U SRBIJI SE KOPA NAJBOLJE ZLATO: Kako smo ZARADILI više od milijardu dolara! (FOTO)
U poslednjih pet godina u Rudarsko-topioničarskom basenu Bor otkopano je 70,6 miliona tona rude čijom je preradom dobijeno 155 hiljada tona bakra, četiri i po tone zlata i 24 tone srebra! Vrednost proizvedenog bakra (bez zlata i srebra), uzimajući u obzir prosečnu cenu „crvenog metala“ na Londonskoj berzi u periodu 2010-2014. godina (7.704 dolara za tonu), iznosi fantastičnih 1.194.120.000 dolara. Sa zlatom i srebrom vrednost petogodišnje basenske produkcije penje se iznad milijardu i po dolara!
Od 2010. do danas u basenskim rudnicima ostvareno je ukupno 205 i po miliona tona iskopina. Nepunih 135 miliona tona bila je teška raskrivka sa površinskih kopova u Boru i Majdanpeku, a 70,6 miliona tona težila je ruda bakra.
SRBIJA IMA NAJVIŠE ZLATA NA BALKANU: I što je najbolje, sve ostaje u Srbiji!
Najviše rude, skoro triput više nego u Majdanpeku, RTB-u Bor dao je rudnik „Veliki Krivelj“. Tamo je za pet godina otkopano 46,4 miliona tona rude i uklonjeno 75 miliona tona raskrivke. U Majdanpeku je u istom periodu otkopano 17,2 miliona tona rude i uklonjeno 48,2 miliona tona jalovine.
Topionica i rafinacija su u starim postrojenjima za pet godina preradile nešto više od milion tona koncentrata dobijenog isključivo iz sopstvenih sirovina. U pogonu elektrolize proizvedeno je 155 hiljada tona katodnog bakra, a u prerađivačkim pogonima 5.360 tona bakar-sulfata (plavog kamena), 44.000 tona dipforming žice i 4.900 tona livačkih proizvoda.
U „Velikom Krivelju“ sve je veliko
U najvećem borskom rudniku koji se zove „Veliki Krivelj“ (reč je o rudniku sa površinskom eksploatacijom) sve je – veliko. Od rezultata koji se tamo postižu do mašina koje rade. I sam rudnik je impozantne veličine, a bogami i dubine jer je najniža tačka na 500 metara. „Telegraf.rs“ je posetio ovaj rudnik da bi sa čitaocima podelio nekoliko interesantnih činjenica.
DIREKTOR RTB BOR: Borska topionica vredi milijardu dolara! (FOTO)
Dnevno se otkopa 100 hiljada tona materijala
U rudniku „Veliki Krivelj“ dnevno se otkopa 30 hiljada tona rude i ukloni 40 do 60 hiljada tona raskrivke. Najveći deo jalovine, preko 80 odsto, prevozi se transportnim sistemom do starog borskog površinskog kopa i tamo odlaže.
Moćni kamioni
Ruda i raskrivka se kopaju i prevoze ogromnim kamionima koji, u zavisnosti od proizvođača i nosivosti, mogu odjednom da ponesu od 120 do 220 tona. Jedan ovakav džinovski kamion košta oko dva miliona dolara, a samo poređenja radi, podsetićemo da su se svojevremeno cele fabrike u Srbiji prodavale za mnogo manje para.
U kriveljskom rudniku danas rudu prevozi 16 kamiona-dampera. Guma, i to samo jedna, u zavisnosti od modela kamiona i veličine, košta od 15 do čak 35 hiljada dolara. Dnevno ovaj džin proguta dve hiljade litara nafte!
Haj-tek bageri
Na kriveljskom kopu zatekli smo i jednog prvoklasnog diva. Hidraulični bager marke „komatsu“, kako nam rekoše, spada u najveće utovarne mašine u Evropi. Košta četiri miliona evra, težak je 400 tona i može godišnje da ostvari 15 miliona tona iskopina.
Zapremina kašike mu je 22 metra kubna, što znači da „u cugu“, može da zahvati čak 50 tona!
Verovali ili ne, ovom grdosijom se upravlja vrlo jednostavno – džojstikom!
(D. V. / Telegraf.rs)
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Just me
Kad covek cita ovakve tekstove pomisli da srbija cveta,kad izadje napolje i vidi narod shvati da vene.
Podelite komentar
Sremac
A bog te pita gde su sve te pare nestale...
Podelite komentar
MarkoMB
Dobro je da i ovo hoćemo da prodamo i privatizujemo za par miliona.... a da nam se proturi kao privatizacija veka! Mislim, sta će nama nešto što donosi čist novac? Bolje je nam da nam stranci to raščerupaju, rasprodaju zalihe i inventar, a onda nakon par godina vrate uništeno uz izgovor da su s e probali alo da smo, opet mi, nesposobni da oni dobro zarade... Sve više sam razočaran ovom našom Srbijom....
Podelite komentar