Od početka godine najmanje 7 biciklista je poginulo zbog istih razloga, a samo tri stvari mogu da vam spasu život

  • 5

"Vidi i budi viđen" test je na kojem biciklisti u saobraćaju najčešće padaju. Od početka godine najmanje sedmoro ljudi, od toga troje dece je poginulo vozeći bicikl i to najčešće u noćnim satima, van naselja.

Sezona dvotočkaša tek je počela, a statistika je za ovu godinu i te kako crna.

• 18. aprila dečaka biciklistu (15) ubio je kamion dok se nalazio na pašačkom prelazu

• 3. aprila na putu Iđoš Kikinda u večernjim satima poginuo je jedan dečak star 14 godina, jedan je teško, a jedan lakše povređen. Nesreća se desila kada je automobil naleteo na grupu dečaka, od kojih su dvojica bila na jednom biciklu, a treći je bio pešak koji je gurao bicikl pored puta

• 28. marta autobus na liniji 22 u Novom Sadu teško je povredio starijeg biciklistu

• 27. marta stradao biciklista na putu između Novog Sada i Žablja i to u večernjim satima

• 24. marta u Pirotu je oko ponoći, na putu za Babušnicu, automobil naleteo na dvojicu biciklista i usmrtio Srđana Đ. (16).

• 27. februara poginuo je jedan biciklista kod Banatskog Novog Sela, u ranim jutarnjim satima.

• 19. februara u naselju Futog jednu ženu ubio je vozač automobila, koji se po prvim informacijama kretao velikom brzinom

• 28. januara na putu Leskovac - Lebane u popodnevnim satima poginuo je jedan biciklista. Nesreća se dogodila blizu Ćenovačkog mosta

Bez ovih stvari biciklista ne bi trebalo da kroči na drum. Naravno, podrazumeva se da je trezan (kazna za pijane bicikliste je 5.000 dinara), da je odgovoran i da poznaje propise:

1. ZAŠTITNA KACIGA

Foto: Shutterstock

Kvalitetna biciklistička kaciga nije baš jeftina, ali ona može da vas spase ozbiljnih povreda.

2. OSVETLJENJE

Prednje, belo, i zadnje, crveno svetlo, obavezna su oprema za vožnju u noćnim satima. Ove lampice su relativno jeftine, a bez njih će vas vozači teško uočiti na putu.

Foto: Pixabay

Za ovaj prekršaj propisane su različite visine kazni. Ako se bez svetala vozite van naseljenog mesta bićete kažnjeni novčano od 10 do 20 hiljada dinara, a kazna od 3.000 dinara predviđena je za vožnju bez svetala u naselju, na osvetljenom putu.

3. SVETLO OBOJENI PRSLUK

Za kretanje van naselja obavezno je nošenje i svetlo obojenog prsluka.

GDE JE POTREBNA POSEBNA PAŽNJA

Kako kaže profesor Milan Vujanić, najopasnija situacija u saobraćaju je kada je mešovit. Dakle, vožnja magistralom, na kojoj je maksimalna dozvoljena brzina i do 80 kilometara na sat, nije baš najbolje rešenje za jednog biciklistu.

Ali, ako poštuje pravila i ako je "vidljiv" na putu, njegova vožnja biće mnogo bezbednija.

Takođe, u večernjim satima problem biciklistima mogu biti i vozači koji mu dolaze u suprotnom smeru, a zaborave da isključe "duga" svetla.

Foto: Pixabay

KAZNA ZA "BAHATE BICIKLISTE" 3.000 DINARA

Ako vas policajac uhvati da nepravilno vozite bicikl, dobićete kaznu od 3.000 dinara.

Biciklisti nije dozvoljeno da:

1) ispušta upravljač iz ruku,

2) sklanja noge sa pedala, odnosno oslonca za noge, osim u slučaju oslanjanja kada vozilo nije u pokretu,

3) se pridržava za drugo vozilo,

4) vodi, vuče ili potiskuje druga vozila, odnosno životinje, osim da vuče priključno vozilo koje je proizvedeno kao priključno vozilo namenjeno za vuču od strane vrste vozila koja isto vuče,

5) dopusti da vozilo kojim upravlja bude vučeno ili potiskivano,

6) prevozi predmete koji mogu da ga ometaju tokom upravljanja,

7) upotrebljava na oba uva slušalice za audio uređaje.

NEMOJTE SE OPUŠTATI

- Biciklisti često nisu svesni opasnosti, tj. potcenjuju opasnost. Udar pri brzini od 40 kilometara na čas je isto kao i pad sa drugog sprata, a udar pri brzini od 120 kilometara na sat kao sa 14 sprata - upozorava Vujanić.

Dakle, jedan neoprezni vozač koji prekorači brzinu na magistrali i neoprezni biciklista koji sebe nije učinio "vidljivim" kombinacija je koja lako može da dovede do smrtonosnog sudara. Sve drugo bila bi prava sreća u nesreći...

Ilustracija: Nikola Jovanović/Shutterstock

NEDOSTAJU STAZE

Dok se u Vojvodini bicikl odavno odomaćio i u mnogim mestima postoje staze koje se poštuju, u ostatku Srbije svako njihovo uvođenje teško prolazi. Kako kaže profesor Vujanić, najbolje je da staza bude potpuno odvojena od kolovoza, jer naši vozači nisu navikli da ona bude deo puta odvojen linijom.

- Takva staza, koja nije potpuno odvojena od kolovoza, napravljena je u Bulevaru oslobođenja. Ali vozači nisu navikli na to, trebalo bi ih češće upozoravati, možda postaviti više saobraćajnih znakova i stalno ih podsećati da je tu staza - dodaje Vujanić.

Najbolja mreža biciklističkih staza je u ravničarskim delovima grada, dok je prolaz kroz centar gotovo nemoguć.

I u onim ulicama tamo gde su staze ucrtavane naknadno ili tokom rekonstrukcije, često su izvedene na uštrb trotoara, pa ponovo dolazimo do opasne situacije mešovitog saobraćaja: ovoga puta biciklističkog i pešačkog.

OGRANIČENJA BRZINE

Biciklista ne sme da vozi brzinom većom od 35 kilometara na sat na biciklističkoj stazi, dok je na pešačko-biciklističkoj stazi ograničenje svega 10 kilometara na sat.

(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)

Video: Mesečni horoskop za decembar Aleksandre Bjeljac

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Marko cg primorje

    25. april 2019 | 22:23

    Vozim biciklo vec dugi niz god i moja je parola uvjek misli najgore da najbolje prodjes...i kad vidim zmigavac ne vjerujem...

  • plavi safir

    25. april 2019 | 23:14

    Mene uzasavaju kad voze bez svetla. I sama vozim biciklu vrlo rado ali se pazim jer drugi neće da me paze. Desilo mi se da mi prodje biciklista bez svetla, Bukvalno sam se ukakila od straha.

  • Hr

    25. april 2019 | 22:37

    A biciklisticke staze su SF ?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA