Psihologija malih brojeva uzima nam pare iz novčanika: Zašto se gomila ljudi sjati kod krastavca od 15 dinara, iako kilogram košta isto?
Trgovci marljivo rade na načinima manipulacije cenama, promocijama i rasporedom artikala kako bi kupci potrošili što više novca. Naročito je među trgovcima popularan trik manipulacije malim brojevima kojima ljude veoma lako zavaraju.
Većina građana Srbije pokušava kupovinom u supermarketima da uštedi što je više moguće, ali im razni trikovi trgovaca u tome nimalo ne pomažu, pa skoro svi po izlasku iz prodavnice shvate da su potrošili više od planiranog. Pre nekoliko dana otišla sam u kupovinu. Gomila ljudi sjatila se oko krastavca od 15 dinara, iako pored mogu da kupe celo kilo za malo više novca.
Niska cena privukla je ljude, a ni svesni nisu da će ovaj proizvod da plate mnogo skuplje. Iako sam i ja umalo bila žrtva ove manipulacije, dugo čekanje u redu me je osvestilo, te sam svratila do tezge pored i kupila ceo kilogram - bez čekanja.
- To je psihologija malih brojeva. Naš mozak kalkuliše, i kada vidi mali broj više ga privuče nego veći, a takođe i veća količina odbija potrošača. Zato često budu nasamareni pa jednu stvar plate više nego mnogo veću - ističe psiholog Aleksandar Šibul.
U trenutku kada kupljene stvari građani plaćaju na kasi supermarketa ili butika, uvereni su da im je potreban svaki artikal koji se nalazi u kolicima, ali to često nije slučaj. Iako su kupci često svesni da su žrtve vešto smišljenih trgovačkih obmana i zavođenja, u toku kupovine ipak je teško odoleti akcijama i popustima kojima nas mame na svakom koraku.
Zato je Šibul objasnio još jedan trik i ono čuveno "99" koje kupci često povezuju sa popustima. Budući da brojeve čitamo sa leva na desno nama iznos od 999,99 bude 999 dinara a ne 1000.
-Pozicioniranje brojeva je trgovcima takođe način da prevare kupce. Naš mozak vidi prve brojeve i to 99 na kraju i ne čitmo. Zato kupci tek kada izađu iz prodavnice shvate da su potrošili više novca nego što su hteli - dodaje psiholog.
Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača, rekao je za "Telegraf.rs" da je ovakav način prodaje zloupotreba trgovaca.
- U ovakvim slučajevima, gde komad košta više nego kilogram, nedostaje tržišni nadzor i ozbiljnije kažnjavanje. Nažalost to je kod nas veoma veliki problem jer je nadzor slab. Ipak i kada dođe do toga da trgovce uhvate u zloupotrebi, prijava se šalje na prekršajni sud, to se razvlači i zastari i kazna ih nikada ne stigne. Smatram da je zaista potrebno da se to reši i da takve poslodavce stigne adekvatna kaznai - ističe Papović.
(Telegraf.rs)
Video: Gori čitav krov, vatra zahvatila halu od oko 1.000 kvadratnih metara: Snimak požara na farmi pilića
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
seljak
Zasto se trudite da bas sve objasnite naukom. Kakva psihologija malih brojeva. U pitanju je nemastina. Kupujem jednu jabuku jer nemam novca za kilo. I kupujem dva paradajiza zato sto kilo nece da saceka da bude pojedeno nego ce da se pokvari do sutra. Paprika 250 dinara, paradajiz 150 suhomesnato preko 1000 , primanja 30 000 Logicno mala plata mala kolicina kupljenih proizvoda , mali brojevi. A bogami snasao bi se i sa psihologijom velikih brojeva mnogo lakse.
Podelite komentar