Ponovo pokrenuto pitanje vraćanja kolektivnih tužbi: Da li je prva kolektivna tužba u Srbiji bila i poslednja?

 
 
 ≫ 
  • 0

O vraćanju kolektivne tužbe se govorilo na sastanku Radne grupe Nacionalnog konventa za poglavlje 28

Vraćanje kolektivne tužbe u Zakon o parničnom postupku ponovo je ovih dana pokrenuto u javnosti, a stručnjaci iz te oblasti ukazuju da bi potrošači na taj način imali lakši pristup pravdi, manje sudske troškove, dok bi sudovi bili rasterećeniji.

U Srbiji je 2013. godine u okviru tog zakona bio predviđen mehanizam kolektivne tužbe koji je kratko bio na snazi, i tada je čak pokrenut jedan postupak, međutim, tužba je odlukom Ustavnog suda stavljena van snage kao neustavna.

Prvu i za sada poslednju takvu tužbu podnelo je Udruženje građana "Efektiva" protiv banaka zbog kredita u švajcarskim francima, a ona nije realizovana, jer, kako je navedeno, odredbe o kolektivnoj tužbi nisu dovoljno jasne i primenljive.

Pre nekoliko dana na sastanku Radne grupe Nacionalnog konventa za poglavlje 28 (zaštita potrošača i zaštita zdravlja) na kojem se analizirala primena novog Zakona o zaštiti potrošača je pitanje kolektivnih tužbi ponovo aktuelizovano.

Programski menadžer za unutrašnje tržište i konkurenciju Centra za evropske politike (CEP) Dušan Protić rekao je za Telegraf.rs da je takav vid zaštite potrošača dostupan građanima SAD, brojnih evropskih zemalja i nekim zemljama u regionu.

Na pitanje da li je odluka Ustavnog suda od pre neoliko godina prepreka da se insitut ponovo vrati u zakon odgovara - i da, i ne.

- U materijalno-pravnom smislu razlozi koje je naveo Ustavni sud moraju da se uzmu u obzir prilikom kreiranja novog normativnog rešenja. Suština rasprave je da se afirmiše ovo pitanje u svetlu tekućeg rada na zakonu o parničnom postupku. Taj rad na novom zakonu je već dve-tri godine u toku. Sad je ta verzija nacrta zakona povučena, ali u svakom slučaju mora da se nastavi rad na tome i zato ponovo to stavljamo na dnevni red - rekao je Protić.

Dusan Protic, CEP Foto: Telegraf

Protić kaže da postoje mišljenja da bi kolektivna tužba trebalo da se primenjuje u svim pravnim oblastima gde je to moguće, a drugi su, kaže, više za sektorski pristup, navodeći da bi bi prva oblast bila zaštita potrošača.

Kada je reč o argumentima "za i protiv", Protić smatra da je "protiv" kolektivne tužbe tradicionalistički pogled na građansko pravo i parnicu koja, kako kaže, prema važećoj doktrini rešava spor između dve strane u sporu i nema dejstvo prema trećim licima.

- Razlozi "za" su brojni, pojedinačni postupci se udružuju u zbirni, olakšava se pristup pravdi svim potrošačima, smanjuje se broj predmeta, pravno dejstvo se odnosi na sva lica koja imaju tu vrstu ugovora. Jedna presuda zamenjuje stotine pojedinačnih koje ne bi morale da budu istovetne - ukazuje Protić.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) su takođe za vraćanje kolektivne tužbe, čak su, kako kažu, pripremili i formulaciju koja ne bi bila protivustavna.

Predsednik NOPS-a Goran Papović rekao je za Telegraf.rs da u ovom trenutku niko neće da tuži proizvođača zbog jedne viršle ili 200 grama kafe, a da bi sa postojanjem kolektivnih tužbi to bilo drugačije.

- Zalažemo se za kolektivnu tužbu, a ona podrazumeva i licenciranje organizacija. Ne može svaka organizacija da podnese tužbu, mora da ima kapacitete, znanje. To "napolju" dosta dobro funkcioniše, a ovde trgovci masovno koriste zakonske anomalije i pretrpanost sudova - tvrdi Papović.

Kada je reč o Zakonu o zaštiti potrošača o kojem je bilo reči na sastanku, odredbe novog zakona su počele da se primenjuju 20.decembra prošle godine, a one odredbe koje se odnose na vansudsko rešavanje potrošačkih sporova 20. marta.

- Rano je da se govori o efektima, ali što se tiče novine uvođenja prekršajnih naloga, iz tržišne inspekcije su od početka godine imali 35 izdatih prekršajnih naloga. U planu im je intenziviranje u naredna dva tri meseca - naveli su u Ministarstvu trgovine i turizma.

(Telegraf.rs)

Video: Ne znam ko je ubio Đinđića, ali znam ko sigurno nije: Veruović iskreno o atentatu i seriji "Sablja"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA