Hoćete da raskinete ugovor za telefon, internet ili kablovsku pre njegovog isteka? Od sada je to moguće i bez plaćanja penala
Operateri mobilne i fiksne telefonije ubuduće neće moći da naplaćuju penale za prevremeni raskid ugovora sa korisnicima i moraće da menjaju opšte uslove poslovanja. To će važiti i za kablovske i internet provajdere u Srbiji, piše Politika.
Prema nedavno donetom rešenju Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija dosadašnja praksa na koju su se često žalili građani, bila je prema Zakonu o zaštiti potrošača nepravična. Korisnici, koji su raskidali ugovore sa operaterima, iz bilo kog razloga, do sada su morali da plate preostale rate iako im usluge nisu isporučene.
Tako se dešavalo da je neko, ko je posle dva meseca od potpisivanja dvogodišnjeg ugovora, odlučio da promeni operatera, bio u obavezi da plati čak 22 preostale mesečne pretplate. Osim što su na ovaj način korisnici praktično kažnjavani, operateri su pokušavali tako da ih vežu za sebe.
Jasno je da je mnogim korisnicima bilo lakše da budu nezadovoljni uslugom i čekaju istek ugovora, nego da idu kod drugog operatera, a prethodnom plate pozamašnu sumu zbog prevremenog raskida ugovora.
- Poenta je u tome da korisniku treba dati mogućnost da u trenutku kada želi da raskine ugovor bira šta je za njega bolje, a ne da bude uslovljen. Operateri su tokom potpisivanja ugovora sa korisnicima recimo davali popuste na internet, pa je on uz ugovornu obavezu na primer koštao 500, a bez ugovora 700 dinara mesečno.
Pravično bi bilo da korisnik koji želi da raskine ugovor, posle dva meseca od potpisivanja sa operaterom, plati samo razliku u toj ceni, jer mu je ona snižena upravo zbog ugovornih odnosa od dve godine. U slučaju da želi da raskine ugovor posle 20 meseci potrošaču je povoljnije da sačeka da obaveza istekne nego da retroaktivno plati tu razliku u ceni interneta - objašnjava Tamara Samardžić iz Sektora za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine.
Prema njenim rečima, neki od operatera su već promenili opšte uslove, neki najavljuju da će to učiniti do kraja leta, ali je suština u tome da će od trenutka stupanja na snagu novih opštih uslova, svi vlasnici ugovora, bez obzira kada su potpisani, biti u istom položaju.
U ministarstvu ne veruju da će ova promena teći tako lako. Pojedini operateri imaju iste opšte uslove za sve usluge, a drugi različite uslove za svaku pojedinačnu uslugu. To bi značilo da ministarstvo mora da donosi nova rešenja za svaku od tih usluga, a to bi dodatno otežalo situaciju. Po Zakonu o elektronskim komunikacijama, oni posle promene opštih uslova imaju rok od 30 dana da počnu da ih primenjuju, navodi Politika.
Ministarstvo je utvrdilo da se primenom sporne odredbe Opštih uslova stvara značajna nesrazmera u pravima i obavezama ugovornih strana, kao i opterećenje na štetu potrošača, naročito polazeći od načela jednakosti davanja propsanog članom 15. Zakona o obligacionim odnosima, koji kaže da u zasnivanju dvostranih ugovora strane polaze od načela jednake vrednosti uzajamnih davanja.
Rajkov: Vaši lični podaci su najvrednija stvar koju imate
(Telegraf.rs/Politika)
Video: Sve je spremno za prve, jače snežne padavine: Zimska služba JKP "Beograd put"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
ja
LEpa vest,samo da je istina...
Podelite komentar
Лицемер
Која је сврха потписивања уговора ако се неће испоштовати ? Немојте народу пружати лажну наду, поготово не онима који су уз уговор узели неки апарат а њиховом увету највише прија ова прича.
Podelite komentar
nesa
pa sta cemo sad, retroaktivno da tuzimo operatora sto nam kao "starim" korisnicima nije ponudio povoljnosti kod obnove ugovora, kao sto je to inace praksa za privlacenje novih musterija...a raskid ugovora je bila jos nepovoljnija varijanta od produzenja bez ikakvih bonusa. tako je to u srbiji....
Podelite komentar