Hrvatska ne zna starost svojih vozača autobusa: Mnogi imaju više od 70 godina, rade zbog malih penzija
U Hrvatskoj stariji vozači u penziji najčešće voze upravo putničke autobuse, koji se najmanje kontrolišu
Tragedija poljskog autobusa, koji je vozi vozač star 72 godine, otvorila je mnoga pitanja. Profesionalni vozači u Hrvatskoj strahuju da bi se to moglo i njima dogoditi.
Za volanom automobila ili autobusa, Mario je na putevima već 28 godina.
- Od toga sam 24 godine profesionalni vozač. Mogu li se zamisliti da budem vozač i sa 72? Ne rado - kaže za RTL Mario Pražev, profesionalni vozač autobusa.
Ali, mnoge njegove kolege nemaju izbora. Jer, kažu u sindikatu, problem je što su mnogi prijavljeni na minimalac.
- Njihova penzija na osnovu tih malih prijava je zaista minimalna. I ti ljudi, realno, ne mogu da žive od tih penzija. I oni su prisiljeni, ako su u zdravstvenim uslovima takvim da mogu da nastave da rade, da se ponovo uhvate tog posla. A tu je i zakonodavac omogućio da uz primanje svoje penzije oni četiri sata još mogu da rade - kaže Miljenko Gorčnin, predsednik Hrvatskog sindikata vozača.
I u Hrvatskoj stariji vozači voze baš autobuse
A 72-godišnji vozač poljskog autobusa nije radio samo četiri sata. I u Hrvatskoj, navode, stariji vozači u penziji najčešće voze upravo putničke autobuse, koji se najmanje kontrolišu. Ali, kakvo je činjenično stanje na hrvatskim saobraćajnicama, može tek da se nagađa.
Jer u Hrvatskoj ne postoji nacionalni registar vozača. Ne zna se koliko ih je tačno na saobraćajnicama, tek je procena da ih je oko 70.000. Ne zna se kojih su godina. A ne zna se ni ko ih kontroliše s obzirom na to da inspekcija rada nema uvid u tahograf, a inspekcija saobraćaja u ugovor o radu. Pa ni jedna inspekcija, zapravo, nema celu sliku o radu vozača.
Iako prolaze rigoroznije lekarske preglede minimalno svakih pet godina, u njima nedostaje test na bolest spavanja, pojašnjava nam profesor sa Fakulteta saobraćajnih nauka.
- Problem je u Hrvatskoj što nema testa na apneju što je u skladu s EU direktivom, a Nemci su otkrili da je to ogroman problem vozača - kaže Rajko Horvat, profesor na Fakultetu saobraćajnih nauka.
Pitanje je kad će se to desiti nekom našem prevozniku
Vozačima je ukinut i beneficirani radni staž. Ali to je samo vrh sante leda loših uslova koji mogu da kulminirjui tragedijom poput ove s poljskim autobusom, kaže jedan od vozača.
- Pitanje je kad će se to desiti i nekom našem prevozniku. Bez obzira bilo to u Hrvatskoj ili bilo to bilo gde napolju. Jednostavno, pritisci su veliki. Nažalost, radne snage kao i u većini drugih zanimanja je vrlo malo, a mladost treba motivisati - kaže Mario Pražev, vozač autobusa.
Radni dan je dug, posao naporan, a odgovornost ogromna. Jer svaki put kad sedne za volan, Mario kaže na duši nosi života koliko putnika sedi iza njega u autobusu.
(Telegraf.rs)
Video: Hapšenje grupe zbog pripreme teškog ubistva
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
JS
Što se čudite? Tako je ii kod nas. I mi nemamo vozače javnog prevoza, a ovi koji su zaposleni, već su odavno u penziji. Tuga i jad.
Podelite komentar
ANTE PANJ
To nam je donio franjo I njemacka koji su napravili rato u Jugoslaviji
Podelite komentar
Zlatko
Jadni smo ti mi sirotinja teska, zbog bijede omladina robuje u njemackoj
Podelite komentar