UPOZNAJTE BEOGRAD: Kada je Kalemegdan bio kao Monte Karlo (FOTO)

  • 0

Neki od najboljih vozača i auto-timova iz ratom sve zahvaćenije Evrope, okupili su se tog septembra 1939. godine na takmičenju za Veliku nagradu Beograda. Trka je vožena na neuglednoj stazi oko Kalemegdana, ali je u istoriji Beograda zabeležena kao jedini događaj ove vrste.

Situacija u Evropi u avgustu 1939. godine već je bila i previše napeta. Trka u Beogradu je već zakazana, ali zbog bojazni od izbijanja rata neki timovi su odustali, a neki su svoje vozače poslali sa zakašnjenjem.

Mercedes-Benz predstavljaće, između ostalih,  i Herman Lang, za Auto-Union voziće Tacio Nuvolari i Herman Miler, a od srpskih vozača zapažen će biti, sa svojim pomalo zastarelim "bugatijem", Boško Milenković.

Kada je jedan od vozača Mercedesa Mandred fon Brauhič stigao u Beograd, sačekalo ga je pomalo loše iznenađenje.

- Kad sam prijatnog letnjeg dana vozio prema Aerodromu u Minhenu, nisam ni slutio da će to biti moj poslednji Grand Pri. Lang i ja smo morali sami da zastupamo Mercedes. Brendel je dopunjavao našu ekipu kao mladi vozač. U Beogradu me je sačekao organizator trke. Ono što sam tom prilikom video delovalo je obeshrabrujuće. To je bila jedna kratka staza od kaldrme, na njoj su se nalazile tramvajske šine koje su je činile jos neravnijom. Bilo je tu i opasnih, nepreglednih krivina kao i drvored koji se delimično nalazio na samoj ivice staze - ispričao je Brauhič.

Kako je dalje posvedočio, već na prvom treningu cela staza bila je zaposednuta mnogobrojnom publikom:

- Naročito su tribine na startu i cilju vrvele od oduševljene publike koja je želela da konačno vidi naše trkačke automobile, o kojima su već toliko toga čuli. Bilo je to pravo narodno veselje.

Iste večeri stižu glasine da su Hitlerove trupe već na nemačko-poljskoj granici.

Ipak, vozače su više brinule krivine i neravnine na neuglednoj kalemegdanskoj stazi.

- Za nas vozače, bila je situacija ozbiljna. Neravnine na stazi su nas primoravale da izvodimo opasne skokove. Baš pred tribinama je bila jedna veća "skakonica" sa koje je svaki auto mogao do šest metara da leti i to pri brzini od 180 km/h! Odmah iza se nalazila brza krivina, a levo i desno trotoar. Posle skoka,vozač je punom silom nazad u sediste doskočio, a auto nije ravno padao, tako da smo imali pune ruke posla da auto munjevito ispravimo - prisećao se Brauhič.

Prvog septembra ujutru, neposredno pred još jedan trening, takmičari saznaju da je Nemačka napala Poljsku.

Brauhič je pokušao da pobegne iz Kraljevine Jugoslavije, ali su on i menadžer njegovog tima zaustavljeni na aerodromu. Trening je održan i sve je bilo spremno za trku.

Dva dana kasnije, u čast rođendana kralja Petra II Karađorđevića, počela je trka za Veliku nagradu Beograda, pod pokroviteljstvom Vlade Kraljevine Jugoslavije.

Nemački vozač Von Brauhič je u sedmom kolu napravio grešku i, u blizini današnje ambasade Fransucke, sišao sa staze. Po povratku na trkalište skoro se sudario sa Nuvolarijem, koga je jedva uspeo da pretekne. Međutim, Nemac zbog sudara i neispravnih kočnica polako je gubio vođstvo.

Sa druge strane Miler je za pet sekundi bio ispred Nuvolarija, ali je morao da se zaustavi zbog problema sa zadnjom levom gumom, što je Nuvolariju dalo prednost.

Njegovo jedino zaustavljanje u boksu bilo je u 39. kolu, ali je posle zaustavljanja sam gurao svoj zatvoren automobil, što je protiv pravila. Ipak, Mercedes-Benz je odlučio da se ne žali, jer su i njihovi vozači kršili pravila. Nuvolari je uspeo da održi prednost i osvoji poslednju pobedu na Grand Pri takmičenju.

Nakon trke, organizovan je povratak vozača kući, ali zbog glasina da bi im Mađarska mogla zapleniti svo gorivo, konvoj je kroz Hrvatsku i Sloveniju stigao do Austrije. Po dolasku kući, automobile je oduzela nemačka vojska.

Kada je rat u Jugoslaviji bio gotov i sa sobom odneo i ideologiju i društveno uređenje, nova vlast je nastojala da sva dostignuća one prethodne obriše iz kolektivne svesti naroda. Jedinom jugoslovenskom učesniku u Grand Pri trci Bošku Milenkoviću, nakon rata je oduzeta titula, pa je za život zarađivao kao vozač tramvaja.

Razočaran, nekoliko godina kasnije, on se obesio u stanu svog prijatelja.

(M. S. / Izvori: wikipedia.org, automagazin.rs)

Video: Srbijavoz preporučuje putnicima da karte kupuju putem mobilne aplikacije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA