19 godina od napada na voz u Grdeličkoj klisuri: Broj mrtvih do danas nije tačno utvrđen
Na današnji dan, 12. aprila pre 19 godina u 10.40 bombardovan je međunarodni, putnički voz. Napad se dogodio u Grdeličkoj klisuri 12. aprila 1999. godine (drugog dana Pravoslavnog Vaskrsa), kada je avion NATO pakta ispalio dve rakete i pogodio putnički voz koji je prelazio preko železničkog mosta na Južnoj Moravi u Grdeličkoj klisuri. Tačan broj žrtava nikada nije utvrđen.
U eksploziji i plamenu od bombi, poginulo je i povređeno mnogo putnika. Tačan broj poginulih i ranjenih do danas nije sa sigurnošću utvrđen. Pronađeno je devet leševa i još četiri dela ljudskog tela, a mnogi se vode kao nestali.
Bombardovanje se desilo tokom NATO agresije na SRJ, a agresija je na svom početku bila usmerena na vojne ciljeve. Sredinom aprila težište napada proširilo i na strateške i ekonomske ciljeve kao što su saobraćajnice a naročito mostovi.
Prema izjavama dvojice mašinovođa, Bobana Kostića i Gorana Mikića iz Niša, voz je iz niške stanice 12. aprila 1999. godine krenuo sa 15 minuta zakašnjenja, a u to ratno vreme, niko nije proveravao koliko je putnika u vagonima međunarodnog voza koji je saobraćao do Ristovca.
Iz NATO aviona ispaljena su četiri projektila. Dva su pogodila voz, a dva su pala na drumski most koji se nalazio u blizini.
Od prvog projektila, ispaljenog tačno u 11.39 časova, lokomotiva i prvi vagon su se odvojili od ostatka kompozicije, a drugi projektil spržio je treći vagon, dok je četvrti ostao zalepljen za šine.
Prema generalu Vesliju Klarku, koji je bio glavnokomandujući NATO snaga u to vreme, voz je išao previše brzo a bomba bila previše blizu cilja da bi mogla da se otkaže.
Naveo je da je prva raketa ispaljena sa velike udaljenosti od cilja zbog čega pilot nije bio u mogućnosti da vizuelno prepozna voz. Shvatajući da je voz pogođen ali verujući da može još uvek da završi misiju ispaljivanjem na most sa koga je prošao voz, pilot je u još jednom prolazu ispalio drugu raketu. I ova raketa je pogodila voz.
Klark je tada opisao drugi pogodak kao "neoprezan incident" u kome se voz "kretao u području cilja, skrivajući se u dimu prvog pogodtka", naglašavajući da je pilot navodno imao manje od sekunde da reaguje.
Tačan broj poginulih i ranjenih još uvek nepoznat
Pronađeno je devet leševa i još četiri dela ljudskog tela, a mnogi se vode kao nestali. Prema izjavi konduktera posle nesreće, u vozu je broj putnika bio veći od 50, a među identifikovanim poginulima je bilo i dece i trudnica.
Na dan bombardovanja, kasno posle podne, iz leskovačke bolnice je javljeno da je primljeno 16 teže i lakše ranjenih putnika. Ali, nije svima povređenima pomoć ukazana u Leskovcu. Tačan broj nastradalih putnika nikada nije utvrđen.
Među poginulima su bili tek venčani Ana Bjeletić i Ivan Marković, istraživači u oblasti hemije. Oštećeni most je popravljen i ponovo otvoren u septembru 1999. godine.
Svakog 12. aprila se na godišnjicu ovog ratnog zločina prigodnom manifestacijom i polaganjem venaca na spomen obeležje saučestvuje se sa žrtvama ovog zločinačkog napada i njihovom rodbinom i čuva sećanje na pogibiju bespomoćnih putnika.
(Telegraf.rs/niskevesti.rs)
Video: Da li je manje štetno ako pijemo piće "bez šećera" i zašto je plastika za jednokratnu upotrebu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Wien
Eto ....posaljite svojim kolegama novinarima sirom svijeta...svima koji vam pricaju o slobodi stampe o slobodi medija neka objave ako smiju....
Podelite komentar
Zoran Veteran
Nato nas je unazadio za dugo godina, gadjali su šta su hteli, mnogo je ljudi stradalo, nezna se tačan broj, takođe most u Varvarinu, seme im se zatrlo....
Podelite komentar
Zoran
Jednog dana ce sve to doci na naplatu
Podelite komentar