Avion sa ugašenim motorom sleteo u Beograd: Spisak incidenata i broj žrtava u civilnom saobraćaju

 ≫ 
  • 9
Avion Foto: Unsplash

Ove godine, krajem maja, imali smo jednu ozbiljnu nezgodu u avio saobraćaju i to na insotranom putničkom avionu koji je preletao Srbiju i u Beograd sleteo samo sa jednim motorom u funkciji. 

Boing 737-700 koji je iz Santorinija leteo za Brisel, morao je prinudno da sleti u Beograd 27. maja popodne.

Nakon 50 minuta od poletanja, kada se avion nalazio iznad Srbije, posada dobija indikaciju za malu količinu ulja u motoru. U tom trenutku, pritisak i količina ulja bili su u granicama normale, da bi dvadesetak minuta kasnije pritisak ulja u motoru počeo da opada.

- Posada je izvršila analizu problema, nakon čega je odlučila da proveri meteorološke uslove na aerodromima u okolini, odlučivši pri tome da je aerodrom u Beogradu najbolji izbor - navodi se u obaveštenju Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS).

Posada, potom, dolazi u situaciju da mora da isključi motor.

- Pet minuta nakon početka spuštanja, pritisak ulja u motoru broj 1 pao je ispod granice, pa je posada izvršila odgovarajuće liste provera nakon kojih je motor br. 1 ugasila i proglasila stanje nužde. Nadležna kontrola letenja je avionu dala prioritet za sletanje, obavestivši vatrogasce i druge aerodromske službe - navodi se u ovom dokumentu.

Usledilo je sletanje sa jednim motorom, bez problema, povreda i bilo kakve štete.

- Pregledom aviona nakon sletanja, uočen je problem na motoru broj 1 iz kojeg je curilo ulje kao i oštećenje startera motora broj 1 - navodi CINS.

Uzrok ove nezgode biće utvrđen tokom istrage.

Inače, prošle godine imali dva udesa u civilnom avio saobraćaju, a pretprošle dva udesa i dve ozbiljne nezgode.

Statistički podaci

To, je, inače znatno manji broj incidenata u odnosu na ranije godine, a jedna od najcrnjih bila je 2011. sa 8 stradalih.

2020 - 2 incidenta: 1 poginuli

2019 - 4 incidenta: 1 poginuli

2018 - 7 incidenata: 3 poginulih

2017 - 6 incidenata: 3 poginulih

2016 - 4 incidenta: 1 poginuli

2015 - 5 incidenta: 4 poginulih

2014 - 8 incidenata: 3 poginulih

2013 - 6 incidenata: 1 poginuli

2012 - 4 incidenta: 4 poginulih

2011 - 9 incidenata: 8 poginulih

2010 - 8 incidenata: 2 poginulih

2009 - 8 incidenata: 1 poginuli

Ranijih godina je zabeleženo i više incidenata (udesa i nezgoda).

12. 3. 2020. Pad paraglajdera, opština Paraćin

Udes se desio na padini planine Babe kod Paraćina.

Tog dana meteorološki uslovi nisu bili pogodni, ali pilot koji je doživeo udes ipak odlučuje da poleti oko 15 sati, što ga je koštalo života.

- Pilot paraglajdera je većom bočnom brzinom, približnoj slobodnom padu, glavom i telom udario o stenovito tlo (sa prelomom zaštitne kacige na levoj strani), te je na mestu udesa podlegao zadobijenim povredama - navodi se u konačnom izveštaju CINS-a o ovoj nesreći.

Pilot paraglajdera nije imao nikakvu dozvolu za upravljanje vazduhoplovom. Kada je pao bio je još živ, ali je ubrzo podlegao povredama na tom mestu.

- Tokom istrage je ustanovljeno da je pilot paraglajdera leteo paraglajderom neko vreme (do par meseci), ali je nepoznato kako i gde je stekao znanje koje je imao u trenutku udesa - dodaje se u izveštaju.

Paraglajder je bio ispravan.

Neposredni uzrok tragedije bio je neadekvatno upravljanje letelicom i loša procena vremenskih uslova.

31. 7. 2020. Udes helikoptera kod Surčina

U ovom udesu, koji se dogodio kod Jakova, na opštini Surčin, učestvovao je Aerospatiale (Erbas) helikopter koji je teže oštećen, ali srećom nije bilo poginulih niti povređenih.

Planiran let bio je na relaciji Aerodrom 13. maj kod Zemun polja - Kopaonik i natrag.

Udes se desio pri povratku u Zemun polje. Let je bio normalan do Kopaonika, a ni u povratku ništa nije ukazivalo na opasnost.

Međutim, prilikom prelaska Save pojavio se dim u pilotskoj kabini. Ubrzo je pilot dobio indikaciju da ima problela sa pogonom, a onda se motor ugasio. Pilot je uspeo prinudno da sleti, a elisa je usled bržeg propadanja i udara o tlo zakačila rep i oštetila ga.

2019. godina - Dva udesa i dve ozbiljne nezgode

Avion Moravan 18. jula 2019. godine imao je udes u neposrednoj blizini aerodroma Ečka. Pilot je izvodio trenažni let - akrobacije. Odjednom, pilot kreće u obrušavanje i pri brzini od oko 280 kilometara na sat i pod uglom od skoro 85 stepeni udara utlo. Pilot je poginuo, a avion uništen.

Avion je bio ispravan, a vreme povoljno. Zabeleženo je prisustvo alkohola u telu pilota. Upravo to je i posredni uzrok udesa, jer je pilot imao smanjenu psihomotoričku sposobnost.

Sa aerodroma Paraćin 24. avgusta 2019. godine poleteo je za Blace avion marke "Cesna". Već na oko 500 metara od kraja piste pilot gubi kontrolu nad avionom i odlučuje da sleti van aerodroma, jer nije imao bezbednu visinu za povratak natrag.

Iako je sletanje bilo grubo i uz ozbiljna oštećenja letelice, zbog udara o drvo i tlo, niko nije povređen. Neadekvatna tehnika pilotiranja označena je kao neposredni uzrok udesa, dok je posredni bio neadekvatna priprema za let od strane pilota.

Te godine dve nezgode dogodile su se na velikim putničkim avionima.

Jedan "Erbas" je rano ujutro, 12. 9. 2019. godine prilikom parkiranja po sletanju na aerodrom iz Atine, motorom udario u avio most. Nije bilo povređenih ni stradalih u ovom udesu, a letelica je lakše oštećena.

Avion se najpre zaustavio na predviđeno mesto, ali je ubrzo krenuo unapred i udario u 8 metara udaljenu strukturu avio-mosta.

Sada vam je možda jasnije zašto važi pravilo "ne odvezujte pojaseve" čak i kada avion sleti.

Iste godine, 13. novembra, došlo je do ozbiljne nezgode aviona "Erbas" koji je proizveden godinu dana ranije. Avion je leteo iz Ženeve, a posada je u okolini Zagreba čula glasan prasak koji je došao iz prednjeg dela nosa aviona. Posada je dobila obaveštenje o problemu sa meteorološkim radarom, ali kako nije bilo drugih problema, avion je nastavio let i bez problema sleteo u Beograd. Oštećenje je bilo vidljivo i spolja.

Nos aviona je bio potpuno ulubljen, ali nije bilo tragova koji bi ukazivali na kontakt sa pticama, meteorološkim balonom ili nekim objektom.

Zapravo - udara nije ni bilo. Otkriveno je da je rađena popravka na radarskoj kupoli, delu aviona n anosu koji inače trpi velika opterećenja zbog strujanja vazduha. Popravka nije imala dovoljnu strukturalnu izdržljivost na opterećenje vazdušne struje. Opravka kupole bila je nepravilna.

Brasina - pad vojnog aviona

U izveštajima CINS nije se našao i pad "MiG-21" koji se dogodio 25. 9. 2020. u Brasini kod Loznice, jer je reč o vojnoj letelici.

Tada su poginuli major Dejan Krsnik i kapetan prve klase Zvonko Vasiljević.

Prema prvim informacijama, mala visina leta (između 200 i 400 metara), kao i rizičan manevar avionom bili su glavni uzroci tragedije.

Piloti su prilikom rušenja odbacili rezervoar sa gorivom i napravili manevar avionom kako bi izbegli rušenje na kuće, pričali su izvori.

MiG-21 je kobnog jutra oko devet sati poleteo sa vojnog aerodroma u Batajnici i krenuo prema Donjoj Borini, rodnom selu kapetana Vasiljevića koje se nalazi odmah pored Brasine.

Video: Opasno blizu: Nikada bliži snimak naleta ponosa ruske avijacije

(Telegraf.rs)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Vlada

    26. jun 2021 | 20:07

    Pa sta.Vazduhoplov moze da bezbedno leti i da jednim motorom u slucaju da mu se tokom leta drugi pokvari.ATR kao turbo-elisni avion ima cak i mogucnost ogranicenog jedrenja ukoliko mu ne rade oba motora.To se uglavnom nikada desava.Ukoliko na ATR-u recimo otkaze 1 motor,drugi odmah automatski ide u povisen rezim rada.U up trim poziciju na 115% snage.Ali to su sve ekstremi.Boeing 767 je prva letelica kojoj je dozvoljen let preko bare (long range) kao vazduhoplovu sa samo 2 motora.Nije FAA lud.Znaju sta mize a sta ne.Piloti imaju scheduled i unscheduled procedure i postupaju po letackim prirucnicima u slucaju bilo kakvih desavanja tokom leta koja nisu uobicajena.Sve im je dato.Sve moguce situacije.Ne rade nista na svoju ruku.Takodje je bitno da li je u toku leta doslo do komandovanog gasenja motora od strane posade kao u datom primeru (usled malog pritiska ulja u sistemu) takizvani "in flight shut down" ili se motor sam ugasio na primer u zoni leta gde se pojavila vuklanska prasina pa nema dovoljnog usisavanja dinamickog vazduha u zoni fena.Takozvani "flame out".Da ne smaram vise.Vazduhoplovi su sigurna prevozna sredsva i 90% obuke letaca se svodi na moguca a nepredvidhenja desavanja u toku samog leta.

  • Ja sam isto čuo

    26. jun 2021 | 19:17

    da ti "insotrani" avioni nisu neki kvalitet.

  • misko

    26. jun 2021 | 20:23

    To je onaj iz Crne Gore posto je kupljen sa jednim motorom!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA