Izvršni direktor Cesida o predizbornoj kampanji: "Moraće da bude efikasna, jer će biti kratka"

 
  • 0

Set izbornih propisa - zakona o izboru predsednika, narodnih poslanika, lokalnim izborima, finansiranju, kampanji u medijima - trebalo bi da unaprede uslove za sprovođenje izbora, a rezultat su međustranačkog dijaloga koji su vođeni uz prisustvo evroparlamentaraca, ali i javne rasprave, u kojoj su učestvovale organizacije civilnog društva. Direktor Cesida Bojan Klačar ističe da bi, do izbora, ova rešenja mogla da dovedu do delimičnog napretka, ali i da su dobra investicija za budućnost.

Izvršni direktor Cesida Bojan Klačar je rekao za RTS da sedam novih zakona koji se tiču izbora i izborne kampanje, u slučaju dobre implementacije, mogu dovesti do delimičnog napretka - imajući u vidu da je do održavanja izbora u aprilu ostao kratak period.

- Nije realno očekivati da će se stvari moći radikalno promeniti. Promene ovih izbornih zakona su dobra investicija za budućnost, da u budućnosti očekujemo kvalitetan izborni proces i dobra platforma da politički akteri nastave diskusiju kako bi se finese koje nedostaju unapredile - rekao je Klačar.

Dodaje da će ovogodišnja kampanja morati da bude efikasna, jer će biti kratka, na donjem minimumu - oko 46 dana za parlamentarne izbore i malo više od 30 dana za predsedničke izbore.

- Svaka vest koja se pojavi danas, iako nije kampanja, za političke stranke biće protumačena kao deo kampanje - kaže Klačar.

Redosled kandidata na predsedničkim izborima biće utvrđen žrebom.

- Redni brojevi jesu važan psihološki faktor, ali i nešto što omogućava lakše snalaženje. Lakše je voditi kampanju kada možete da komunicirate ako ste broj jedan... Bila je ideja zakonodavca da se pravilno žreba promeni i da pravilo rednih brojeva kandidata važi i za predsedničke izbore, međutim u Narodnoj skupštini je došlo do promene, tako da će se zadržati postojeće rešenje i predsednički kandidati će se takođe naći u žrebu, kao što je to bilo i ranije. Bio je predlog i da jedan birač može da podrži više stranaka u fazi potpisivanja, ali se amandmanima u Narodnoj skupštini od toga odustalo - rekao je Klačar.

Što se tiče finansiranja, Klačar kaže da stranke mogu da budu zadovoljne jer su novčana sredstva povećana sa 20 na 40 odsto pre izbora, što je dobro rešenje za male i nove stranke koje prvi put učestvuju na izborima.

- Smanjen je deo koji se deli na jednak iznos za predsedničke izbore. Ranije je pravilo bilo da se 50 odsto podeli svim kandidatima na početku, sada je 40 posto - dodaje Klačar.

Prema procenama Cesida, očekuje se da će na izbore u aprilu izaći više od 50 odsto birača, a da sve ostalo zavisi od kampanje.

- Kada postoji politička kompanja, kada učestvuju sve relevntne stranke, kada postoji određena vrsta političke trke, neizvesnosti, za očekivati je da je to motivišuće. U ovom momentu se čini relalnim da će izaći više od 50 odsto upisanih birača, svako drugo licitiranje bi zavisilo od toga kako će to da izgleda. Ako je kampanja dinamična, neizvesna, kreativna, sve su to faktori koji mogu da utiču na povećanu izlaznosti i naša su očekivanja da će ona biti na jednom visokom nivou - rekao je Klačar.

Što se tiče funkcionerske kampanje, napominje da se sa antikorupcijskog aspekta ona odnosi na to da se javni resursi u kampanji ne mogu zloupotrebljavati.

- Javni servisi neće moći da izveštavaju o aktivnostima javnih funkcionera 10 dana uoči glasanja, a za privatne medije je to preporuka... Takođe, javni funkcioner mora uvek da kaže da li nastupa kao javni funkcioner - objasnio je Klačar.

Pravilnik o radu javnih servisa i preporuke za privatne medije stupaju na snagu sutra, ali REM već sada meri vreme koje dobijaju javni funkcioneri.

- Merenje je vrlo verovatno počelo zbog činjenice da se nalazimo ne u izbornoj već u predizbornoj kampanji i očito da je bila procena regulatorima da je potrebno krenuti sa merenjem - kaže Klačar.

Ističe da nema dileme da li to treba meri, jer je reč o nečemu što može uticati na glasače, ali napominje da treba biti oprezan u interpretaciji dobijenih nalaza.

- U kampanji bi bilo dobro imati poređenje onoga što jeste zaista izborna kampanja, a da to merenje koje se odnosi na funkcionere ipak bude prikazano na drugačiji način, kako ne bi bilo zabune", kaže izvršni direktor Cesida.

Dodaje da je nemoguće kontrolisati kampanju na društvenim mrežama, ali da je moguće, i jeste urađeno, uvesti izbornu tišinu.

- Zakonodavac je precizirao izbornu tišinu i vrlo eksplicitno, takstavino naveo da izborna tišina, osim tradicionalnih medija, mora da se poštuje na veb prezantacijama i poratlima svih medija koji funkcionišu u Srbiji - rekao je Klačar.

Za reklame na društvenim mrežama kaže da se ne mogu izbeći.

(Telegraf.rs)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA