"Putevi Srbije" o snimcima kada je poginula Stanika Gligorijević: "Ništa nije moglo da bude menjano"
Godinama se u javnosti nagađa o tome da nedostaju dva minuta snimka na kojima bi se, kako su tvrdili mnogi, videlo da je za volanom automobila koji je usmrtio Staniku Gligorijević bio tadašnji direktor Koridora Srbije Zoran Babić, a ne njegov vozač koji je osuđen na četiri i po godine zatvora
Snimci sa sve četiri kamere sa naplatne rampe Doljevac, iz januara 2019. godine - kada je Stanika Gligorijević poginula, a četiri osobe povređene - nisu mogli da budu ni menjani, ni brisani, tvrdi za Insajder Darko Savić iz Javnog preduzeća "Putevi Srbije".
Prethodno je to preduzeće, po Zakonu o dostupnosti informacijama, dostavilo snimke sa sve četiri kamere.
Godinama se, međutim, u javnosti nagađa o tome da nedostaju dva ključna minuta snimka na kojima bi se, kako su tvrdili mnogi, videlo da je za volanom automobila koji je usmrtio Staniku Gligorijević bio tadašnji direktor Koridora Srbije Zoran Babić, a ne njegov vozač koji je osuđen na četiri i po godine zatvora. Na snimcima koji su dostavljeni nedostaju dva minuta, ali sa kamere koja snima panoramski i na kojoj, čak i da je sve snimljeno, a kako pokazuju snimci i pre i posle nesreće, nije moguće videti ni tablice vozila, niti ko je u automobilima.
Trenutak nesreće snimljen je drugom kamerom, ali se ni na tom snimku ne vide lica osoba ni u jednom od tri automobila koja su učestvovala u nesreći. Na jednoj od kamera vidi se i muškarac koji sa mesta vozača izlazi iz automobila koji je izazvao nesreću.
Jedna kamera čiji su snimci dostavljeni nije snimila dva minuta i to u vreme kada "škoda" nailazi na rampu zbog velike brzine vozila. I da je ta kamera koja snima panoramski, sve snimila ne bi bilo moguće videti ni tablice vozila, niti ko je u automobilima!
Snimak udesa zabeležen je na kameri koja služi za snimanje prednjih tablica vozila. Na tom snimku se, međutim ne vide lica osoba u automobilima - vidi se samo trenutak udesa. Iz poštovanja prema porodici nastradale Stanike Gligorijević, redakcija neće objavljivati taj snimak.
Panoramska kamera, koja nije snimila dva minuta, postavljena je da snima prilazak naplatnoj rampi. Pregledom snimka s te kamere, tačno u 8 sati 30 minuta i 44 sekunde dolazi do preskoka u snimanju na 8 sati 32 minuta i 35 sekundi. Odnosno, upravo u vreme kada naplatnoj rampi prilazi "škoda" "Koridora Srbije". Međutim, i da je ta kamera snimila dva minuta koja nedostaju - ništa se ne bi videlo jer, kako može da se zaključi na osnovu pregledanih snimaka i pre i posle udesa - na vozilima koja prolaze ne vide se ni registarske tablice, niti lica u automobilima.
Darko Savić: Nedostaje 10 sati snimaka
Pomoćnik izvršnog direktora "Puteva Srbije" Darko Savić tvrdi da je teorija o tome da su izbrisana dva minuta sa jedne od ukupno četiri kamere - izmišljena afera. U razgovoru za Insajder on navodi da na panoramskoj kameri u danu kada je bio udes nedostaje ukupno 10 sati, a ne samo dva minuta i to zbog toga sto se ta kamera uključuje samo kada registruje pokret.
- Konkretno, u ovom slučaju napominjem kamera nije relevantna, nije ni snimala niti je predviđena da snima događaj koji se desio ispod nadstrešnice, niti je kamera koja može da snimi marku vozila, tablice vozila... Stručnjaci koji se bave video - nadzorom znaju o čemu pričam. To je kamera koja pravi tri frejma u sekundi, znači reaguje na pokret", kaže Savić.
Na pitanje zašto kamera nije reagovala na pokret, odnosno kretanje "škode", Savić kaže da je razlog prevelika brzina kojom se to vozilo kretalo.
- Evo, sad ću objasniti. Mi smo imali konkretno situaciju da nije bilo nijednog vozila, da je u jednom deliću sekunde prošlo vozilo velikom brzinom, za koje se sumnja da je vozilo u kome se nalazio bivši direktor “Koridora Srbije” i njegov vozač, ali ono što je indikativno za ceo ovaj slučaj to je da je to vozilo u 8 sati i 18 minuta prošlo naplatnu stanicu Niš, a u 8 sati i 26 minuta bilo na naplatnoj stanici Doljevac gde se nažalost, desio ovaj događaj. To vozilo je za deonicu od 22,7 kilometara prešlo za 8 minuta, što znači da je prošlo brzinom od oko 170 km na čas. Svi stručnjaci znaju da ta kamera koja reaguje na pokret i koja u tom trenutku nije zabeležila nijedno drugo vozilo koje se kretalo sporije, nije mogla da uhvati vozilo koje je velikom brzinom nažalost naišlo na naplatnu stanicu, kaže Savić.
Dva saopštenja tužilaštva: Ista, a suprotna
Do tumačenja da su dva minuta koja nedostaju - zapravo ključna došlo je krajem 2019. godine kada je niško Tužilaštvo u odgovoru Insajderu saopštilo da na snimcima koje su dobili od "Puteva Srbije" nedostaju dva minuta. Potom su dodatno zbunili javnost tvrdnjom da im je dostavljen ceo snimak, ali su opet konstatovali da taj deo video-zapisa, nedostaje.
Zastupnici porodice nastradale Stanike Gligorijević tvrdili su da bi dva minuta snimka dala odgovor na ključno pitanje: ko je bio za volanom automobila koji je izazvao udes.
Na snimcima sa četiri kamere koji su dostavljeni Insajderu po zakonu, međutim ne vidi se ko je na mestu vozača, ali na trećoj kameri onoj koja snima zadnje tablice vozila, vidi se da se tri minuta posle udesa, vozačeva vrata otvaraju, i iz vozila izlazi muškarac koji zatim dolazi do vrata suvozača, telefonira, šeta oko vozila. Lice te osobe nije prepoznatljivo na snimku, ali je iz njegovog kretanja jasno da je reč o osobi koja hoda normalno i nema povrede. Prema medicinskoj dokumentaciji, upravo je vozač "škode", koji je izazvao udes, jedini koji u nesreći nije povređen, dok je Babić zadobio prelom butne kosti.
Dolazak Hitne pomoći: Babić u nosilima
Ista kamera zabeležila je i dolazak ekipe Hitne pomoći koja, da bi izvukla povređenu osobu iz "škode", medicinska nosila najpre dovozi do suvozačevih vrata, ali ih zatim prebacuje do vrata vozača. Izvlačenje povređene osobe iz "škode" se na snimku te kamere ne vidi, zbog ugla snimanja.
Četvrta kamera usmerena u pravcu Leskovca snima dolazak i odlazak Hitne pomoći, sa povređenima. Najpre se vidi osoba koju tehničari prevoze u kolicima, zatim i osoba koju unose na nosilima. Ta osoba je u bež džemperu, istom koji je Zoran Babić prethodno, prema snimcima koji su se ranije pojavili na društvenim mrežama, nosio na pumpi na kojoj je bio desetak minuta ranije.
Darko Savić iz "Puteva Srbije" kaže da su od ovog preduzeća snimke sa naplatne rampe tražili MUP i tužilaštvo. Na pitanje zašto su snimke dostavili bez propratne dokumentacije, Savić kaže da su oni ovlašćeni samo da daju snimke, ali da nisu ovlašćeni da daju komentare i objašnjenja, izuzev, kako navodi Savić, "kada ih neko od nadležnih organa pita da prokomentarišu šta se konkretno desilo".
- U ovom slučaju nije nas niko pitao iz Tužilaštva da dajemo komentare na određeni snimak, tako da jednostavno nismo imali priliku. Ni sada nas niko tokom sudskog postupka nije zvao - kaže Savić.
Uvid u sve snimke imao je i sud koji je Babićevog vozača označio kao jedinog krivca i doneo osuđujuću presudu.
Porodici nastradale Stanike Gligorijević, MUP je nedavno ponudio da dođu u MUP i pogledaju snimke, ali bez advokata. Poziv su odbili, zbog sumnje da su snimci, koje im MUP nudi, montirani.
Darko Savić tvrdi da je nemoguće da bilo ko manipuliše snimcima.
- Pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću kažem da apsolutno nije moguće bilo šta brisati, menjati u snimcima, kao što nije moguće ni brisati ni vozila, odnosno prolazak vozila iz sistema za naplatu putarine. To što je prošlo - prošlo je, to što je snimljeno - snimljeno je, nije moguće ništa ispravljati niti prepravljati, kratiti ili dodavati", kaže Savić.
Dejan Stanojević, vozač tadašnjeg direktora Koridora Srbije Zorana Babića, osuđen je na četiri i po godine zatvora, ali još nema zvaničnih podataka o tome da je otišao na odsluženje kazne.
(Telegraf.rs)
Video: Vučić: Ne posedujem snimak iz Doljevca, niti mi je iko tražio
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.