Kupio je 12 litara zejtina na akciji, sipao ih u rezervoar i za manje od 1.000 dinara stigao od Beograda do Novog Sada i nazad

 ≫ 
  • 17

Ništa nije nestabilnije od cene goriva, u šta su se uverili vozači koji su pre samo mesec dana za litar dizela davali blizu 180 dinara. Aleksander Segedi, knjigovođa iz Beograda, našao je način da za 89 dinara po litru napuni rezervoar dovoljno da stigne od Beograda do Novog Sada.

Umesto da je otišao na benzinsku pumpu i natočio skupi dizel, Aleksander je trknuo do obližnje prodavnice i kupio paket zejtina po akcijskoj ceni od za 89 dinara po flaši.

Sipao je suncokretovo ulje u rezervoar i bez ikakvih problema stigao od Beograda do Novog Sada za manje od 1.000 dinara. 

- Supruga i ja smo videli da je ulje na akciji, da može da se kupi maksimalno 15 litara, pogledali se, shvatili da za dva dana idemo i do Novog Sada i shvatili da nam je to dovoljno da bismo stigli. Supruga se onda setila da joj je litar potreban za kuću, ali nije smetalo - kaže Segedi za Telegraf.

Na pitanje prijatelja sa Fejsbuka da li mu auto stvarno ide na ulje, odgovorio je "Ne ide - LETI".

- Svako vozilo koje ima motor sličan traktoru može da ide na zejtin. Tu spadaju dizel motori proizvedeni do 2.000 godine, a što je model noviji to su šanse manje.

Sagovornik Telegrafa objašnjava da je ta vrsta motora napravljena da radi na ulje od repice, a onda se shvatilo da postoji proizvod iz nafte koji nema za šta da se koristi osim za grejanje i za rad ovih motora. Tako je uljanu repicu zamenio dizel. Ipak, vožnja na zejtin ne ide uvek glatko.

- Postoji nekoliko prepreka - ulje hoće da se užegne i mnogo se zgusne već na malom minusu. Ljudi pokušavaju pa stavljaju u njega razređivače i benzine da bi sprečili zgušnjavanje, ali ništa od toga ne sme u rezervoar dizela - kaže Segedi i dodaje da je korišćenje zejtina kao da ste sipali dizel od pre 20 godina.

Takođe, mana je dužina točenja, jer mu je za izučivanje 15 flaša ulja u rezervoar potrebno čak pola sata. Ipak, kada ide na duži put Aleksander uvek koristi ulje, a kada se vozi po gradu, sipa na pumpi.

Aleksander Segedi već dve godine, s vremena na vreme, vozi na zejtin, Foto: Aleksander Segedi

- Pre dve godine sam prvi put sipao ulje, ali čujem da ljudi u Nišu godinama voze na zejtin. Jedino što se ne sme da se koristi je stari zejtin, nusprodukt prženja, jer kiseline i soli mogu da oštete motor. Vožnja na zejtin za sada nije ilegalna. Zakonski gledano mogao sam da sipam i vodu, zakon može da me smatra budalom, ali to nije kažnjivo - kaže on.

Znamo da se na ovaj način dovijaju poljoprivrednici kojima je gorivo preskupo za radove na njivama, a Aleksander objašnjava da je "fora" samo to što ne sme da se koristi polovan zejtin, jer soli i kiseline štete motoru.

- Dizel motori rade na bilo kakvo ulje - ulje za sunčanje, parafin...U EU čak rade prepravku da se stave dva rezervoara, pa pališ na dizel, zagreje se i pređe na zejtin, i dva minuta pred gašenje opet vratiš na dizel. Potrošnja je veća oko 10 do 20 odsto - objašnjava on.

Automehaničar Mirko Ćatić objašnjava da kod kratkotrajnog korišćenja nema nekih problema, osim što je potrošnja nešto veća, ali da dugotrajna vožnja na zejtin može da ošteti motor.

Problem je što točenje traje znatno duže, Foto: Profimedia/Alamy

- Stariji dizel motori mogu da koriste jestivo ulje kao gorivo, ali samo ako nemaju silikonske zaptivke. Motori "evro 4", "evro 5" standarda ne bi mogli normalno da se voze na ulje, a najnovije generacije neće ni startovati - objašnjava on.

Pojedini vozači dodaju ulje dizelu, a neki sipaju i čisto ulje, a majstora brine šta bi se desilo sa uljem na niskim temperaturama, jer ne sadrži aditive koji sprečavaju zamrzavanje.

Kako je Srbija preplavljena baš ovim starim dizelašima, čini se da je ovo gorivo pogodan pogon za veliki broj vozila na našim drumovima. Uostalom, vozila koja su preživela dizel za vreme sankcija, preživeće i zejtin.

Jedini je problem što auto smrdi na zagoreo tiganj. Ili na palačinke. A to onda i nije problem.

VIDEO: Seli pijani u kola bez papučice za gas, pa se iživljavali

(G. Avalić/g.avalic@telegraf.rs)

Video: Srbijavoz preporučuje putnicima da karte kupuju putem mobilne aplikacije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Драган

    5. decembar 2018 | 15:28

    Е сад ће да га поскупе. Под изговором нема га у довољним количинама. А цена зејтина биће литат дизела.

  • Jeretik

    5. decembar 2018 | 14:19

    "Ne dosipaj nam ulje na vatru " , poskupece ga .

  • sasa

    5. decembar 2018 | 14:49

    ne sipajte u moderne dizele , zapusice vam dizne a jedna dizna 150 evra , ima 4 . jos ako osteti pumpu , jos toliko.skupa usteda.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA