10 primera opasnih poruka u industriji trgovine ljudima: Dete može da postane roba pred vašim očima

 
 ≫ 
  • 6

Predatori su spremni da mesecima, pa i godinama prate žrtvu

Kad se osami sa mobilnim telefonom u ruci, dete ne traži samo zabavu, već i podršku, dokazivanje ili potvrdu, traži nove načine da uspe i istakne se u društvu. Ako toga manjka od drugara ili porodice, i ako se sa svojim tajnama dete povlači u sebe, ono izlazi pravo na metu predatora koji vrebaju na mreži. To je samo uvertira u nešto što nam je teško i da izgovorimo dok gledamo našu decu - trgovina ljudima.

Predatori su spremni da mesecima, pa i godinama prate žrtvu, komuniciraju sa njom i zadobijaju bezgranično poverenje. Svaka, pa i najmanja greška, naivnost, brzopletost u trenucima usamljenosti ili manjka samopouzdanja može biti klopka za dete. Trgovina ljudima nije daleko od nas, dešava se i u virtuelnom prostoru, ne bira žrtve po polu, boji kože, mestu stanovanja niti porodičnim prilikama. Dete vam može biti na oku, a zapravo daleko od vas, u kandžama neke nepoznate osobe.

I ne samo dete. To može biti vaš brat, sestra, a možda i roditelj, prijatelj ili komšija!

Zato, potrebno je reagovati na svaku promenu ponašanja bliskih osoba, ali, pre svega, upozoriti decu na opasnosti koje vrebaju kada njihov "klilk" na instagramu, fejsbuku ili jutjubu roditelji ne mogu fizički da prekontrolišu.

Kako je januar mesec posvećen podizanju svesti o borbi protiv trgovine ljudima, obratili smo se Unitasu, organizaciji koja se se bavi prevencijom trafikinga putem edukacije dece, omladine i odraslih. Oni su za nas izdvojili 10 tipičnih primera poruka, iza kojih se gotovo sigurno krije mamac.

Na neke od ovih poruka ne biste odgovorili, očigledna su prevara. Ali, oko nekih biste se možda i sami zamislili, da li je baš to šansa za neki bolji život, više novca, slave, sreće u ljubavi, put ka novim prijateljstvima? A zamislite tek nekog tinejdžera, željnog pažnje, podrške i dokazivanja, kojem se najednom otvaraju neka vrata i u trenucima usamljenosti i očaja gubi svaku kočnicu pred rizikom koji on vidi samo kao izazov.

1. Vredna nagrada

Besplatan mobilni telefon, tablet, koristan gedžet... nešto što svaki tinejdžer želi, mamac je kojim predatori mogu da privuku pažnju žrtvi, pa da lako dobiju i njene lične podatke.

Nagrada Printskrin: Telegraf

"Čestitamo, osvojila si mobilni telefon! Potrebno je samo da uneseš svoju adresu u kojoj živiš kako bi ti poklon stigao u najkraćem roku"

2. Ponuda

U periodu kada je tinejdžer željan dokazivanja, biće ranjiv na svaku primamljivu ponudu. Biti, na primer, foto model, gde lepota dolazi do izražaja, a okružuju vas profi fotografi, san je mnogih koji žele da se istaknu u društvu.

Ponuda Printskrin: Telegraf

"Želiš da postaneš fotomodel? Pošalji nam svoje fotografije u kupaćem kostimu i dođi na kasting o čijem mestu i vremenu ćemo te naknadno obavestiti"

3. Poznate ličnosti

Selfi sa infulenserom, nešto je što bi svaki tinejdžer poželeo na svom instagram profilu. Ova ponuda ne tiče se ni poklona ni zarade, jednostavno, to je samo "velika prilika" koju bi retko ko propustio.

Ponuda Printskrin: Telegraf

"Želiš da upoznaš svog omiljenog Youtubera? Porukom u DM nam pošalji koga bi volela da upoznaš i čekaj nas sutra u 17 časova na Trgu"

4. Posao

U trenutku kada još nisu u prilici da zarađuju, devojčice i dečaci će možda poželeti da se oprobaju i u svetu rada, pa da za nedelju-dve zarade novac o kupe sebi nešto što žele. To je u redu, ali opasnost vreba od sumnjivih ponuda, koje oni neće uvek lako prepoznati kao zamku.

Posao Printskrin: Telegraf

"Fabrici čokolade neophodna je pomoć u proizvodnji. Za samo dva sada rada dnevno nudimo odličnu zaradu do 500 eura mesečno"

5. Sport

Laka prilika da napreduju u sportu, da upoznaju novo društvo i treniraju sa poznatim sportistima obično se ne dobija putem fejsbuka. Tako da, svaki odgovor na ovakvu poruku može biti opasan.

Prilika Printskrin: Telegraf

"Besplatan letnji kamp odbojke za decu od 10 do 16 godina na moru, obezbeđen prevoz, hrana i smeštaj. Treninge će držati članovi odbojkaške reprezentacije Srbije, prijavi se u DM!"

6. Besplatan kurs

Svesni da je potrebno da se, osim školovanja, unapređuju i kroz kurseve da bi opstali u savremenom svetu, momci i devojke postaju ranjivi kada su u pitanju takve ponude.

Kurs Printskrin: Telegraf

"Želiš brzo i lako da naučiš engleski jezik? Pošalji nam svoju adresu, broj telefona i prijavi se za besplatan kurs"

7. Druženje

Prilika da se obnove neka stara poznanstva nije nikakva komercijalna ponuda. Stoga, lako je uhvatiti se za ovaj mamac. Neko vam se javi i predstavi kao stari poznanik i tako inicira razgovor.

Druženje Printskrin: Telegraf

"Ne znam da li se sećas, ja sam Milica, išle smo zajedno u vrtić, volela bih da se vidimo i nastavimo druženje"

Ili, na primer:

"Ćao ja sam Pavle, imam 12 godina, upoznali smo se prošle godine na utakmici. Voleo bih da budemo drugari"

8. Ulepšavanje

U vreme kada instagram preplavljuju moćne fotografije šminke, koja je postala prava umetnost, mnoge devojčice poželele bi da i same "izdominiraju".

Ulepšavanje Printskrin: Telegraf

"Besplatan kurs 'Kako našminkati sebe'. Za prijavu dođi u ul. Marka Jankovića 25g. Pre toga nas pozovi na 06*/*******"

9. Ucena

Ova automatizovana ucena možda će nekoga i da uplaši. Jer, retko koji tinejdžer ne bi se lagodno osećao kada mu neko, pa makar to bila i mašina, pripreti objavljivanjem poruka iz DM.

Ucena Printskrin: Telegraf

"Instagram će od sutra objavljivati javno sve privatne poruke svojih korisnika. Kako bi postao naš korisnik od poverenja porukom nam pošalji ime i prezime, adresu, broj telefona i školu u koju ideš"

Lažni prijatelj

Predator može detetu da postane i lažni prijatelj, oslonac, neko kome će da govori tajne i, čim zadobije dovoljno poverenja i dobije priliku, stupće u lični kontakt sa detetom. Tada, njegovo telo i ličnost padaju u nemilost trgovca, koji je već izgradio svoju moć nad žrtvom, poseduje kompromitujući materijal i dobro zna kako može da je zastraši.

- Predatori su ljudi koje odlikuju veliko strpljenje, sjajno poznavanje modernih tehnologija i izrazita manipulativnost. Plan njihovog nasilja nad detetom je dugoročan, ceo proces približavanja i komunikacije obično traje godinama, pre nego što dođe do konkretnog zlostavljanja. Realizacija plana počinje obraćanjem detetu za koje je procenjeno da je ranjivo u određenom segmentu svoje ličnosti, bilo da je u pitanju nezadovoljena potreba za pripadanjem, usamljenost, sukob sa roditeljima ili odrastanje u nepovoljnoj porodičnoj sredini - upozoravaju u Unitasu.

Sledi manipulacija i prkupljanje podataka: od mesta stanovanja, naziva škole koju pohađa, do konkretnih problema sa kojima se suočava u porodici i među vršnjacima.

biznis sajt, business, mobilni telefon, biznismen Foto-ilustracija: Shutterstock

- Sledeći korak je zadobijanje apsolutnog poverenja potencijalne žrtve, a potom slede zahtevi koji se najčešće odnose na fotografisanje u kompromitujućim pozama, koje vode do ucene i držanja žrtve pod kontrolom - objašnjavaju.

Trgovac ljudima igra na kartu stida i straha, pa dete odbija da pomoć potraži u svom okruženju: od roditelja, nastavnika, pa čak i vršnjaka.

- Zato je od izuzetne važnosti da svaki roditelj kontinuirano analizira eventualne promene u ponašanju svog deteta i da sa njim gradi otvoren odnos pun poverenja. Edukacija je generalno najbitniji instrument za prevenciju nesagledivih posledica koje ucene i odnos sa predatorom mogu da ostave na psihu deteta - kažu u Unitasu.

Najvažnije je sprečiti

- Pre svega, roditelji moraju da upozore svoju decu na opasnosti koje vrebaju na internetu i da ih nauče da na društvenim mrežama ne prihvataju nepoznate osobe za prijatelje. Naravno, deca nikako ne bi trebalo da otkrivaju podatke o tome gde žive, u koju školu idu, gde izlaze, koji im je broj mobilnog telefona, i slično - objašnjavaju u Unitasu.

Kada je reč o fotografijama, upozoravaju, potrebno je znati da jednom postavljena slika zauvek ostaje na internetu, pa se roditeljima savetuje da ne kače fotografije male dece iz parkova, sa mesta na kojima se dete igra, ispred škole ili bilo koje lokacije koja zainteresovanim predatorima može biti od koristi.

- Takođe, mlade devojke i devojčice ne bi trebalo da postavljaju slike na kojima su oskudnije odevene - dodaju u Unitasu.

Oni su istakli i izuzetnu kampanju "Pametno i bezbedno", koja je realizovana u saradnji sa Ministarstvom za trgovinu, turizam i telekomunikacije. Na sajtu ove kampanje moguće je upoznati ser sa svim nedoumicama i dobiti sve i informacije o opasnostima na internetu i načinima zaštite (pametnoibezbedno.gov.rs)

Video: Ova deca postaju žrtve nasilja

(Mateja Beljan)

Video: Dušku iz sela Metaljka migranti uništili domaćinstvo, meštani potpuno nemoćni i u strahu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Rastko

    24. januar 2020 | 09:45

    Svi smo mi roba samo smo previse glupi da to i shvatimo.

  • Rastko

    24. januar 2020 | 10:32

    Ne zna se sta je gore da savetujete svoju decu da takve poruke prihvate ili ne.

  • Deca

    24. januar 2020 | 10:41

    Su već uveliko nažalost roba??!!Demonkracija sve dozvoljeno a jedan lep obličen socijalizam nije valjao??!!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA