Zoran je kupio "Pežo" kod distributera u Beogradu i ubrzo saznao da mu garancija važi samo u Africi: Da li je to stvarno moguće?
Zoran Nenadić je kupio automobil "pežo 2008" kod ovlašćenog distributera "Euroimpeks Autogrup" u Beogradu, a auto je navodno namenjen za afričko tržište zbog čega garancija za njega ne važi u Srbiji. Ovlašćeni distributer poriče da je uopšte prodavao automobile koji su pravljeni za druga tržišta!
Evropska komisija odobrila da "pežo" preuzme "opela"
Nenadić je u razgovoru za "Zaštitnik potrošača" pomenuo da je auto ubrzo nakon što ga je kupio 2017. godine, počeo da se kvari.
- U garantnoj knjižici koju je overio zvanični distributer "Pežoa" za Srbiju piše da garancija važi samo ako se auto vozi u nekoj od zemalja na afričkom kontinentu! Nisam mogao da verujem očima kada sam video da automobil kupljen u centru Beograda može da se koristi samo u, recimo, Gambiji ili Zimbabveu?! Da sve bude gore, piše da garancija ne važi ako voziš na teritoriji Sjedinjenih Američkih Država ili u Kanadi, dok se Evropa uopšte ne spominje - izjavio je tada Zoran Nenadić.
Posle njegovih tvrdnji, postavlja se pitanje koliko je bezbedno kupiti auto u Srbiji kad se ovakve stvari događaju i kod ovlašćenih distributera. Ako se događaju?
Ovlašćeni distributer je objasnio da u Srbiji nije moguće kupiti bilo koji auto koji je proizveden za neko drugo tržište.
- Apsolutno nije moguće da klijent kupi vozilo pravljeno za afričko tržište, jer po zakonu Republike Srbije sva vozila koja ne poseduju Evropsku homologaciju, odnosno namenjena su za upotrebu u vanevropskim uslovima, ne mogu biti registrovana niti ocarinjena u našoj zemlji. Zakon naše zemlje je po tom pitanju vrlo jasan. Nijedan vlasnik vozila kupljenog i održavanog u ovlašćenoj mreži Peugeot automobila, ne može da ostane bez garancije ukoliko se pridržava svih uslova primene garancije - kažu za "Telegraf" iz "Euroimpeks Autogrupe".
Komentar povodom spornog slučaja od predstavnika Srpske asocijacije uvoznika vozila nismo uspeli da dobijemo jer se nisu javljali, ali pošto su oni članica Privredne komore Srbije (PKS) pitali smo njih da li je moguće da dođe do ovakvog propusta.
Iz Udruženja za trgovinu PKS su ukazali na Zakon o zaštiti potrošača u kome stoji da "svaki proizvod koji se plasira na tržište republike Srbije, a pri tome je na legalan način prošao sve formalne procedure, pretpostavlja da trgovac odgovara za saobraznost (nudi popravku, zamenu ili povraćaj novca) proizvoda u skladu sa važećim zakonskim okvirom Republike Srbije".
- Bez obzira da li je proizvod namenjen za neko drugo tržište, prodavac je odgovoran za valjanost (nesaobraznost) robe koja se pojavi u roku od dve godine od dana kupovine. Važno je da znate da garancija trgovca predstavlja njegovo voljno proširenje odgovornosti. Vi i dalje imate zakonsko pravo da za robu sa nedostatkom zahtevate opravku ili zamenu u roku od dve godine od kupovine. U roku od šest meseci od dana kupovine, u slučaju kvara ili oštećenja (nesaobraznosti), imate pravo da zahtevate zamenu proizvoda, umanjenje cene ili povraćaj novca (raskid ugovora), dok je popravka moguća isključivo i samo ako se sa istom složite - dodaju u komori.
POKRET ZA ZAŠTITU POTROŠAČA: GOMILA NELOGIČNOSTI
Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača ukazuje na to da je neshvatljivo da je Granična tržišna inspekcija mogla da dozvoli uvoz "pežoa" koji je namenjen za afričko tržište i da postoji još nelogičnosti.
- Nemoguće je da se u Srbiji ne primeni zakonom propisana garancija u trajanju od dve godine, od dana kupovine. Tvrdnja da garancija za kupljeni automobil u Republici Srbiji, važi samo u Africi je neozbiljna, neodgovorna i besmislena. Nemoguće je da se u Srbiji, u ovlašćenom servisu, kupi auto bez prava na Zakonom propisan garantni rok od dve godine - ističe Bogosavljević.
On dodaje da je prodavac dužan da, na zahtev potrošača izda Garantni list i da se pravo na besplatno otklanjanje kvara u ovlašćenim servisima podrazumeva.
- Dokaz je dobijena dokumentacija uz kupljeno vozilo i dokaz o izvršenom plaćanju, što na mora da bude fiskalni račun, osim u slučaju gotovinskog plaćanja. Zaprećene kazne za navedene prekršaje su propisane i u konkretnom slučaju će se primeniti u zavisnosti od više okolnosti.
Sa ovim se u potpunosti slaže i Goran Papović iz Nacionalne asocijacije potrošača kada kaže da ovlašćeni distributer mora da obezbedi servis i garanciju jer auto nije kupljen na pijaci.
- Ne dešava se prvi put da auto neće da radi ako je proizveden za tržišta s drugačijom klimom, tako da čim malo zhladni, auto neće da upali - konstatuje Papović i poziva Nenadića da im se obrati kako bi pravnim putem rešili problem s distributerom.
VIDEO: Šta radi ovaj čovek?
(Slađana Vasić)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ja
Kod nas sve prevara
Podelite komentar
Boki
Kod nas je i važeća garancija prevara. Garancija od 3 godine je uslovljena održavanjem automobila u ovlašćenom servisu (što nema nikakvu logiku). Svaki servis se naplaćuje sumanuto. 5l ulja i filter koštaju u prodavnici 50 evra, a servis ti naplati zamenu ulja i filtera 100 evra. Predviđeni servisni interval od strane fabrike je 30.000 km ili auto sam upozorava vozača kad je vreme za servis, obično od 20.000 do 30.000 km, a servis ti zakazuje narednu posetu za 10.000 km, servisni interval kao u vreme Tita. Opravdanje za skraćivanje intervala je "loše gorivo". Da ne pričamo o podvalama gde ti uopšte ne zamene ulje ili sipaju neko jeftino...
Podelite komentar
Srdjan
Da je kod nas mnogo prevare to je istina ali u ovom u konkretnom slucaju deluje kao da nije bas sve receno i doreceno, nesto ovde nije bas u redu ili je mozda kupac precutao za javnost.
Podelite komentar