Zastava 101, simbol drugačijeg vremena: Legendarnog "stojadina" danas slavi čitav region

  • 8

Novica Marković iz Beograda, Sebastijan Galičić iz Valpova kod Osijeka, Damir Horvat iz Ljubljane, Filip Senih iz Skoplja, Sarajlija Damir Josipović iz Dizeldorfa i Beograđanin Mladen Rolović sa adresom u Podgorici verovatno se nikada ne bi sreli, a kamoli postali prijatelji, da nemaju jednog zajedničkog prijatelja - Zastavino vozilo "stojadin".

Kragujevčanin STOJADINOM pokorio Peloponez: U "zastavi 101" prešao preko 1.000 kilometara (FOTO)

U pitanju je legendarni automobil koji se proizvodio u nekadašnjoj Jugoslaviji, a čija je proizvodnja počela na današnji dan 1971. godine, piše Al Jazeera Balkan.

Od tada do 20. novembra 2008. godine proizvođen je ovaj četverotočkaš u kragujevačkoj tvornici Zastava, a proizveden je u više od milion primeraka.

Doživio je mnoge promene, pravljene su razne varijante, milioniti je sa proizvodne trake sišao 1991. godine, a rekordna godišnja proizvodnja bila je 1979. kada je ukupno napravljeno 88.918 primeraka vozila. Istina, nije doživio slavu kao brat mu Fićo (Zastava 750), ali je i dalje dosta popularan.

Uprkos kvarljivom limu, entuzijasti poput navedenih ga održavaju u životu, druže se, pomažu u pronalasku delova…

Foto: Tanjug/Miloš Jelesijević

Novica Marković, 30-godišnji pravnik, osnivač je Kluba "Zastava 101", autor velikog broja tekstova o ovom vozilu u 21. veku i glavni „krivac“ za vraćanje Ekspedicije Kragujevac-Kilimandžaro u istoriju automobilizma bivše Jugoslavije.

- Vlasnik sam najpoznatije Zastave 101 u Srbiji. Iako sam svoj porodični automobil restaurirao za sebe, već 2008. je postao zvezda u medijima - govori on za Al Jazeeru.

Markovići dugo u svojoj porodičnoj istoriji imaju neki primerak ovog vozila.

- Zastava 101 je sastavni deo mog života od kada pamtim za sebe. Deda i otac su ga kupili novog 1979., a ja sam ga nasledio. Drugi deda je bio automehaničar, od njega sam nasledio pasiju prema automobilima, ali i veštinu zanata. Od svojih deset godina sam se našao u radionici, radeći prve popravke - govori naš sagovornik.

Dodaje kako je Stojadin za njega porodična uspomena.

- Zastava 101 je za mene i simbol drugačijeg vremena kada su mladi ljudi imali veću perspektivu nego danas. Vremena kada je automobil bio član porodice a ne običan, monotoni, kućni aparat - navodi on.

Foto: Facebook

Ranije forumi, a danas društvene mreže na internetu su odlična poveznica vlasnika Keca (kako se još naziva ovaj automobil) gde se dogovaraju za sastanke ili pomoć u potrazi određenog dela.

- Mladi ljudi prepoznaju simboliku Zastave 101, kao i njegove kvalitete. Pa, tako Zastava 101 Klub broji preko 500 članova, a godišnja okupljanja su redovna. Zastava Fan Club okuplja ljubitelje svih modela i ima preko 11.000 članova - navodi Marković.

Elektrotehničar Galičić iz mesta Valpovo kod Osijeka ima 33 godine i također se dugo druži sa Zastavom 101.

U njegovu porodicu je prvi Stojadin došao pre 41 godinu, a kupio ga je njegov otac, električar u penziji.

- Ti automobili su kod nas od 1976. godine kada je moj otac kupio novu, narandžastu Zastavu 101 Standard koju je vozio do 1989. godine i prešao njom 350.000 kilometara. Te godine je kupio drugu, takođe novu, Zastavu 101 Skala koju smo vozili do 2010. godine - govori za Al Jazeeru.

Ta nova Skala prešla je 195.000 kilometara.

- Još je kod nas, trenutno je ne vozimo treba da se sredi limarija. Imamo još jednu Zastavu 101 Lux iz 1978 godine. Drugi smo vlasnik i ona je u dobrom stanju, pa je vozimo je kao oldtajmera - navodi on.

Naš sagovornik iz Valpova govori kako zbog ljubavi prema automobilima iz Kragujevca obilazi regiju.

- Idemo po Zastava i oldtimer skupovima sa vozilima, druženja su odlična i stvaraju se nova poznanstva- objašnjava on.

Foto: Wikimedia/Zastavaman

Nešto južnije, u Skoplju živi Senih, koga mnogi zovu Života Govedarević po glavnom liku iz antologijskog filma Šesta brzina (1981.). Ovaj 24-godišnjak kaže kako ga je Zastava 101 oduvek privlačila iako ne može opisati „taj osećaj koji traje do dan danas“.

Stojadinu iz 1972. godine dao je ime Ljubica.

- Nekoliko ljudi mi je ponudilo solidnu svotu novca zbog godišta auta, ali nisu uspeli da me ubede. Još kada sam kupio Ljubicu rekao sam da nas niko neće rastaviti do kraj naših života i tome se držim. Proputovao sam celi Balkan s njom i nikada, ama baš nikada, nisam imao nikakav problem - kaže Senih.

Nešto malo dalje od brdovitog Balkana živi Damir Josipović, rođen u Sarajevu pre skoro 42 godine, a odrastao u Novom Travniku. Poslednjih 15 godina žitelj je nemačkog grada Dizeldorfa, a sa njim je i njegov „metalni ljubimac“.

Nije mu dovoljno što ima Zastavu 101 u „prirodnoj“ veličini već ima i umanjenu repliku i svog i očevog Stojadina. Naime, on je kolekcionar i auto minijatura.

- Ljubav prema Zastavi 101 je tu otkako znam za sebe. Moj otac je kupio novog Stojadina 1977. pa 1981. je opet odlučio kupiti novog Conforta. Znači – odrastao sam u Stojadinu - govori, dodajući kako je njegov Stojadin „sigurno najoriginalniji i jedan od najboljih na planeti“.

Josipovićev imenjak Damir Horvat je 38-godišnji automehaničar iz slovenske prestolnice Ljubljane. Poput svih naših sagovornika, sa Zastavom 101, Stojadinom, Kecom – u kontaktu je „od malena“.

- Moj otac je imao taj automobil, a imao je i 128-icu. Imam ih nekoliko: Zastavu 101 mediteran, 125p, 600d i Fiata 1300. Upravo je moj prvi auto 1300-tka koju sam kupio sa 14 godina - keža predsednik Zastava kluba Slovenije koga su pokrenuli ove godine.

Foto: Wikimedia/Flickr/Miroslav Vajdic

Mladen Rolović ima 29 godina, po struci je elektroničar, veliki je ljubitelj starih automobila. Rođeni je Beograđanin i poslednjih sedam godina živi u Podgorici gde je i njegov Stojadin sa BG tablicama. Njegova ljubav prema Zastavinim vozilima nastala je i pre nego što je položio vozački ispit.

- Prvu Zastavu 101 u moju kuću je doterao otac baš iz Crne Gore. Vrlo brzo sam to auto preuzeo u svoje vlasništvo, vozio, sređivao i posećivao razna okupljanja ljubitelja Zastavinih vozila po čitavoj Srbiji, poslednjih godina i po Crnoj Gori. Trenutnu Zastavu 101 mediteran koju vozim sam tražio oko tri godine i potražnja se isplatila. Gde god sam se pojavio, izazvao sam jake reakcije, auto je prava pojava na ulicama, ljudi se oduševe i uvek se prisete davnih vremena kad su oni bili za volanom neke Zastave - kaže Rolović.

Daljinac

(Telegraf.rs / Al Jazeera)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Будала

    15. oktobar 2017 | 11:07

    Крагујевац нијад није имао творницу већ фабрику

  • BASA

    15. oktobar 2017 | 12:40

    Da smo vise razmisljali , vozili bi i danas nase automobile ! Kao i najskuplja imena automobila samo bi smo ih kratili , sirili i sa razlicitim imenima pr. Yugo ZKG , Sport , Familly itd. Steta , sve nam je tudje bolje od naseg !

  • zoran

    15. oktobar 2017 | 11:20

    Pa ima ih u Srbiji.Ja imam jednu 128icu i keca.128ica je iz 1984godine,a kec je iz 1995godine(elektronsko paljenje)Jedan moj dobar prijatelj ima keca valjda 2005 godiste i za keca govori da je Srpski mercedes.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA