Muke prevoznika: Da bi održali red vožnje zapošljavaju i penzionere, a vozačima iz unutrašnjosti plaćaju smeštaj

 ≫ 
  • 30

Zimski red vožnje u Beogradu i Novom Sadu startovaće ove godine bez ikakvih problema, uprkos gorućem problemu nedostatka vozača.

Traže se radnici i nudi im se plata od 5.200 evra: Radi se 40 sati nedeljno, ali možete da izgubite glavu

Kako kažu iz Sekretarijata za javni prevoz Beograda, predviđeno je čak 1.367 vozila u zonama 1 i 2 (trolejbusi, tramvaji, elektrobusi, privatni i GSP autobusi), što je rekordni broj koji će varirati samo zbog završetka ili otpočinjanja radova na ulicama.

Foto: Beoinfo

- Jeste problem sa vozačima i teško je, ali biće dovoljno vozila na ulicama - kazali su u ovom Sekretarijatu nadležnom za organizaciju rada prevoznika.

Da najveći prevoznik u Srbiji GSP "Beograd" kuburi sa vozačima, ali i da to neće ugroziti početak novog reda vožnje, potvrđuju i iz ovog preduzeća.

- U poslednjih nekoliko godina suočavamo se sa velikom fluktuacijom zaposlenih na poslovima vozača autobusa i trolejbusa, što uzrokuje nedostatak ovog kadra u Preduzeću. Taj nedostatak ni u kom pogledu ne ugrožava realizaciju planiranog prevoza putnika, jer se internom organizacijom i preraspodelom radnih procesa problem prevazilazi. Inače, konkurs za prijem vozača u JKP GSP "Beograd" je stalno otvoren i postavljen je na sajtu Preduzeća, sa preciznim instrukcijama i uslovima. Sve podnete molbe se razmatraju, a kandidati koji ispunjavaju uslove pozivaju se na psiho-testove i ostale provere - kažu u GSP-u.

Gradskom saobraćajnom preduzeću "Beograd", inače, nedostaje oko 200 vozača, ali taj problem prevazilazi se internom reorganizacijom, navode u GSP i dodaju da su spremni za prelazak na zimski red vožnje od 1. septembra, prenosi "Tanjug".

Prošle godine iz GSP je otišlo 288 vožača, a tu se ubrajaju i oni koji su stekli uslov za penziju, dok je od početka ove godine iz preduzeća otišlo 206 vozača, navode u tom preduzeću.

Foto: Wikimedia/Pudelek

Inače, zimski red vožnje stupa na snagu u subotu 1. septembra, a tradicionalna, petnaesta po redu manifestacija "Sa GSP-om od prvog razreda" održaće se u ponedeljak od 12 do 14 časova, na platou ispred Starog dvora.

Problem sa manjkom vozača nedavno je javnosti predočio predsednik Samostalnog sindikata GSP Beograd Zoran Antić. On je naveo da bi, ukoliko se situacija ne popravi, moglo da zafali radnika već 3. septembra, kada zimski red vožnje počinje da se primenjuje u punom kapacitetu. Ipak, i on je kazao za Telegraf da će zimski red vožnje startovati kako treba.

- Broj vozača u GSP kreće se od 2.700 do 3.000. Fluktuacija je velika, iz meseca u mesec. Ipak, za septembar ćemo imati dovoljno vozača. Ako bude ostvareno i povećanje plata od oktobra, biće sve kako treba - navodi Antić.

Plate vozača su, kaže, u proseku oko 50.000 dinara, dok je osnovna plata između 38 i 39 hiljada. Radno vreme na nedeljnom nivou je 40 sati.

Foto - Ilustracija: PIxabay

- Radno vreme po zakonu je 40 sati nedeljno i po zakonu je obavezan jedan slobodan dan. Cilj je da svaki vozač ima dva slobodna dana, sada je malo sporno, ali naša firma poštuje sve zakone - kazao je Antić.

Antić napominje i to da će za oko 200 vozača sa C kategorijom biti omogućeno da o trošku firme polažu za D.

Ni privatnim prevoznicima nije lako, a kako kaže Drago Tošić iz Konzorcijuma koji ih okuplja u gradskom prevozu, cilj vozača je da pređu granicu i tako ostvare znatno bolje zarade.

- Vozači odlaze u inostranstvo. To su vozači u punoj snazi... Razlike u primanjima su značajne, mi svakoga dana primamo i otpuštamo ljude. Međutim, za prvi septembar je sve spremno i svi ćemo izaći na ulice u punom broju, a to je 410 autobusa - navodi Tošić.

Zato, umesto mladih, koji hrle za platama i većim od 1.000 evra u Sloveniji, Mađarskoj i Nemačkoj, za volanima nekad srećemo i penzionere.

- Imamo oko 10 posto vozača koji su penzioneri. Oni su primljeni na konkursu i ispunjavaju sve uslove za rad u gradskom prevozu. Imaju odgovarajuću dozvolu i prolaze lekarski pregled. Sve je to po zakonu - kazao je Tošić.

Foto: novisad.rs

U novosadskom GSP-u planiraju 209 autobusa u zimnskom redu vožnje, a redukcija zbog nedostatka vozača neće biti. I u ovom preduzeću konkurs je stalno otvoren, a samo od početa godine njih je napustilo 46 vozača, dok je dvoje penzionisano.

- U JGSP "Novi Sad" postoji problem sa odlaskom vozača, međutim ne u tolikoj meri da ugrožava organizaciju javnog prevoza u Novom Sadu. Preduzeće od prošle godine ima stalno otvoren konkurs za radno mesta vozača i zapošljava ih u skladu sa odobrenjima koje dobija od republičke Vlade, tako da se zasad uspešno bori sa problemom odliva vozačkog kadra. Od početka godine do danas 46 vozača je raskinulo ugovor o radu, a dvoje je otišlo u penziju - kazali su u novosadskom GSP-u.

Kao i Beogradu, puno radno vreme vozača je 40 sati nedeljno, međutim, obezbeđena su po dva slobodna dana.

- Rad vozača je organizovan u sistemu petodnevne radne nedelje, sa dva slobodna dana. Puno radno vreme vozača je 40 časova nedeljno, a efektivno vreme upravljanja vozilom je od pet do šest sati. U skladu sa zakonom i opštim aktom radno vreme vozača može da traje i kraće od 40 časova nedeljno, ali ne više od 60 časova. Sistem javnog prevoza u Novom Sadu traje 24 časa, tako da je rad u preduzeću organizovan u tri smene - objašnjavaju u JGSP "Novi Sad".

Sve više vozača iz unutrašnjosti

Na internetu je nedavno osvanuo snimak potpuno zbunjenog vozača gradskog prevoza koji nije znao da potrefi put za Zeleni venac.

Oni koji upravljaju saobraćajem veruju da je reč o vozaču koji nije iz Beograda.

- Ne znam da li je ovo privatnik, ili GSP, ali nije ni bitno. Ipak, siguran sam da taj autobus ili nije bio na redovnoj trasi zbog neke izmene u saobraćaju, ili poslato kao zamena na neku liniju koju vozač ne poznaje. Mnogo je ljudi došlo iz unutrašnjosti, a za neke od njih gazde obezbeđuju čak i smeštaj kako bi ih privukli da rade u prestonici. Dok ovi naši odlaze u insotranstvo, tim vozačima sa juga inostranstvo je Beograd - priča jedan od dispečara.

VIDEO Tuča u Železniku: Pobili se šofer autobusa i putnik

(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)

Video: Da li je manje štetno ako pijemo piće "bez šećera" i zašto je plastika za jednokratnu upotrebu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Bojan

    29. avgust 2018 | 17:35

    Jeste da su busevi katastrofa, I da su male plate vozaca. Ali kako da kupe nove I kako da povecavaju plate, kada se 50-60 % ljudi svercuje?!

  • Слип

    29. avgust 2018 | 16:26

    Имам категорију за Д(аутобус),имам и диплому професионалног возача али ГОСПОДО-не желим да радим за 350€ тај посао схватите то,у сваком моменту одговарате за педесет живота који се налазе у возилу,јел могуће да је толико понижена радничка класа??

  • Zoran Veteran

    29. avgust 2018 | 16:56

    Platite pa da se vozi, 50.000 je ništa za posao vozača napominjem u Bg...unutrasnjost ima manji obim saobraćaja na odnosu na Bg, ko je vozač razume o čemu pričam...

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA