Osam meseci od curenja amonijaka u Pirotu, još uvek se ne zna ko je kriv: Umrle 2 osobe, otrovalo se njih 50
Do nesreće je došlo 25. decembra prošle godine kada su iz kompozicije od 20 cisterni, iskliznule četiri, a iz jedne je iscurio koimpletan tovar opasnog gasa
Ni posle osam meseci od teškog hemijskog akcidenta u Pirotu koji je života koštao dvojicu ljudi i ostavio nemerljive ekološke posledice na širem poidručju, ne zna se ko je odgovoran za iskliznuće cisterni na tamošnjoj pruzi i curenje 45 tona amonijaka.
Istragu ovog događaja vodi Osnovno javno tužilaštvo u Pirotu koje nam je na osnovu zahteva za dostupnost informacijama od javnog značaja dostavilo sledeći odgovor.
- Osnovno javno tužilaštvo u Pirotu pokrenulo je postupak radi utvrđivanja svih pravnorelevantnih činjenica i okolnosti koje su od uticaja za utvrđivanje odgovornosti i postojanja elemenata krivičnog dela teško delo protiv opšte sigurnosti iz člana 288 stav 2 u vezi člana 278 stav 5 u vezi stava 1 Krivičnog zakonika. U toku su veštačenja radi utvrđivanja mehanizma nastanka i toka saobraćajne nezgode – navedeno je u dostavljenom odgovoru koji je potpisala glavni javni tužilac Marija Pešić.
Do nesreće je došlo 25. decembra prošle godine kada su iz kompozicije od 20 cisterni, iskliznule četiri a iz jedne je iscurio koimpletan tovar opasnog gasa. Oblak isparenja podigao se do auto-puta što je za posledicu imalo lakše trovanje pedesetak osoba dok su dve preminule. Istog dana u Pirotu je proglašena vanredna situacija a gradski štab kojim je predsedavao gradonačelnik Pirota Vladan Vasić, bio je u neprestanom zasedanju tražeći način da se cisterne bezbedno uklone sa pruge. Ono što im je otežavalo posao je što je prilikom nesreće došlo do oštećenja već dotrajalog koloseka pa je odvoz cisterni koje su ostale na šinama bio izazovan, jer su one i dalje bile pune amonijaka. Tražilo se bezbedno rešenje za podizanje četiri cisterne koje su iskliznule, prva je podignuta 12. januara ove godine a poslednja dva dana kasnije.
Tela žrtava akcidenta Bratislava Jovanovića (74) iz Pirota i turskog kamionžije Tarika Pehlivana (55), prebačena su na Institut za sudsku medicinu u Nišu gde je urađena obdukcija. S obzirom na to da se sumnjalo da je Jovanović preminuo prirodnom smrću jer je bio dugogodišnji hronični bolesnik, urađena je obdukcija koja je pokazala da je preminuo od trovanja amonijakom jer su otkrivene masivne povrede disajnih organa usled udisanja opasnog gasa. Pehlivana je amonijak omamio zbog čega je pao sa mosta, zadobio teške telesne povrede da bi se i on ugušio.
Detalje Bratislavovog stradanja opisao je njegov sin Vlastimir koga smo posetili nekoliko dana nakon nesreće. Kako se Batko Senta, kao su Bratislava zvali njegovi prijatelji, zatekao na kobnom mestu između Pirota i sela Sopot u noći katastrofe, Vlastimir ne zna. Meštani Sopota tvrde da je Batko svojim vozilom išao od jedne i druge kuće i upozoravao ih na nadolazeću opasnost, te da je tako i stradao. Vlastimir kaže da ga to ne bi čudilo, s obzirom na to kakav je čovek njegov otac bio.
- Ono što ja znam je da je vozio iz pravca Pirota ka Sopotu, ka ovčarniku koji tamo imamo. Otac je nakon što je okončao autoprevozničku karijeru, počeo da se bavi stočarstvom. Mi smo ostali da živimo u naselju Radin Do u Pirotu a on je prešao na to imanje koje imamo u okolini sela Sopot. Imao je jedanaest ovaca i kokoške, sve što bi proizveo bilo je za nas. Povremeno bi dolazio, mi smo išli kod njega ali je uglavnom boravio na tom imanju. Kako sam čuo, policajci su ga te noći zaustavili jer je gas išao ka Pirotu, rekli su mu da se vrati nazad. Poslušao ih je ali je nedaleko od mesta gde ga je patrola zaustavila, skrenuo levo i završio u kanalu. Dvojica komšija i policija su mu prvi priskočili u pomoć, još je bio živ, odvezli su ga u bolnicu ali je preminuo iste noći u 21.15. Mi smo svi bili zatvorenu u kućama zbog amonijaka, nisam mogao da odem do bolnice – kazao je tada sin nastradalog čoveka.
Osnovno javno tužlaštvo ovaj događaj je kvalifikovalo kao teško delo protiv opšte sigurnosti za koje je propisana kazna zatvora od dve do 12 godina s obzirom na to da je usled akcidenta nastupila smrt dvojice ljudi. Međutim, član 278 Krivičnog zakonika na koji se takođe poziva pirotsko tužilaštvo predviđa da ako je delo učinjeno iz nehata, maksimalna kazna zatvora je tri godine.
(Telegraf.rs)
Video: Pogled s nadvožnjaka iznad pruge: Cisterna iz koje je iscurio amonijak još leži izvrnuta
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Carica Sveta
Neverovatno. Osam meseci ne može da se utvrdi krivična odgovornost za akcident u Pirotu. I inda javnost u Srbiji da veruje na časnu reč i majke mi premijerke Brnabić da bi eksploatacija litijuma bila bezbedna. Naročito nako katastrofe u Sloveniji u kojoj je čak i NE Krško bila ugrožena. A mi u Srbiji smo samo imali malo sreće pa nas je Bog pogledao da nam se ne desi isto. Pa Jadar i Korenita su bujične reke. U slivu Drine. Ko je lud da ne bude bogat i razvijen kao Norveška. Ali ako dvoje ljudi izgubi život u hemijskom akcidentu bez sudskog epiloga, ako se nanese teška šteta životnoj sredini bez kazne, ja ne vidim razlog za toliki rizik u budućnosti zbog poluprovodnika koji mogu i iz kalcita da se dobijaju i proizvode, kao i iz drugih materijala. Nijedna kompanija nema stopostotnu zaštitu u tehnološkom procesu vađenja litijuma, a on u slučaju akcidenta izaziva ekocid Ako postoji takva tehnologija, koja može da odoli zastrašujućoj sili prirode, onda OK. Osim toga, Evropa želi stabilnu vezu za snabdevanje gasom iz Azerbejdžana. Jer bez toga svi će trpeti posledice neprijateljskih cena energenata, industrijski rast će biti nemoguć. Grejanje preskupo. Dok svi ulože u projekte zelene tranzicije, a u pitanju su milijarde evra, od vetrooarkiva, dobijanja biogoriva iz otpada, solarnih panela, koji nisu izdržali test na krovovima privatnih kuća usled orkanskih vetrova, iskorišćavanja geotermalnih voda, pojaviće se dinosaurusi. I još ako institucije rade ovako, šta reći.
Podelite komentar
Sibin
Jedan od milion dokaza da zivimo u propaloj drzavi!!!
Podelite komentar
PN
Stara pruga i stari vagoni tj .neodržavani i koga kriviti kad nema drugih,neka bude zamor materijala i pravda je zadovoljena.
Podelite komentar