Drama na brodu punom Crnogoraca: Plovilo u oluji ostalo bez kormila, bespomoćno plutaju šest dana
Koliko je to bilo naporno, najbolje pokazuje podatak da je list kormila na ovom brodu visok 12 metara i težak 130 tona
Kapetan duge plovidbe Nikola Peranović iz Kotora i njegova posada jednog od velikih kontejnerskih brodova kompanije koja je jedan od tri najveća svetska brodara ovih dana na severnom Atlantiku rade pravi pomorački poduhvat.
Naime, pre sedam dana njihov brod, koji je bio u plovidbi između luka Friport na Bahamima i Avr u Francuskoj, doživeo je havariju u oluji na severnom Atlantiku, na oko 320 kilometara istočno od Njufaundlenda.
- List kormila se ispao iz svog ležišta i ostao bukvalno da visi, pa smo ostali bez mogućnosti da upravljamo brodom. Vetar i struje su nas šest dana nosili zapadno, prema Njufaundlendu, a sve se ovo dešava u prilično visokim severnim geografskim širinama - na samoj granici područja gde u ovo doba godine neretko ima i ledenih santi. Iako je naša kompanija odmah poslala pomoć, ipak smo manje-više bepomoćno šest dana plutali na okeanu jer u našoj blizini nije bilo dovoljno velikog i jakog remorkera koji bi mogao da otegli nakrcani brod koji je dugačak 304 i širok 42 metra. Stoga je za nas krenuo jedan veliki holandski remorker koji je u vreme kada smo imali havariju, bio skoro 3.000 kilometara daleko, u Las Palmasu na Tenerifima. On bi danas tokom dana trebalo da stigne do nas i da nas uzme u tegalj - priča za "Vijesti" sa severnog Atlantika kapetan Nikola Peranović.
Među ukupno 20 članova njegove posade broda čije je ime, odnosno naziv kompanije poznato redakciji Vijesti, osam je državljana Crne Gore iz Tivta, Kotora, Bijele, Kamenara, Grblja...
Na havarisanom plovilu od 73.819 tona koji može da ukrca preko 6.700 kontejnera, kompletan oficirski sastav je iz Crne Gore: prvi oficir Mitar Radunović, drugi oficir Dinko Homarac, treći oficir Luka Kovačević, prvi oficir stroja Dragan Aranzulo, drugi oficir stroja Ranko Vraneš, treći oficir stroja Mirko Miljenović, kao i mehaničar Željko Milović.
- Ponosan sam kako na te momke, tako i na ostatak moje posade jer su u teškim uslovima pokazali neverovatnu energiju, hrabrost i spremnost. Naime, uspeli smo nekako da sa dva teška konopa poduhvatimo i ricamo (osiguramo) list kormila da sasvim ne ispadne iz ležišta. Posada je podnela veliku žrtvu, nijednom se ne požalivši na teške uslove rada po jakom vetru, valjanju broda koji je bez pogona, prepušten talasima, i velikoj hladnoći jer je ovde oko tri stepena Celzijusa. Pritom smo imali i smanjena sledovanja hrane jer su zalihe, budući da je putovanje trebalo da bude relativno kratko, sada već pri kraju, ali očekujemo da nam remorker koji je krenuo za nas, donese i oko 300 kilograma hrane koje ćemo pretovariti sa njega na sred Atlantika - ističe kapetan Peranović.
Udruženim snagama rešili problem
Kako dodaje, nije bilo nimalo lako satima raditi na otvorenoj palubi na krmenom delu, pod udarima vetra i mora. Nije se gledalo ko je mašinac, a ko palubarac i svi su zajedno uložili maksimum napora da dva jaka konopa, otežana tegovima, spuste u more i provuku sa jednog na drugi bok krmenog dela broda i njima, uprkos struji i talasima koji su im dodatno otežavali posao, "poduhvate" i osiguraju od potpunog ispadanja iz ležišta, havarisani list kormila.
Koliko je to bilo naporno, najbolje pokazuje podatak da je list kormila na ovom brodu visok 12 metara i težak 130 tona. List kormila je privremeno na taj način fiksiran kako za bokove broda, tako i za samu krmu.
- Za sada smo uspeli da stavimo timun (list kormila) i osiguramo ga pri brodu. Nadam se da će tu i ostati tokom predstojećeg tegljenja broda preko Atlantika, iako je najavljeno da ćemo na tom putu imati novo nevreme - kaže Peranović, dodajući da je u menadžemntu kompanije odlučeno da se njihov onesposobljeni brod tegli za sada još nedefinisanu luku u Evropi.
To je urađeno iako se brod fizički nalazi mnogo bliže obalama Kanade, jer u blizini trenutno nema dovoljno velikog i jakog okeanskog remorkera sposobnog da se izbori sa tolikim brodom, odnosno zbog toga što u ovom delu Kanade nema dovoljno velikog plutajućeg ili suvog doka koji bi mogao da primi ovoliko plovilo, ili su dokovi zakrčeni ledom.
Stiže tegljač od 65 metara
Peranović posebno naglašava podršku koju u ovoj vanrednoj sutuaciji imaju od kompanije - vlasnika broda sa kojim su stalno u kontaktu i koji se na sve načine trudi da im obezbedi pomoć.
Zato je brodovlasnik i angažovao specijaliste za pomorska spasavanja – jednu od najjačih svetskih kompanija za “offshore” radove, “ALP Maritime”, a ova odmah ka onesposobljenom brodu uputila svoj veliki remorker "ALP Forward".
Očekuje se da će ovaj 65 metara dugi tegljač za okeanska spasavanja i podršku naftnim platformama, na lice mesta do onseposobljenog broda sa crnogorskim pomorcima stići danas do kraja dana, te da za stroj "ALP Forwardera" koji ima preko 19.000 konja i njegovu poteznu moć od 218 tona na kuki za tegalj, neće biti problem da otegli onesposobljeni kontejneraš preko celog Atlantika do Evrope.
Video: Trenutak presretanja ukrajinskih vojnih brodova u Crnom moru
(Telegraf.rs)
Video: Vuk Vidor za Telegraf.rs o uzbudljivoj izložbi koja nas očekuje u Comtrade-u
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nena
Bog vam pomogao!
Podelite komentar
Veso
Ne dajte se braco moja.Pomoc stize izdrzite, bog vam pomoga.Znam kako je to, prozivljavao sam takve situacije vise puta u ovih skoro 30 godina navigavanja.
Podelite komentar
CG
Uh jad i nevolja.nema spavanja,mozak posle 6 dana kao supa.baca more u te vode dobro pa neka je nakrcan kad ne može da plovi bude ko limenka.Bog vas cuvao
Podelite komentar