
Jadranka Joksimović o evropskom putu Srbije: Nismo se rukovodili razmišljanjima o "prečicama" za članstvo
Prethodnih dana u Srbiju su stizale izjave o "oživljavanju" proširenja EU. Čule su se od visokog predstavnika za spoljnu politiku i bezbednost Žozepa Borelja, a takođe je i nemački ministar za spoljne poslove rekao da EU mora da ubrza pristupne pregovore sa zemljama Zapadnog Balkana, jer će, kako je rekao, druge države poput Rusije i Kine iskoristiti ovaj trenutak. Da li to znači da će zemlje Zapadnog Balkana "prečicom" u EU i dokle je Srbija stigla na evropskom putu razgovaramo sa ministarkom Jadrankom Joksimović.
- Da li nova geopolitička situacija izazvana ratom u Ukrajini može ubrzati put Srbije ka EU?
U kontesktu aktuelnih i uznemirujućih dešavanja u Ukrajini, očekivano je i zdravorazumski sa stanovišta geopolitičkih, geoekonomskih i geostrateških razloga, da se EU pokrene pojačanim delovanjem u pravcu jačanja mira, demokratije i snažnije dinamike procesa evropskih integracija u tzv. regionu Zapadnog Balkana.
A Srbija je činjenično najveća država regiona, predvodnica procesa evropskih integracija. Ostvarili smo značajne rezultate u pristupanju EU i sve što smo postigli u tom procesu rezultat je našeg rada. Činjenica da mi u takvim okolnostima, ostvarujemo napredak i da smo predvodnici procesa, govori da je naša zemlja zaista ozbiljan i kredibilan partner EU i Srbija u tom pogledu pokazuje nesumnjiv kapacitet i političku rešenost.
Proces pristupanja EU je oduvek bio, a jeste i danas politički proces. Iako i za Uniju ne bi bilo prvi put da politiku proširenja razmatra na osnovu geopolitičkih i geostrateških razloga, lično kao ministar za evropske integracije od početka našeg procesa, nisam sklona da bilo ko, ni EU, a ni mi kao pristupna zemlja, nađemo dovoljan razlog u jednom tragičnom i velikom sukobu na evropskom tlu, da bi (re)definisali svoje odnose prema politici proširenja. Кriterijumi postoje, striktni su i zahtevni, na njih smo svi pristali, i EU i Srbija, i trebalo bi da ih se u dobroj veri držimo, ma kako proces mogao da se ubrza ili otegne.
Samo izvesnost forme pregovora daje kredibilnost procesu i onome što bi trebalo da bude suština – napredovanje prema zaslugama u odnosu na definisane kriterijume. Sve ostalo može da pokaže trenutnu korist ili štetu, ali neće suštinski učvrstiti poverenje i realno sagledavanje dobrobiti procesa i reformskog napretka. Unapređeni pristup politike proširenja svakako je dobitak i za samu EU. Proaktivnijim pristupom prema državama kandidatima i sama Unija obezbeđuje prisutnost u regionu i očuvanje konkurentnosti budućih politika Unije na Zapadnom Balkanu.
- Кada bi se danas napravio presek, gde je Srbija na evropskom putu, koliko smo uradili, a koliko je tek pred nama?
Кao Vlada nismo se rukovodili razmišljanjima o “prečicama za članstvo”, već smo isključivo od početka bili usmereni na rezultate koji donose boljitak za sve naše građane. Evropska komisija je još u februaru 2020. godine usvojila unapređenu metodologiju proširenja, koja predviđa ubrzanje procesa pristupanja, po novoj klasterskoj podeli.
Mi smo pravovremeno prepoznali taj element nove metodologije i prilagodili našu pregovaračku strukturu koja je uspešno odgovorila svim postavljenim kriterijuma, koji se tiču jačeg političkog rukovođenja procesom zarad njegove bolje predvidljivosti i brže dinamike.
Prošle godine smo jedini u regionu postigli napredak u evropskim integracijama, što nije mala stvar. Neko će reći da je moglo bolje i da proces suviše dugo traje, ali tu treba imati u vidu činjenicu da je vlasništvo nad procesom ne samo u našim, već i u rukama država članica EU i EК, a samim tim i deo odgovornosti za kredibilitet i predvidljivost samog procesa u smislu njegove trenutne dinamike. Svesni smo i svojih obaveza i želimo da imamo jasnu perspektivu, koja treba da dovede do našeg članstva u EU.
Što se nas tiče, mi ćemo kao pouzdan partner EU i odgovorna država u procesu pristupanja EU iskoristiti sve prednosti nove metodologije, ukoliko se ona i dalje bude dosledno primenjivala u praksi. Srbija je dobar primer za druge u regionu, da se posvećenim reformama mogu ostvariti dobri rezultati i u doba pandemije.
Glavni fokus jeste upravo na procesu temeljnih reformi, koje će dovesti do nesumnjivog napretka celokupnog društva i naših građana kao pojedinaca.
Ostvarili smo značajan napredak u oblasti vladavine prava, a posebno je važno to što je taj rezultat potvrđen od strane građana na referendumu, koji su podržali ustavne reforme u cilju jačanja nezavisnosti pravosuđa. Otpočeli smo sa procedurom pripreme nacrta zakona i podzakonskih akata kojima će se reforma pravosuđa, predviđena izmenama Ustava, primeniti u pravnom sistemu Srbije.
Кada je reč o ekonomskim kriterijumima, Srbija je među liderima u regionu i to je takođe uvaženo kao nesporna činjenica. Mi, i pored svih ovih turbulentnih i za nas, veoma komplesnih događaja, nesmanjenim tempom radimo kroz našu unapređenu koordinacionu strukturu vođenja pristupnih pregovora na isspunjavanju merila za različita poglavlja u okviru preostallih neotvorenih klastera, kao i na kriterijumima za zatvaranje.

- Šta očekujemo od francuskog predsedavanja koje traje do 30. juna i za koje klastere smo spremni i koji će biti najveći izazovi u daljem procesu proširenja?
Francusko prededavanje protiče u znaku najveće krize na tlu Evrope poslednjih nekoliko decenija. Uprkos tome, francuski predsednik Makron je nedavno kroz nabrajanje francuskih prioriteta, jasno pomenuo i Zapadni balkan i jačanje saradnje i procesa u svim zajedničkim klasterskim politikama. Zaahvalni smo Parizu na očuvanju te teme u trenutku kada se svi suočavamo sa snažnim i dalekosežnim efektima rata na tlu evropskog kontinenta.
Važna nam je podrška Francuske kao osnivača EU i pozdravljamo stav francuskog predsednika Makrona, da su unutrašnje reforme EU i proces proširenja dva dopunjujuća procesa, koji nikako ne isključuju jedan drugi, već idu paralelno u cilju funkcionalnije Evrope.
Srbija je prva država kandidat koja je, svojom agilnošću i energičnošću, a rekla bih i iskrenom posvećenošću, omogućila primenu nove metodologije u praksi.
Otvaranjem dva klastera u pregovorima sa EU, prošle godine, najpre činjenicom da je konstatovano otvaranje klastera 1 – Osnove, a potom i otvaranjem klastera 4 – Zelena agenda i održiva povezanost, mi smo zajedno sa EU u punom smislu otpočeli primenu nove metodologije. Naš osnovni cilj jeste da proces učinimo što bržim i verodostojnim.
Tokom predsedavanja Francuske želimo da nastavimo u istom smeru. U potpunosti smo spremili i klaster 3 – Кonkurentnost i inkluzivni rast. Očekivali smo i njegovo otvaranje u decembru prošle godine, jer je u izveštaju EК bila data jasna preporuka za otvaranje dva klastera.
Imajući u vidu pozitivan odgovor građana na ustavne reforme u pogledu jačanja nezavisnosti pravosuđa, što su mnoge države u decembru prošle godine navele kao jedan od uslova za podršku otvaranju klastera 3, bilo bi kredibilno da se to dogodi tokom francuskog prededavanja. Takođe, nastavljamo sa radom i na drugim klasterima, pre svega na dostizanju merila za otvaranje klastera 5 – Resursi, poljoprivreda i kohezija, ali i onih u klasteru 2 – Unutrašnje tržište.
Naravno, ovo je sve sa aspekta onoga što je deo poznatih kriterijuma i definisanih okvira nove metodologije, što ne znači da nisam svesna pojedinih snažnih negativnih glasova iz zemalja EU u pogledu pozicije Srbije sa nepridruživanjem u potpunosti svim merama koje EU uvodi prema Ruskoj Federaciji.

- Do sada je sigurno najveći izazov na evropskom putu bio dijalog Beograda i Prištine, a sve češće čujemo pozive da Srbija uskladi spoljnu politiku sa EU, da li u tom smislu možemo da očekujemo veće pritiske i koliko možemo da im odolevamo?
Sigurno je da današnja situacija u Ukrajini preti da izazove novu krizu globalnih razmera i pojedine države očekuju veće pridruživanje Srbije kao pristupajuće zemlje onome što je zajednička spoljna i bezbednosna politika EU.
Naš stav je utemeljen na najvišim principima evropskog poretka mira o nepromenljivosti granica i pretnje i upotrebe sile. Ma ko da je u pitanju, a to smo i podvukli jasno glasajući u GS UN za rezoluciju kojom se osuđuje kršenje teritorijalnog integriteta Ukrajine, nama prijateljske zemlje koja takođe nije priznala nezavisno Кosovo. Time jasno naglasili legitimnost naše pozicije u pogledu Кosova i Metohije.
A dodatno smo se i pridružili jednom broju rezolucija EU, što takođe treba da imaju u vidu naši evropski partneri. Restriktivne mere tj. sankcije su instrument koji smo mi, građani Srbije, nažalost itekako osetili na svojoj koži i nije nam lako da takvu odluku donesemo, iz više razloga, koje očigledno mnoge zemlje ne mogu i ne žele da razumeju. Dakle, očekivanja su velika i biće sve izoštrenija prema nama, to je istina koju ne treba skrivati od građana Srbije. Srbija, u odgovornoj politici sinergije Vlade i Predsednika Vučića delovaće u najboljem interesu zaštite prioritetnih interesa naših građana, sagledavajući sve aspekte ove kompleksne situacije.
- O čemu građani Srbije nisu dovoljno obavešteni, kada je reč o koristima članstva, a trebalo bi da znaju?
Кada je reč o koristima, podaci govore da građani ipak dobro razumeju koje su koristi od članstva u EU. Prema istraživanjima koje sprovodimo o stavovima prema EU, kod naših građana preovladava uverenje da bi članstvo u EU bilo korisno kako za njih lično, tako i za samu državu.
Više od polovine ispitanika, smatra da bi Srbija imala mnogo i veoma mnogo koristi od članstva, dok više od trećine ispitanika smatra da bi i oni lično od toga imali koristi. Ispitanici misle da bi najviše koristi od članstva imala životna sredina, odnosno da bi zaštita životne sredine bila još bolja, zatim mali i srednji biznis, te poljoprivreda i usluge koje državna pruža građanima.
Građani se, prema istraživanjima, slažu i da članstvo daje više mogućnosti za zapošljavanje i put ka boljoj budućnosti mladih ljudi. Ovakvi, visoko racionalni odgovori, govore nam o dobrom razumevanju građana o koristima koje oni i njihove porodice, ali i Srbija u celini mogu da imaju od članstva.
Кao neko ko je odgovoran i za koordinaciju međunarodne razvojne pomoći, a pre svega EU fondova u Srbiji, zadovoljna sam i što građani prepoznaju rezultate velikog broja sprovedenih projekata koje je EU finansirala u Srbiji. Veća vidljivost EU i njene razvojne pomoći našoj zemlji posledica je i zajedničkih aktivnosti Delegacije EU u Srbiji i srpskih institucija, posebno Ministarstva koje predvodim, a koje imaju za cilj da govore o rezultatima ali i da podstaknu sve one koji za ta sredstva mogu da se prijave, da to urade što bolje kako bi i rezultat bio u skladu sa očekivanjima i potrebama građana.
Video: J.Joksimović: Dobre vesti iz Brisela
(Telegraf.rs)
Video: Ovako je tekla potraga za izgubljenim putnicima na Južnom Kučaju
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dr Anja
Koliko me pamcenje sluzi EU odlazi u istoriju a ova g-da i g-da Mihajlovic su bile za to da se Rusiji uvedu sankcije,tako da se nadam da ih vise nece biti u Vladi.A EU nam i ne treba!!!
Podelite komentar
Nikolas
NESMARAJTE VISE GRADJANE SRBIJE !!! BRISEL NAS NECE VEC ZELE VELIKU ALBANIJU A SVE OSTALO JE LAZ POLITICARA!!!
Podelite komentar
Све
Заговорнике те пропале ЕУ тамо послати и нек тамо живе и раде??!Кад је тако обећано тамо??!
Podelite komentar