Da li je ovo rešenje za Srbiju? Pijanim vozačima da se sudi za ubistvo sa umišljajem!

  • 12
Mrtav covek, volan, pijan, pijanstvo, voznja, saobracajna nesreca, spava Foto: Shutterstock

Osoba koja sedne u auto pod dejstvom alkohola i ubije drugog učesnika u saobraćaju trebalo bi da odgovara kao ona koja je počinila zločin, smatra Damir Okanović.

Na srpskim putevima prošle godine poginulo je 534 ljudi, do polovine septembra 2020. crna brojka je iznosila čak 336, a statistika pokazuje da su glavni uzroci saobraćajki sa smrtnim ishodom pijanstvo vozača i brza i bahata vožnja. Sagovornici Kurira, stručnjaci, saglasni su da je kaznena politika u Srbiji blaga, a Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja smatra da propisana kazna za smrtnu saobraćajnu nesreću treba da se izjednači sa onom za ubistvo.

Minimalne kazne

- Komitet za bezbednost saobraćaja predložio je pre nekoliko godina izmenu Krivičnog zakonika. Naša ideja je bila da zaprećena kazna za to bude od pet do 15 godina, jer naše stanovište je da je umišljeno lišenje života umišljeno, pa bilo to iz pištolja, nožem, bilo automobilom. Ako neko pijan sedne za volan i pritom duplo prekorači brzinu, morao bi da bude svestan šta može da se desi. Međutim, predlog nije prihvaćen - kaže Okanović za Kurir.

On dodaje da je kod nas generalno praksa da sudije češće izriču minimalne nego maksimalne kazne.

Damir Okanovic Damir Okanović / Foto: Tanjug/Dragan Kujundžić

- Nije na nama da sudimo, ali je činjenica da je kaznena politika blaga - kaže on i dodaje da nije upoznat sa time da je bar jedan vozač osuđen na maksimalnu kaznu od 12 godina zatvora, koliko zakon predviđa za teško delo protiv bezbednosti saobraćaja sa smrtnim ishodom.

Okanović objašnjava i u kojim situacijama se suđenja za udese s poginulim osobama odvijaju pred osnovnim, a u kojima pred višim sudovima.

- Po pravilu, udesi se dešavaju iz nehata, kada vozači olako drže da neće doći do nesreće i kada nisu pijani, i tada se sudi pred Osnovnim sudom. Međutim, u situacijama kada imamo veliku količinu alkohola, veliku brzinu, prolazak na crveno i nasilničku vožnju, smatra se da je udes počinjen sa umišljajem, i to je nadležnost Višeg suda.

Profesor Milan Vujanić, koji je i sudski veštak saobraćajne struke, ima oštar stav o pijanim vozačima, kao i o onima koji prekorače brzinu.

Milan Vujanic Milan Vujanić / Printskrin: TV Kopernikus

- Svako ko na mestu gde je ograničenje 50 vozi 100 na sat treba biti kažnjen duplo većom kaznom od minimalne. To je bezobzirna vožnja i mora biti oštro sankcionisana. Poznato je da pijani vozači ne mogu dobiti uslovnu kaznu, i to je dobro - kaže Vujanić.

Bez uslovne

Podsetimo, javnost je oštro reagovala na presudu Višeg suda u Beogradu kojom je u sredu Nikola Mihailović osuđen na četiri godine zatvora zbog izazivanja udesa u kom je poginulo četvoro mladih. Imajući u vidu da je Mihailović bio pijan i da je vozio 117 na sat, iako je ograničenje bilo 50, porodice žrtava, ali i veliki deo javnosti smatraju da je izrečena kazna neprimereno mala.

Nikola Mihailovic, Saobraćajna nesreća, Ljig, Županjac, uviđaj, policija Osuđeni Nikola Mihailović / Foto: Facebook

Otac stradale Jovane Petković: Bahati vozači se moraju zaustaviti jer ginu nevini

Slaviša Petković, otac Jovane Petković (25), koja je poginula u saobraćajnoj nesreći u Nišu 21. novembra, kada je na njen BMW „golfom“ naleteo Mladen G. (20), koji je prošao kroz crveno svetlo na semaforu vozeći 120 na sat i pod dejstvom alkohola, kaže da je potrebno zaustaviti sve bahate vozače koji oduzimaju život nevinim ljudima.

- Tražiću na sudu da se on kazni maksimalnom kaznom! To kako se ja osećam, to ne može niko da razume sem onoga ko je to doživeo. Ne dao bog nikome - priča Slaviša.

- Verujem da je i ovom dečku (M. G.) teško, ali toj bahatosti na ulicama se mora stati na put. Evo, nešto manje od deset dana čekamo dokaz o njegovim rezultatima krvi i još ih nema, kao da se ispituje ne znam šta. Pa kako da ne sumnjam u sve! Pitam ja vas zašto se toliko čeka - jada se očajni čovek.

Jovana Petković, poginula devojka Poginula Jovana Petković / Foto: Privatna arhiva

Statistika: Najviše uslovnih kazni

Sudovi u Srbiji prosečno presude u nekoliko hiljada krivičnih predmeta koji su vezani za saobraćajne nezgode, a u proteklih pet godina, prema izveštaju Republičkog zavoda za statistiku, osuđeno je 11.520 punoletnih osoba.

Prethodne godine izrečene su 2.134 osuđujuće presude, od toga 1.433 uslovne kazne, 219 kazni zatvora, 140 kazni kućnog zatvora, novčane kazne izrečene su za 311 okrivljenih, desetoro je osuđeno na rad u javnom interesu, 11 je dobilo sudsko opomenu, a deset osoba je proglašeno krivim, ali su oslobođeni kazne.

(Telegraf.rs)

 

Video: Da li je manje štetno ako pijemo piće "bez šećera" i zašto je plastika za jednokratnu upotrebu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Mihailović

    5. decembar 2020 | 12:45

    To govorim već godinama,kad voziš auto pijan postaješ sa velikom veratnoćom ubica, tu je u pitanju samo sreća da niko ne strada...isto kao ruski rulet, staviš metak u bubanj kolta i povlačiš okidač...tako je i auto u pijanog vozača gori od pištolja, mnogo puta je pijanac odneo 4 ili 5 mladih života, uništio više porodica,jer od gubitka deteta mnogima život uništen...

  • Qm

    5. decembar 2020 | 12:30

    Odavno ja to predlažem, ali moj glas vredi koliko i lavež psa. Pijana bitanga napravi pokolj, ubije njih nekoliko i dobije dve godine kao da je ubio fazana za vreme lovostaja. Važeći zakon kao da stimuliše potencijalne ubice.

  • panic

    5. decembar 2020 | 12:20

    minimalno 3 samo što sednu pijani u auto a 10-20 god sa lakšim povredama ako nanesu njihovom krivicom a doživotna sa smrtnim ishodom nebi bilo loše i smrtnu kaznu uvesti ako ubiju 2 i više čoveka a a dosta je takvih slučajeva pa dobiju simbolične kazne

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA