Aerodrom na kojem je pre 20 godina određena sudbina KiM: Danas je zapušten i neobeležen

 
 ≫ 
  • 1

Adži Tepe nalazi se na svega desetak kilometara vazdušnom linijom od Zebrnjka, mesta gde je odlučena Kumanovska bitka između srpske i turske vojske u jesen 1912. godine

Nekadašnji vojni aerodrom Adži Tepe nedaleko od Kumanova, mesto gde je pre 20 godina određena sudbina ne samo Kosova i Metohije, već i čitavog Balkana, danas je zapušten, sa tragovima koji svedoče o jednogodišnjem boravku NATO vojske u ovoj bazi.

Deo aerodromske piste, kao i pre dolaska NATO vojnika, ponovo koristi Aero klub „Kumanovo“, iznajmljujući letilice retkim zaljubljenicima u ovaj sport.

U jednom od šatora na zaravni poviše Kumanova, na kojoj je 1998/99. godine proširena već postojeća pista i uređena vojna baza, 9. juna potpisan je „Vojno-tehnički sporazum“, poznatiji kao „Kumanovski sporazum“, koji je označio kraj NATO bombardovanja Savezne Republike Jugoslavije.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Sporazum su potpisali Svetozar Marjanović, general Vojske Jugoslavije, Obrad Stevanović, policijski general, kao predstavnici SRJ i Majkl Džekson, britanski general, u ime NATO pakta. Time su prekinuti vazdušni napadi NATO na SRJ, a dan kasnije usvojena je rezolucija 1244 u Savetu bezbednosti Ujedinjenih nacija.

To je ovim dokumentom podrazumevalo povlačenje vojske i policije iz južne srpske pokrajine i ulazak međunarodnih snaga KFOR - a, a u realnom životu egzodus Srba i nealbanskog stanovništva, obesmišljavanje otpora VJ i policije tokom agresije i hitanje tzv. Kosova ka sticanju nezavisznosti, uz podršku SAD i EU.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Adži Tepe nalazi se na svega desetak kilometara vazdušnom linijom od Zebrnjka, mesta gde je odlučena Kumanovska bitka između srpske i turske vojske u jesen 1912. godine, posle koje je Kraljevina Srbija ponovo uspostavila suverenitet nad najvećim delom Stare Srbije, uključujući i teritoriju Kosova i Metohije, oslobodivši ove krajeve od vlasti Osmanske imperije.

Nakon graničnog prelaza između Srbije i Makedonije, autoputem Koridora 10 svakog leta prođe na stotine hiljade Srba idući u Grčku na odmor, ali retki od njih će obratiti pažnju na dva isključenja na svega 15 - ak kilometara od granice. Jedno je jasno obeleženo i usmerava na put ka Zebrnjaku, koji je sa leve strane i dominira čitavom okolinom Kumanova, a drugo predstavlja jedan od nekoliko izlaza za ovaj grad.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Ovo drugo isključenje, bez jasnog putokaza, ali sa kompasom u grudima za one koji poštuju pretke, žrtve i istoriju svog naroda, posle kilometar ipo od autoputa vodi do nekadašnjeg vojnog aerodroma Adži Tepe. Koturovi bodljikave žice, zarđali jarboli za zastave, vetrokaz, pista, osmatračnica, kao i pogled na Skopsku Crnu Goru u dajini, govore o tome da je to mesto gde je pre 20 godina bila smeštena NATO baza.

To potvrđuje i Dragan Sazdovski, instruktor letenja, jedan od retkih Kumanovčana koji je bio svedok dolaska i odlaska NATO snaga sa aerodroma, ali i neko ko je makar na kratko mogao da im priđe blizu.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

- Kao da je juče bilo, a eto prošlo je 20 godina. NATO je ovde bio oko godinu dana sve zajedno. Nekoliko meseci pre početka bombardovanja i nekoliko posle kraja rata. To su bili Francuzi, a njihovo ponašanje za nas je bilo iznenađenje, u smislu strogoće i odnosa prema nama koji smo radili u Aero klubu „Kumanovo“.

Mi smo tada morali da napustimo areodrom kompletno, ljudi i letelice, sve je dislocirano. Preselili smo se u Štip, a ovaj aerodrom je ustupljen njima. Bili su veoma strogi, nismo smeli da privirimo, niti pak da ljudi priđu da obrađuju njive. Čitava ova površina koju su zauzeli bila je ograđena bodljikavom žicom, bilo je stražara, ma muva nije mogla da proleti.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Već postojeću pistu oni su proširili, izgradili svoje montažne objekte, kuhinju, različite prostorije za spavanje, odmor, rekreaciju, pa čak i drvenu crkvu, katoličku - seća se Sazdovski.

On priča kako je bio zapanjem opremom koju su NATO vojnici imali, počev od posuđa u kuhinji, preko uniformi, oružja i ostalog naoružanja.

- Nikad do tada, a ni posle nisam ništa slično video. Sve novo i moderno. Tek pri kraju njihovog odlaska, pustili su nas da uđemo na aerodrom. Mi nismo znali šta su oni tačno radili, nisu dolazili u grad, nismo imali nikakav

kontakt. Šator gde je potpisan Kumanovski sporazum, postavljen je naknadno, maltene na centralnom delu piste. Te dane pamtimo, po tome što su nekako brzo došli i otišli, a znaju na drugim mestima da ostanu mnogo duže.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Kad je bio prvi dan bombardovanja gotovo svi sa aerodroma osim stražara su bili otišli negde, ne znam gde, celokupna vojska je otišla negde. Mesecima pre toga znalo se da će bombradovati Srbiju, nama je bilo mnogo teško zbog toga, teško smo to podneli - kaže Dragan.

Aerodrom Adži Tepe datira još iz perioda Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca. Piloti Ratnog vazduhoplovstva Kraljevine Jugoslavije poginuli su na aerodromu Adži Tepe kod Kumanova. Oni su prve žrtve napada fašističke Nemačke 6. aprila 1941. godine, koji su se vinuli u nebo da se suprotstave višestruko jačem neprijatelju.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Prvi udari nemačke avijacije na Jugoslaviju iz pravca Bugarske izvedeni su dva sata pre bombardovanja Beograda, napadima na aerodrom kod Kumanova. U tom napadu bombardera, uništene su dve eskadrile Petog lovačkog puka Ratnog vazduhoplovstva Kraljevine Jugoslavije. U eskadrilama je bilo po sedam aviona stacioniranih na ratnom aerodromu kod Kumanova.

U neravnopravnoj borbi na nebu iznad Kumanova, 15 srpskih pilota i vojnika poginulo je odupirući se naletima znatno moćnijeg neprijatelja. Njima je naniže od aerodroma, prema Kumanovu podignut i spomenik. Inače, zadatak ove jedinice je bila lovačka zaštita Trećeg bombarderskog puka i zaštita vazdušnog prostora Niša i Skoplja Instruktor Sazdovski kao i većina straijih žitelja, žali za Jugoslavijom i nekadašnjim životom u njoj.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Aerodromska pista na Adži Tepe je dužine 2.050 metara, to je uglavnom NATO napravio, a aero klub koristi svega 1.000 metara, jer ne može da je održava, a i ne treba im toliko prostora. Uz obod piste na jednom delu upisana je neka poruka „5 RG 04/99“, verovatno ime NATO jedinice i datum od nekog značaja za njih.

Sazdovski kaže da je svestan da radi na lokaciji koja je istorijsko mesto, kao i da ni njemu do kraja nije jasno šta „Kumanovski sporazum“ predstavlja, da li primirje, kapitulaciju ili možda pobedu NATO ili Srbije?

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

Kako god, na ovom aerodromu nema nikakvog obeležja koje bi posvedočilo o istorijskom događaju, sa čijim posledicama će se Balkan sva je prilika tek suočiti, a naročito Srbija.

Sunce nad kumanovskim predelom ne dozvoljava neko duže zadržavanje na otvorenom. Polja uljane repice i suncokret okolo aerodroma, ostaju da na prvi pogled skrivaju ovu lokaciju od putnika sa Koridora 10. U daljini, ipak dominira, stražari i opominje, spomenik palim srpskim vojnicima na Zebrnjaku. Podseća na nezaborav, zavet, obavezu, žrtvu i ljubav prema otadžbini, a pre svega prema Kosovu i Metohiji.

Aerodrom Adži Tepe, mesto potpisivanja Kumanovskog sporazuma, Kumanovski sporazum Foto: Slađana Tasić

VIDEO: Na Košare su navalili teroristi, NATO, Legija stranaca ali u Metohiju nisu ušli:

(Slađana Tasić)

Video: Petra je prevremeno rođena beba: Na rođenju imala je svega 680 grama i 33 centimetra

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA