Saobraćajna nesreća u Nišu, u Bulevaru Medijana, u kojoj je početkom ove godine poginuo dečak od 12 godina i muškarac od 48, kada ih je pokosio na trotoaru "audi", pokrenula je mnoga pitanja, a opet i uvođenje predmeta saobraćajno obrazovanje i vaspitanje u školama.
Na to je opet skrenuo pažnju direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. U ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog sadržaja kažu za Telegraf.rs da učenici kroz razne predmete i aktivnosti uče o soabrćaju.
Okanović za Telegraf.rs kaže da deca o saobraćaju danas u školama uče kao pre 15 godina, i da u međuvremenu nadležni u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja nisu ispoštovali odredbe izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima iz 2009. godine, a što je trebalo da se dogodi u roku od šest meseci kako je on stupio na snagu.
Član 345 ovog Zakona, kako Okanović objašnjava, ne zahtevaju uvođenje posebnog predmeta, već uvođenje propisanog sadržaja o saobraćaju u već postojeći plan i program. Za više od 10 godina to se nije dogodilo, pa prema njegovim rečima deca i danas u školama o saobraćaju uče oskudno, nedovoljno i u velikoj meri pogrešno.
- Njih na to obavezuje član 345. Oni nisu ispunili svoju zakonsku obavezu iz 2009. godine kada je promenjen zakon i kada im je dat rok od šest meseci - kaže Okanović za naš portal.
Član 345 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima doslovce glasi:
- Bliže propise o sadržaju nastavnih planova i programa koji se odnose na bezbednost dece i učenika u saobraćaju, na osnovu člana 6. stava 3. ovog zakona donosi ministar nadležan za poslove obrazovanja u roku od šest meseci.
U članu 6 stav 3 navodi se da odgovornost za sprovođenje mera saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u cilju sticanja znanja, veština i navika neophodnih za bezbedno učešće u saobraćaju, unapređivanja i učvršćivanja pozitivnih stavova i ponašanja značajnih za bezbedno učešće u saobraćaju imaju organi i organizacije nadležni za poslove obrazovanja za donošenje plana i programa saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama i za praćenje realizacije ovog programa.
- Toga nema. To ne znači da su u obavezi da uvedu poseban predmet ali su u obavezi da u plan i program postojećih predmeta uvrste propisani sadržaj, ne dobrovoljni, i ne da se uči ko šta misli da treba, nego da postoji propisani sadržaj.
- Evo, ja ću kao otac osnovca da vam kažem šta uče. Uče o saobraćaju u Svetu oko nas. Učitelj sam definiše šta će u toku jednog ili dva časa da ispriča o bezbednosti saobraćaja - o pešakom prelazu, semaforu, šta hoće... Jer ne postoji nastavni plan odnosno propisani sadržaj. Na tehničkom uče podelu saobraćaja - šta je vodni, šta vazdušni a šta drumski saobraćaj, i nešto što se tiče pravila saobraćaja. Pritom, to je volja nastavnika tehničkog da li će se time baviti ili ne - navodi Okanović.
Kaže i da od 1. do 4. imaju samo po jedan čas na kojem uče o saobraćaju.
- I postoji jedan čas kada dolazi saobraćajni policajac u četvrtom i jedan čas kada dolazi u šestom razredu. Pritom u velikoj meri taj sadržaj je pogrešan, dosta toga je u sadržaju pogrešno, još i učenici uče oskudno i nedovoljno - napominje Okanović.
Ovim povodom obratili smo se i Ministarstvu prosvete nauke i tehnološkog razvoja, sa pitanjem da li je u planu da se uvede poseban predmet o saobraćaju. Rečeno nam je da učenici kroz različite predmete i aktivnosti uče o saobraćaju a da orijentacija obrazovnog procesa ka međupredmetnim kompetencijama ne znači i uvođenje novih predmeta i časova.
- Učenici u osnovnoj školi znanja iz oblasti saobraćaja i bezbednosti u saobraćaju stiču kroz različite predmete, kao što su Svet oko nas, Priroda i društvo, Tehnika i Tehnologija, kao i kroz izborne programe i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada. To može biti Čas odeljenskog, slobodne nastavne aktivnosti, slobodne aktivnosti. Osim toga, u okviru školskog programa, škola autonomno definiše i vannastavne aktivnosti, u skladu sa potrebama i interesovanjima učenika, kao i specifičnostima same škole - kažu za Telegraf.rs u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Dodaju da u tom smislu sadržajima iz oblasti saobraćaja učenici se mogu baviti u okviru različitih projekata koji se realizuju u saradnji sa jedinicom lokalne samouprave ili drugim partnerima.
- Orijentacija obrazovnog procesa ka međupredmetnim kompetencijama ne znači nužno i uvođenje novih predmeta niti dodatnih časova tematski posvećenih određenoj oblasti i kompetenciji - kažu u ovom ministarstvu.
Uvidom u udžbenik Svet oko nas za 2. razred, deca ovog uzrasta uče šta je saobraćaj, koji je putnički, koji je teretni a koji informacioni. Podelu saobraćaja na kopneni, vodeni i vazdušni. Šta je pešak, šta je vozač, a šta putnik, da ulica ima trotoar i kolovoz, gde se i kako prelazi ulica.
Uče i šta su autobuska i železnička stanica, definiciju luke i aerodroma.
Imaju i lekciju u kojoj uče saobraćajne znake sa značenjem deca na putu, zabrana saobraćaja za pešake, zabrana saobraćaja za bicikle, biciklističku stazu i pešaki prelaz, ali i šta su nekada bila prevozna sredstva a šta su danas.
Video: Sve prednosti i mane zbunjujućeg pešačkog prelaza: Raj za pešake - pakao za vozače?
(Telegraf.rs)
Video: Novosađanka menjala grad za prostranstva Durmitora, sa konjem Bambijem krstari nestvarnim predelima
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Jovan
Ja sam prosvetni radnik u penziji. Skolski programi su preoptereceni (ponekad glupostima) ali su tu i plan se mora postovati. Uvodjenjem jos jednog predmeta u plan i program bilo bi previse, ako bi se to radilo na uobicajeni nacin. Medjutim ako bi se to odvijalo kroz prakticnu nastavu to bi deci bilo interesantnije. Ali i bez uvodjenja dodatnih predmeta to se da resiti za nekoliko meseci. KAZNAMA! Za delo kao u Nisu zabrana upravljanja vozilom do kraja zivota pa da vidimo tatine i mamine sinove kako budalasaju po putevima. Pre nekoliko godina tatin sin priznao da je prosao kroz crveno ,ali ga tata ubedi da ne raspoznaje boje kupi svedoke i oslobodi sincica. Devojka koju je ubio nece imati priliku na lazne svedoke. DOKLE!?
Podelite komentar
Goran
Ucenicima od 1 razreda do fakulteta treba: - saobracaj, saobracajna pravila, kultura u saobrcaju - ekologija, zastita prirode i zivotne sredine - opsta kultura / bonton - postovanje, razumevanje i resavanja konflikata ne nasilnim putem - nacin zivota u gradovima i selima - bolesti zavisnosti - zastita od predatora u stvarnom i virtualnom svetu Nadam se da bismo onda u nardnih 20 godina imali neku normalnu generaciju.
Podelite komentar
Brundo
Uzmite im mobilne iz ruku za pocetak.
Podelite komentar