5 crnih tačaka na putu: Kako voziti po vlažnom i klizavom kolovozu koji je uzrok mnogih saobraćajki
Zima se vratila na velika vrata. U većem delu Srbije padaju kiša i sneg, a voziti automobil u takvim uslovima može biti prava noćna mora. Evo o čemu sve morate da vodite računa kako biste smanjili rizik od saobraćajne nezgode.
Osnovno je da smanjite brzinu i da držite veće odstojanje u odnosu na vozila ispred vas. Ako je moguće i pre svega bezbedno, vozite bliže sredini puta, jer se voda često skuplja uz ivice kolovoza (1).
Kočite pažljivo i na vreme. Naročito budite pažljivi u gradovima na mestima gde ima horizontalne signalizacije kao što su pešački prelazi (2) jer tu lako može doći do proklizavanja. Još jedna opasnost jeste blato na kolovozu (3), koje može da produži zaustavni put vozilu. Dakle, pažljivo motrite na put kako biste imali dovoljno vremena za reakciju.
Preporuka je da kočenje na vlažnom i klizavom kolovozu započne prebacivanjem menjača u niži stepen prenosa, a da se zatim pritisak na pedalu kočnice pažljivo dozira. Većina vozila danas ima ABS sistem koji sprečava blokadu točkova, ali svakako treba imati na umu da ovaj sistem nije svemoguć.
Jedna od opasnosti po ovakvom vremenu jesu bare na putu (4). Ispod njih se naime često kriju udarne rupe, koje mogu uzrokovati da vozač u sekundi izgubi kontrolu nad vozilom. Ako se preko njih prođe velikom brzinom, šteta na automobilu meriće se stotinama evra, dok proces za nadoknadu štete od upravljača puta nije baš jednostavan.
Posebno pažljivi budite prilikom preticanja, naročito kamiona i šlepera na otvorenim putevima. Ova vozila imaju veliki broj točkova koji "bacaju" vodu, što može u ogromnoj meri smanjiti vidljivost.
Osim toga, svaka promena pravca predstavlja rizik u ovakvim uslovima. Zato je veoma važno da vozite sporije. Ukoliko se ipak dogodi da vam vozilo prokliza, prvo što morate da uradite jeste da popustite pritisak na pedalu gasa. I naravno, ne pritiskajte kvačilo, jer se na taj način daje impuls inerciji vozila. Pokušajte da smanjite ugao skretanja, pa tek onda, kada povratite kontrolu lagano i oprezno pritisnite kočnicu.
Poseban oprez preporučujemo na auto-putu, na deonicama gde u desnoj traci ima kolotraga od kamiona (5). Na takvim mestima može doći do izletanja, pogotovu ako vam gume nisu u najboljem stanju.
Kako po snegu?
Ako vam je automobil zavejan, prva stvar na koju morate da obratite pažnju jeste da dobro očistite sneg i led i to ne samo sa stakala, već i sa krova automobila. Jer u suprotnom, prilikom kočenja vam sneg može pasti na vetrobransko staklo i bukvalno vas oslepeti u vožnji. A komad leda takođe može da udari u neko drugo vozilo, kao na ovom snimku.
Ukoliko imate problem da krenete iz dubokog snega probajte da umesto u prvu, ubacite menjač u drugu brzinu i da polako popuštate kvačilo. Zbog manjeg broja obrtaja, vozilo može lakše da se pokrene.
Što se same vožnje tiče, važe slična pravila kao i po klizavom kolovozu. Izbegavajte naglo ubrzavanje, da ne bi došlo do proklizavanja točkova i smanjite brzinu pre ulaska u krivinu. Na uzbrdicama se preporučuje vožnja u višem stepenu prenosa kako bi se smanjio obrtni moment na točkovima, dok se na nizbrdicama savetuje vožnja u nižem stepenu prenosa.
(Telegraf.rs/ P.V.)
Video: Snežna vejavica u Pančevu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.