinos kolektivnom znanju i sećanju na doprinose žena tokom istorije u borbi protiv fašizma i očuvanju mira, kroz istraživanje i beleženje životnih priča znamenitih antifašistkinja Subotice.
Tokom istraživanja arhivske građe i literature ispostavilo se da se ovoga septembra 2021. godine navršava tačno osamdeset godina od kada je Žuta kuća „aktivirana“. U avgustu 1941. je fašistička okupatorska vlast u Subotici započela masovna hapšenja komunista i komunistkinja, skojevki i skojevaca. Veliki broj njih zatvoren je upravo u Žutoj kući – zloglasnom mučilištvu. Među njima bilo je i stotinak žena čija je imena zabeležila Magda Bošan Simin i sama zatvorenica u Žutoj kući.
Magda Bošan Simin (1922, Senta – 2004, Novi Sad) bila je novinarka i spisateljica, jedna od osnivačica Radio-Novog Sada. Objavila je niz knjiga u kojima svedoči o stradanjima u Drugom svetskom ratu, pa i u Žutoj kući u Subotici, u kojoj je boravila tokom 1941. g.
Posebno bih istakla knjige „Dok višnje procvetaju“ (1958, Bratsvo-jedinstvo, Novi Sad) i „Zašto su ćutale? Majka i ćerka o istom ratu“ (Magda Bošan Simin i Nevena Simin, 2009, Futura publikacije, Ženske studije i istraživanja, Novi Sad).
U njima se veoma verno opisuju strašna mučenja agenta, specijalno školovanih u posebnim gestapovskim školama. Batinali su žene i muškarce kundacima, cokulama, stezali lobanje kaiševima, polugama, stavljali pendreke u vaginalne otvore žena, stezali mošnice muškarcima. Zatvorenici su svakoga dana od četiri sata ujutru do deset sati naveče bili prinuđeni da sede licem okrenutim prema zidu, nepomično i bez glasa, dok su naoružani žandari stražarili između njih i iza njihovih leđa.
Kakvog su kova bile žene čije ste biografije proučavali? Kako bi se danas uklopile u društvene tokove i trendove?
Bašaragin: - Danas nam je bezmalo nezamislivo da devojke od svega šesnaest godina, kakve su 1941. g. bile skojevke Lili Bek ili Edita Spitzer, izvršavaju partijske zadatke – jedna je učestvovala u paljenju žita, a druga sipala šećer u rezervoare i bacala eksere na putu između Subotice i Palića da oneosposobi neprijateljska vozila. Obe su završile u Žutoj kući, kasnije u maloletničkim zatvorima. Bile su spremne da žrtvuju život za slobodu u kojoj mi danas uživamo, stradale su za svoje ideale i nisu odale nikog kada su krvnički mučene.
Na koji način bi, imajući u vidu saznanja do kojih ste došli, trebalo negovati uspomenu na događaje koji su se u Žutoj kući odigrali tokom Drugog svetskog rata?
Bašaragin: - Sasvim je jasno da naročito mladi danas raspolažu nedovoljnim podacima kada je u pitanju ovo mučilište, ali isto tako i o Subotičankama i Subotičanima čijom zaslugom i žrtvom, između ostalih, uživamo u miru i slobodi. Fašistički teror svake vrste nikada ne treba da se zaboravi i naša je dužnost da stalno podsećamo na ove nemile događaje koji su se desili u našem gradu. Osim odavanja počasti žrtvama, stradlnicima/ama i borcima i borkinjama na značajne datume u vezi sa Drugim svetskim ratom kod nas, potrebno je dodatno edukovati mlade (ali i sve ostale) i neprestano podsećati bilo putem javnih tribina, predavanja, komemoracija ili publikacijama na osnovu istraživanja. To je naša zajednička obaveza prema genaracijama koje dolaze.
Šta nam možete reći o svojoj organizaciji, koji su njeni ciljevi i za šta se zalaže, kao i o njenoj subotičkoj podružnici?
Bašaragin: - Ženske studije i istraživanja (www.zenskestudije.org.rs) su interdisciplinarni alternativni visokoškolski obrazovni program koji objedinjuje nastavu, istraživanje i izdavaštvo u jedinstven program za žene (i muškarce) kako bi se poboljšao položaj žena iz različitih nacionalnih zajednica, sa posebnim akcentom na grupe sa manje društvene moći. ŽSI realizuje, između ostalog, i dva dugoročno osmišljena projekta: „Životne priče žena iz Vojvodine“ i „Znamenite žene Novog Sada“. Do sada su objavile 35 publikacija, pre svega životnih priča žena iz Vojvodine
Podružnica u Subotici pokrenuta je februara 2020. godne. Do sada je objavila dve knjige „Znamenite Jevrejke Subotice“ (M. Bašaragin, 2020, Fut. publikacije i ŽSI, Novi Sad) i „Sonja Liht: životna priča“ (M. Bašaragin, ur, 2021, Fut. publikacije i ŽSI, Novi Sad). Sve publikacije su dostupne na sajtu ŽSI.
Težimo da pokažemo kontinuitet nastojanja u Vojvodini da se u društvu izjednači, ili barem poboljša položaj žena u odnosu na položaj muškaraca. Ukazujemo da je i pre nas postojalo mnogo dobronamernih, hrabrih, pametnih i upornih žena koje su sagradile našu sadašnjost. Naša je onda dužnost da o tome vodimo računa, da stalno podsećamo na one pre nas, dok smo mi sada, a one koje dolaze, znaće to da cene.
Nameravate li da nastavite da delujete u gradu i nakon polaganja venaca na spomen-ploču u Žutoj kući?
Bašaragin: - Za koji mesec će izaći iz štampe knjige „Antifašistkinje Subotice: skojevke, partizanke, AFŽ-ovke“, a planira se i izložba na osnovu nje. Nadam se da će epdemijska situacija u gradu biti povoljna i da ću uspešno napraviti javnu promociju knjige.
Pomenuli ste u svom imejlu ženska prava. Dokle je borba za ženska prava stigla i kako Vam ona izgledaju u rasponu od Klare Cetkin i Roze Luksemburg do današnjih feminističkih pokreta? Rekao bih, a Vi me ispravite ukoliko grešim, da je značenjska supstanca, da ne kažem kompletna semantika, imenice levica u njenom političkom značenju značajno promenjena i da su prava žena danas često zloupotrebljena?
Bašaragin: - U 2019. godini navršilo se 100 godina od ubistva Roze Luksemburg (5. mart 1871 – 19. januar 1919), najznačajnije političarke u Evropi s kraja 19. i početka 20. veka, antifašistkinje, socijalistkinje, borkinje za ljudska prava, pored ostalih važnih identitetskih osobina. Nažalost, u Srbiji se ne proučavaju sistematski njen aktivizam ili doprinosi razvoju ideja o slobodi misli i ravnopravnosti žena i muškaraca, kada te podatke tražimo na različitim nivoima obrazovanja od predškolsokog do univerzitetskog. Izuzetak su male oaze ženskih i rodnih studija, kao i različitih ženskih nevladinih organizacija.
Udruženje ŽSI je do sada u dužem vremenskom periodu organizovalo tribine, predavanja i druge oblike podsećanja na Rozu Luksemburg, sa ciljem da se obnovi sećanje na nju i ponovo razgovara o njenom značaju i posebnom doprinosu, afirmišu njene revolucionarne ideje koje su aktuelne. Osnovni politički stav Roze Luksemburg: primat klasnog nad nacionalnim, internacionalizma nad nacionalnim i otadžbinski principom. Tome Roza ostaje verna do smrti.
Šta nam iskustva Subotičanki, čije ste biografije proučavali, poručuju u XXI veku?
Bašaragin: - Anifašistkinje Subotice, skojevke, partizanke i AFŽ-ovke pred sobom su imale ideju zajedništva i ljubavi prema bližnjem. Uz to su bile iznad nacionalnih, kulturnih, jezičkih i verskih razlika. To su opšteljudske i bezvremenske vrednosti kojima težimo i mi.
(Telegraf.rs)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Smederevac
Zasto ste cutali toliko godina ?????????
Podelite komentar
Sta reci
Ni zuta kuca u Albaniji mije bila bolja, samo sto glupi Srbi to zaboravljaju, pa jure u Albaniju kao sumanuti da vide more.
Podelite komentar
PRC
I sada vraćamo imovinu koju je Tito oduzeo tim folkdojčerima.
Podelite komentar