VAŽNO: Evo koliko dugo morate da čuvate račune za hranu, struju, vodu, telefon...

  • 13

Koliko ste samo puta čuli kako je "najbolje sačuvati račun" jer se nikad ne zna da li će zatrebati. U Srbiji se tako čuvaju računi za hranu, cipele, kozmetiku, obuću i odeću, ali i za struju, vodu i telefon.

Većina potrošača zapravo ni ne zna da li račune treba da čuva i koliko dugo. Evo šta kažu o čuvanju računa potrošači, EPS, "Infostan", "Telekom", "Vip" i Telenor".

Tako mnogi, verovatno, i ne znaju da fiskalne račune nisu u obavezi uopšte da čuvaju.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača (NOPS) Goran Papović kaže da zakon nigde nije propisao da fiskalni račun treba da se čuva. To što mnogi prodavci tvrde da je neophodno imati račun, prilikom reklamacije neke robe, zapravo je, kako kaže Papović, "demonstriranje moći trgovaca".

- Računi iz radnji ne moraju da se čuvaju i to je jedina istina. Ukoliko se desi da hoćete da ga zamenite neki proizvod, dovoljno je da ponesete robu koju ste kupili i navedete tačan datum kupovine. Bilo bi poželjno da se setite u koje set vreme kupili proizvod. I to je sasvim dovoljno da trgovac proveri, kroz svoju kasu, da li je toga dana izvršena takva kupovina - navodi Papović.

To što mnoga udruženja potrošača pozivaju građane da ipak čuvaju račune, prema mišljenju Papovića, u suštini se odnosi na to da će uz račun verovatno brže ostvariti svoja prava.

- To, opet, ne znači, da potrošač nema pravo da reklamira proizvod koji je kupio, zato što nema račun. Ukoliko ste kupovinu obavili karticom, izvodom iz banke vrlo lako se utvrđuje vreme i iznos kupovine - dodaje Papović.

A šta je sa računima za "Infostan"? U ovom javnom preduzežu kažu da mesečno štampaju i distribuiraju uplatnice objedinjene naplate na 650.000 adresa na teritoriji Beograda.

- Domaćinstva svakog meseca dobijaju uplatnice na A4 formatu, na kojima su precizno navedene sve izmirene i neizmirene obaveze. Na taj način,  svakog meseca na računu se jasno može videti da li neko ima dug, koliko on iznosi, i iz kog perioda datira. Domaćinstva koja redovno izmiruju svoje račune, na uplatnici dobijaju  zahvalnicu koja im je potvrda da nemaju neizmirenih dugovanja - navode za Telegraf uz "Infostana".

Mesečna uplatnica objedinjene naplate koja stiže domaćinstvima je potvrda o stanju svakog korisnika. Komunalne usluge, prema zakonu, zastarevaju u roku od godinu dana.

- Međutim, preporuka JKP "Infostan" je da se računi čuvaju tri godine, naročito u situacijama kada je pokrenut sudski spor, ukoliko je bila  uložena reklamacija ili je došlo do promene vlasnika stana, kao i u drugim slučajevima za koje je potrebna  dokumentacija - kažu u "Infostanu" i podsećaju da se i na njihovoj internet stranici može proveriti da li su uplate pravilno evidentirane.

Iz "Infostan" naglašavaju da postupak prinudne naplate pokreću u roku od godinu dana, kako potraživanja ne bi zastarela.

U Elektroprivredi Srbije (EPS) savetuju kupce da čuvaju uplatnice minimum do sledećeg računa za struju kada se uplate prikazuju na računu. Preporuka je da se dokazi o uplati čuvaju godinu dana.

Račune za telefonske račune, bilo da su za fiksni ili mobilni, ako je suditi prema rečima operatera, takođe, valja čuvati.

- Dokaz o plaćanju mesečnog računa za telekomunikacione usluge potrebno je čuvati u narednih godinu dana, u skladu sa odredbama Zakona o obligacionim odnosima. Samim tim, za potraživanja starija od godinu dana nije moguće pokrenuti postupak sudske naplate. U slučaju već pokrenutih postupaka, utuženje se naplaćuje sudskim putem - kažu u "Telekomu Srbija" za Telegraf.

Na svakom izdatom računu, dobijaju se i obaveštenje o eventualno zaostalim neizmirenim dugovanjima. Pored pisanog obaveštenja, korisnicima usluga mobilne telefonije šalje se i SMS obaveštenje o zaostalom dugovanju.

Izgleda se politika čuvanja računa razlikuje od operatera do operate, pa ako ste korisnik kompanije "Telenor", niste u obavezi da ih čuvate.

- Ukoliko je račun plaćen, a nije sačuvan pretplatnik na prodajnom mestu ili putem kontakt centra može da sazna informaciju kog dana je platio račun, za koji mesec je plaćeno zaduženje i u kom iznosu. Međutim, mi nismo u mogućnosti da od korisnika tražimo da čuvaju svoje plaćene račune - kratko su poručili iz "Telenora".

S druge strane, u "Vipu" navode da je prema Zakonu o računovodstvu, rok za čuvanje računa od bilo koje firme koja vrši prodaju roba ili usluga, uključujući i račune za mobilne telefone, pet godina.

- "Vip" vodi detaljnu evidenciju o uplatama korisnika, bilo da su izvršene direktno na prodajnim mestima ili preko banke ili pošte. Za eventualne reklamacije i upite, dovoljno je da nam korisnik dostavi identifikacione podatke kako bi svi detalji bili provereni. Našim korisnicima savetujemo plaćanje putem trajnog naloga u banci, zato što na taj način banka brine o redovnom izmirenju mesečnog računa i takođe ima sve dokaze o  izvršenim plaćanjima - kažu u "Vipu".

(N. Sekulić)

 

Video: RHMZ upozorava na olujne udare vetra, zahlađenje i sneg

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • vojislav

    29. mart 2014 | 14:47

    ja recimo zivim u italiji i ovde zakon kaze da moramo cuvati svaki racun 15 god,posle toga se mogu baciti,recimo zasto bih cuvao od tv,kompjutera ili nekih pametnih telefona,desi se situacija ne samo zbog reklamacije vec da je nekom nesto od tih stvari nestalo ukradjeno ,i ako policija zakuca na tvoja vrata bez racuna nikada nisi pokriven,primer meni je skoro stigla kazna za auto jos iz 2002 godine,srecom ja sam tu kaznu platio i imao sam kopiju racuna tako da oni pokusavaju i na tu foru da vam ukradu pare jer da nisam imao racu morao bih ponovo da platim,to se desava i sa strujom ,vodom ,gasom,lopovi se svega sete samo lako da dodju do novca, znaci cuvajte racune od svega uvek se nadje neko mesto za racune,,

  • meek mill

    29. mart 2014 | 15:02

    infostan pogotovo... lopine teske

  • Mirko

    29. mart 2014 | 15:11

    Kakva nebuloza da ne treba cuvati racun. Po toj logici,ja kupim tehniku u Cbt-u i idem u Tehnomaniju da reklamiram. I nije tacno da je dovoljno navesti samo vreme,kako prodavac moze znati na kojoj je kasi kucano ako ih ima naprimer 14 u objektu. Svaka kasa ima identifikacioni broj,i na toj kasi mora da se stornira racun. Svaka kasa ima i kontrolnu traku,pa jedino tako moze da se nadje racun

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA