Za 250 dinara biciklista izbegava kaznu do 20.000: Dva svetla i šljašteće stvari spasavaju živote

 
  • 23
Biciklisti bezbednost osvetljenost Foto: Damir Okanović

Prednje, blještavo belo svetlo za bicikl i zadnje, jarko crveno, u paketu, mogu da se nađu za 250 dinara. Plastika verovatno nije najboljeg kvaliteta, ali - neka posluži  samo jednu sezonu, može da spase život.

Poznavaoci kažu da svetala ima čak i za manje pare, da postoje razne opcije, pa više i ne moraju da imaju klasične baterije, već da se pune i preko USB-a.

Zašto, onda, viđamo bicikliste u mraku? Sigurno nije razlog 250 dinara... Kako nam kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, biciklisti jednostavno nisu svesni opasnosti.

Kazne su "velike i teške"

- Kazne su velike. Smrt. Prelom kičme. Fraktura lobanje i ostalo... Nije stvar u kaznama, nego u nepostojanju svesti i neke kulture. Biciklista misli da, ako je na svetlu, ako on vidi druge, da i oni vide njega. Ali, jedno od najvažnijih načela u saobraćaju je "Vidi i budi viđen". Vodeći uzrok stradanja biciklista jeste neosvetljenost - kazao je Okanović.

Kako nam je objasnio, postoji mnogo faktora u noćnoj vožnji, koji neosvetljenog biciklistu mogu da koštaju teških povreda ili glave.

Na primer, pešaci i biciklisti mnogo su manje uočljivi kada su svetla na vozilima oborena.

- Pešaka možeš da vidiš na 26-om metru pod oborenim svetlima. Kada je snop svetlosti usmeren na dole, najpre se uočava dno točka bicikla. Dok vozač prepozna da se radi o biciklisti pri brzini od 80 kilometara na sat, on nema vremena ni prostora da reaguje - objašnjava Okanović.

Naravno, deo odgovornosti vozača svakako bi bilo prekoračenje brzine, a da bi izbegao prepreku povremeno bi trebalo i da upali "duga" svetla i uveri se da je put pred njim čist. Ali, obaveza bicikliste jeste da ima najmanje jedno belo i jedno crveno svetlo, i nema razloga da sebe ne obezbedi, jer nikada se ne zna koliko je neko za volanom automobila (ne)pažljiv.

Poseban problem na putu jeste kada se dva automobila susreću, a tu se nađe i neosvetljeni biciklista. Bljesak iz suprotnog pravca umanjuje šansu da vozač primeti biciklistu na putu, a sa druge strane, trenutak mimoilaženja je onaj u kome morate i da isključite duga svetla.

I nije samo osvetljenost bicikla problem - važno je da dvotočkaši budu uočljivi i danju. Okanović nam objašnjava da su potrebne svetlije ili šarene majice, kao i katadiopteri (mačje oči), i to ne samo jedno crveno pozadi, već i na pedalama su takođe značajne (pedale se okreću i odbljesak skreće pažnju vozačima). Osim toga, i na samim žicama točka trebalo bi postaviti mačje oči, jer to skreće pažnju vozačima u trenucima kada biciklista skreće.

Poželjna je i bela traka na levom zglobu iznad stopala, poneka zastavica, fluoroscentni ranac, jarke rukavice i kape, ako već nemate kacigu.

- Kada je intenzitet saobraćaja velik, kada su gužve, mnogi nemaju naviku da obrate pažnju na bicikliste - upozorava Okanović.

Razlog više da ove sezone paze i vozači automobila, ali i da se čuvaju oni na biciklima - pa da se manje vozimo kolima i busevima, ali i da imamo manje poginulih biciklista!

U neformalnom razgovoru sa predstavnikom udruženja biciklista saznali smo da su oni uglavnom nedovoljno informisani i da bi trebalo povesti bolju kampanju, informisati ih, pa i bolje kontrolisati. Međutim, osim kamanja važna je i samosvest.

Kolike su novčane kazne?

Prilikom kretanja noću i u uslovima smanjene vidljivosti bicikl mora da ima upaljeno jedno belo svetlo na prednjoj strani i jedno crveno svetlo na zadnjoj strani, slovo je zakona.

Kazna za biciklistu koji van naselja ne koristi svetla u ovakvim uslovima je od 10.000 do 20.000 dinara.

Blaža kazna je ukoliko prekršaj učini u naselju, gde postoji ulična rasveta (3.000 dinara).

(Telegraf.rs)

Video: Ogromne gužve na granici sa Hrvatskom: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Joco cube

    13. mart 2021 | 21:16

    Vozim bajs godinama, imam svu mogucu opremu ali ona ti ne vredi ako te sustigne neko sa promilima u krvi...

  • Ako

    13. mart 2021 | 22:00

    je iko od vas koji ste prokomentarisali ovaj članak (izvinjenje biciklistima) bili u nekom većem evropskom gradu videli ste da nema tih i takvih "raznih" svetleći detalja, zastavica ili svetala i da ljudi u odelima voze bicikle do svog posla ili do grada ali ima lepo uređenih i obeleženih biciklistickih staza a ne kao kod nas "prekrsti se i izljubi sa bližnjima pa na bicikl"...

  • Lara

    13. mart 2021 | 22:35

    Zivim u Vojvodini gde je to jedno od osnovnih prevoznih sredstava. Imam svu opremu. Za mesec dana prvo me jedan traktor zamalo pokupio na raskrsnici gde imam prvenstvo prolaza, zatim me za pola metra promasio automobil koji je izlazio za parking. Ne Slazem se sa ovim, nisu svi biciklisti nemarni,uopstalom uredite staze za bicikliste pa ce mozda i zagadjenje vazduha biti manje. Znam mnogo ljudi iz Beograda koji bi vozili ali ne smeju.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA