Posle pauze u pregovorima oko Fijata, nastavljeni razgovori u Vladi
Štrajk u najvećem srpskom izvozniku, kragujevačkom Fijatu, prekinut je, počinju pregovori radnika i premijerkinog tima, stigli su i Italijani...
Šta nas čeka?
Svi bi da veruju da nas čeka rešenje i da se neće dogoditi najgore - da pregovori ne uspeju, a da Fijat preseli proizvodnju u neku drugu zemlju.
Štrajk je prekinut, čini se, u pet do 12, jer su eksperti već počeli da mere koliko nam je svakog dana manje u državnoj kasi, koliko će da "sklizne" BDP, koliko će se unazaditi izvozna lista.
Upozoravajući na sve to, prethodnih dana s raznih su strana mnogi pokušavali da "urazume" radnike, odnosno sindikalce, od kojih su se ovog puta kao značajno rigidniji i manje spremni na dogovor pokazali predstavnici onog, kako se obično kaže, državnog sindikata, nego predstavnici i članovi Nezavisnosti.
I dok je jedna smena štrajkovala, a druga bila za prekid, dok su jedni juče šetali po Kragujevcu, a drugi štrajkovali za mašinama, Skupština Samostalnog sindikata u kompaniji Fijat Krajsler automobili, odlučila je da prekine totalni štrajk koji traje neprekidno od 27. juna.
Jedan od najcitiranijih ljudi tokom ovog događanja, Zoran Marković, kao predsednik štrajkačkog odbora, sinoć je rekao da su razgovori s premijerkom Anom Brnabić bili teški, ali da su ipak rezultirali odlukom da se štrajk prekine.
On je, uz to, juče insistirao na tome da nema politike u njihovom buntu, što je na izvesan način sugerisala premijerka, te je ponovio da radnici ne traže veće plate od vlade, već od Fijata, koji, uzgred, nikad u svojoj istoriji nije pregovarao s radnicima dok su u štrajku, pa je time manje jasno šta su i od koga, ovog puta, sindikalci želeli da dobiju.
Srbija nije Divlji zapad kojim vladaju šerifi: Mihajlović oštro odgovorila Stamatoviću
Kragujevac pre i posle Fijata: Od "Doline gladi" do pehara za "Grad budućnosti"
Da li je i podela, u kojoj je država Srbija 33 odsto iza Fijata, a sve ostalo su stranci, razlog za višenedeljni štrajk, posebno imajući u vidu činjenicu da je Branabić jasno rekla da je posao vlade da insistira da se u što većoj meri ispune zahtevi radnika jer je, kako je rekla, Vlada Srbije uz njih.
Zanimljivo je i da se ovog puta akteri iz političkog miljea u državi nisu preterano mešali u celu stvar - i dok su jedni krivili naprednjake i aktuelnu vlast (DS, SDS, DS S), drugi su iz opozicionog korpusa upravo njih krivili, jer je cela priča s Fijatom u Srbiji počela u vreme prethodne vlasti.
Naime, Ugovor o zajedničkom ulaganju u Zastava automobile, vredan oko 950 miliona, Vlada Srbije i Fijat grupa su potpisali u septembru 2008. godine. Ugovor ističe u decembru 2018. godine.
Sadržaj ugovora nikada nije obelodanjen, a javnost je upoznata samo sa onim delom koji se tiče zajedničkog ulaganja u novu kompaniju Fijat, u kojoj 67 odsto vlasništva drži italijanski proizvođač automobila, a 33 odsto Vlada Srbije.
Prema Ugovoru o zajedničkom ulaganju, upisani kapital zajedničke kompanije je bio 300 miliona evra, od čega je srpski udeo iznosio 100 miliona evra.
Mada konkretni podaci o zajmovima i podsticajima države takođe nisu zvanično nikada objavljeni, u medijima se spekulisalo da je iz budžeta Srbije, na ime subvencija "otišlo" 10.000 evra po jednom zaposlenom radniku.
Država je takođe uložila u njihovu obuku za rad na tehnologiji koju je donela italijanska kompanija, koja je krenula sa proizvodnjom "Fijata 500L".
Nova kompanija je uposlila 2.400 radnika, što je za Grad Kragujevac, u kojem je ekonomska tranzicija koštala hiljade radnika njihovih radnih mesta, bio "posao veka", s obzirom da se pre toga često o Kragujevcu govorilo kao o "dolini gladi".
Početak rada nove fabrike obezbedio je sigurne poslove i za još oko 8.000 radnika u preduzećima kooperantima Fijata.
Sve u svemu, saga sa štrajkom u Fijatu predugo traje, pa su glavni akteri imajući verovatno to u vidu, juče postigli dogovor o prekidu, jer je postojala opravdana bojazan da u narednih nekoliko dana Italijani krenu da traže izlaznu strategiju.
Od takvog su ishoda mnogi strahovali, čini se čak i radnici.
Oni bi se, sasvim sigurno, suočili s gubitkom posla, ali i država bi trpela štetu, o gubitku rejtinga kod stranih investitora da se i ne govori.
Sindikat EPS: Prekinite štrajk, rudari rade na 64° C pa se ne žale
Pregovori počinju u podne u Vladi Srbije, a treba jod podsetiti da su upravo radnici, nakon što su ušli u proces pregovaranja vezani za novi kolektivni ugovor s većinskim vlasnikom, sami iz tog procesa izašli, a da kolektivni ugovori, inače, garantuju radna mesta i uslove, što znači da nema promena dogovorenih uslova u periodu trajanja kolektivnih ugovora.
To sigurno znaju i sindikati u Fijatu, kao što je poznato da, ako bi se prekršio kolektivni ugovor, investitori, odnosno Fijat, ne bi imao nikakve garancije za svoje poslovanje u našoj zemlji, kao što radnici ne bi imali garancije za postignuti dogovor.
Predsednik Štrajkackog odbora Fijata Zoran Marković izjavio je da ima velika očekivanja od dijaloga između predstavnika Vlade Srbije, rukovodstva kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija i radnika na današnjem sastanku u vladi.
- Očekujem sve najbolje, i da se stvari konačno reše posle toliko dana čekanja - rekao je Marković u izjavi za Tanjug uoči početka razgovora.
Oko 14 časova, napravljena je pauza u trojnim pregovorima poslovodstva Fijata, predstavnika štrajkača i Vlade Srbije na čelu sa premijerkom Anom Brnabić.
Kako se nezvanično saznaje u toku je pauza, a pregovori će se nastaviti tokom dana.
Pregovori između predstavnika Vlade Srbije, rukovodstva kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija i zaposlenih u toj kragujevačkoj fabrici počeli su danas, oko 12.30 časova u zgradi Vlade Srbije a premijerka Ana Brnabić je zahvalila učesnicima na razumevanju i dolasku za pregovarački sto.
Posle pauze od oko sat vremena, oko 15 sati pregovori su nastavljeni.
( Telegraf.rs / Tanjug )
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.