Ivan Sarić je prvi put poleteo pre 110 godina, a svoj avion je zapalio jer je bio oružje
Na aerodromu "Subotica" obeležen je veliki jubilej - 110 godina od prvog leta Ivana Sarića. Raznovrstan program realizovan je formacijskim letovima male lokalne aero flote, skokovima padobranom, ali i krstarenjem jedrilicom.
U prisustvu oko stotinu gostiju, revijalnim letovima članova Aero kluba "Ivan Sarić" i promocijom sadržaja kluba, kao i projekcijom dokumentarnog filma obeležen je jubilej u subotu, piše Subotica.com.
- Aero klub je osnovan 1946. godine a Ivan Sarić se tada već nije bavio letenjem, to je prekinuo početkom Prvog svetskog rata. Njegov avion "Sarić 2" je bio spreman da leti, ali ga je on zapalio jer je avion u to vreme bio opasno oružje. Vozio je bicikl, pravio motocikl a njegova žena je sigurno bila prva u Evropi koja je vozila automobil. Klub koji nosi njegovo ime još 1969. je imao nastavnika padobranstva, obučenog u Vršcu - kazao je Bojan Burger iz Aero kluba Ivan Sarić.
Letenja nema bez aerodroma, a Subotica je jedan od retkih gradova čiji je aerodrom u registrima upisan kao međunarodni. Zahvaljujući tome, nedavno je otvoren privremeni granični prelaz, tako da avioni mogu nesmetano da poleću i sleću na Bikovački aerodrom.
- Međunarodnih letova je bilo i ranije, ali su za njih bile potrebne posebne dozvole. Sada je dovoljan samo pasoš. Aerodrom je veliki saobraćajni i infrastrukturni projekat, ali ima velike benefite za grad, može mnogo da doprinese razvoju privrede i turizma, da privuče nove investitore. Sada ga mi sami održavamo, a travnata pista nas godišnje košta nekoliko hiljada evra.
To je zaista veliki potencijal ali bi trebalo da se obnovi, betonira i da bude na ponos celom gradu. Ne kažemo da je to jeftino, ulaganje u aerodrom nije brzo isplativo, ali Subotica zaslužuje da ima aerodrom bar kao što je u Segedinu - kaže Burger.
Prva letelica i prvi let Ivana Sarića
Kako je nastajala prva letelica Ivana Sarića i kako je izgledao prvi let na subotičkom hipodromu pokazao je dokumentarni film novinara Miroslava Antelja, snimljen pre deset godina povodom veka od Sarićevog leta.
- Tek kada smo snimili film saznali smo još detalja o Sarićevom letu, da je bilo dosta sabotaža, da su mu počupali zastavice koje su označavale gde je trebalo da sleti. On jeste poleteo posle braće Rajt i Luja Blerioa ali činjenica je da su njihovi avioni katapultirani a Ivan Sarić je prvi u svetu avion podigao saopstvenim motorom, napravio dva kruga i u drugom mu je pukao cilindar i on ga je spustio kao jedrilicu.
Takođe, on je napravio krilca, elerone, kojima može da sleće i pokreće avion i koja se i danas koriste - ispričao je Antelja.
Dok čekaju da dođu bolja vremena, da ovaj aerodrom bude shvaćen kao veliki privredni i turistički potencijal za grad i ovaj deo Srbije, u Klubu se nadaju da će prvi korak biti pravljenje asfaltne piste kako bi se mogao iskoristiti pun potencijal, pogotovo u međunarodnom saobraćaju, sa malim letilicama koje jednostavno ne mogu da sleću na travu i ovako neravan teren.
Video: Simbol srpsko- američkog prijateljstva: Ovako izgleda novi aerodrom u Pranjanima
(Telegraf.rs)
Video: Palo prvo ovogodišnje skijanje na Torniku, gužva kao u košnici: Sjajne slike zimske idile
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.