Ljajić: Sporazum o carinskoj uniji imao bi veliki značaj
Sporazum o carinskoj uniji između država regiona imao bi nesumnjivo veoma veliki značaj, izjavio je danas potpredsednik vlade i ministar trgovine Rasim Ljajić, precizirajući da bi to pre svega značilo slobodan protok ljudi, veće investicije i veću zaposlenost.
Ljajić najavio: Naredne godine 20 miliona dinara za zaštitu potrošača
Ljajić je objasnio da bi uz uvažavanje profesionalnih kriterijuma, to praktično značilo da bi poslovni ljudi mogli da rade u bilo kojoj zemlji regiona bez raznih peripetija koje sada imaju.
Ministar kaže i da bi to apsolutno začilo povećanje zaposlenosti, jer bi došlo do povećane mobilnosti radne snage.
- To automatski znači veće investicije, veće investicije povlače zaposlenost. Za velike kompanije mi smo pojedinačno isuviše mala tržišta. Oni će radije doći na tržište sa 20 miliona ljudi, pre nego na tržište od četiri, pet ili šest miliona - jasan je Ljajić.
Veće investicije, veća zaposlenost, osim toga i veći kapaciteti srpske privrede, kao i veća konkurentnost naše privrede.
- Apsolutna korist za svaku pojedinačnu zemlju, za nas kao najveću ekonomiju i najveća je korist - kazao je.
U prilog zajedničkog tržista zemalja regiona, Ljajić je podsetio na iskustvo koje Srbija ima sa sporzumom CEFTA od pre deset godina.
- I, ako pogledate rezultate, to više nije stvar ni utiska ni percepcije. Izvoz je povećan 75 odsto unutar zemalja članica CEFTA otkada je taj sporazum stupio na snagu. Vrednost izvoza zemalja članica CEFTA je takođe značajno povećana prema trećim tržištima. Mi smo imali suficit pre deset godina od 1,1 milijardu dolara u trgovini sa zemljama CEFTA sporazuma - kazao je Ljajić.
Prošle godine, istakao je, naš suficit je bio 2,1 milijarda dolara, što je za milijardu ili duplo više.
- Prema tome, ogromna je korist od ovog sporazuma. Svaka od tih zemalja videla je benefit od sporazuma o slobodnoj trgovini. Ukoliko imate najveću trgovinu, logično je da imate i najveću korist - naveo je.
Srbija, kaže, nije u potpunosti iskoristila svoje potencijale i naša je želja da još više olakšamo trgovinu i promet i ljudi i robe i kapitala.
- Recimo, Albanija izvozi 40 odsto manje od svojih potencijala u EU. Bosna i Makedonija izvoze 33 odsto manje od onoga što bi realno mogli. Mi i CG izvozimo 27 odsto manje od onoga što bi smo mogli - naveo je ministar i dodao da još uvek imamo te vancarinske barijere, još uvek postoje prepreke.
Upravo zato je premijer Aleksandar Vučić izašao sa ovom idejom da u potpunosti otvorimo tržiste i stvorimo zajedničko tržište među svim ovim zemljama.
Upitan dokle se stiglo sa projektom autoputa koji bi povezivao Požegu sa Višegradom, a potom Sarajevom i dalje, Ljajić kaže da se o tom projektu razgovara duže od godinu dana.
- Turska je izrazila spremnost da učestvuje u ko-finansiranju tog projekta, tj. finansiranje glavnog, genralnog projekta, pa da zajedno tražimo dalje investicije. Najpogodnija deonica, ruta, bila bi ova od Požege do Višegrada, pošto ćemo deonicu do Požege izgraditi našim sredstvima na Koridoru 11. Preostaje taj deo od 60 kilometara do Višegrada - rekao je Ljajić i dodaje:
- Sa druge strane, u Bosni nažalost još uvek nema saglasnosti da li će taj autoput, zapravo njihova deonica, ići od Sarajeva preko Goražda do Višegrada. Pojavio se predlog da ide preko Tuzle. Mi čekamo odluku sarajevskih institucija, mi smo spremni da uđemo u taj projekat.
Inače, na sastanku premijera Zapadnog Balkana, koji se održavaju u okviru Berlinskog procesa, spomenuto je nekih 13 projekata čija je ukupna vrednost oko 825 miliona evra.
Na opasku da se o tome govori tri godine i da je Vučić izneo da tri godine pričamo o Nišu, Prištini, Draču, a da od toga, za sada, nema ništa, Ljajić kaže da upravo zbog toga strahuje, jer ljudi ne vide konkretne benefite i prednosti našeg pristupanja EU.
Zato, dodao je, pada i podrška evrointegracijama.
- Mene je strah da se i ovi sastanci ne obezvrede, da ljudi ne izgube poverenje i u ove samite ukoliko ne vide da se taj put bar počne raditi, ukoliko ne vide bilo šta, školu, bolnicu, bilo kakav zajednički regionalni projekat koji može biti od interesa za sve ljude ovog regiona - rekao je.
Prema tome, istakao je Ljajić, EU je ovde na potezu.
- Oni su napravili ogromne greške. Ovaj zamor o proširenju je svakako uticao da padne podrška u pojedinim zemljama prema EU integracijama, što je jako loše. Evropa ne bi smela da napravi drugu grešku, da sad krenemo u seriju ovakvih samita, koji ne donose konkretnu korist ili da ljudi ne mogu da vide ili osete tu korist - precizirao je Ljajić.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Na Kopaoniku metar snega, skijaši uživaju
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Sanjaa
Ovo je super.Samo napred Srbija i Turska
Podelite komentar
Pihhh..
Carinska unija podrazumeva slobodan protok robe i usluga, a ne radne snage, to je vec integracija na visem nivou tkz. zajednicko trziste, pa taj argument pada u vodu. Sto se tice puteva, eu je davala novac za to, jos pre 20 god., samo sto su te pare potrosene u druge svrhe (pokradene), eu digla ruke od transporta kroz nasu zemlju, a nama ostali dugovi da ih vracamo.
Podelite komentar
ing.Milos Djonovic
Turska je bila neprijatelska zrmlja sem toga ne ptedstavlja nikakav autoritet u med.odnosima.
Podelite komentar