U Hramu svetog Save održana liturgija za Badnji dan

Đ. Đ.
Đ. Đ.    ≫   
Čitanje: oko 2 min.
  • 1

U Hramu svetog Save u Beogradu održana je danas liturgija za Badnji dan, kojoj je prisustvovao veliki broj vernika.

Radi se o liturgiji svetog Vasilija Velikog, koja se služi samo u određene dane - u nedelje Velike Četrdesetnice, osim Cvetne nedelje, na Veliki četvrtak i Veliku Subotu, uoči praznika Roždestva Hristova i Bogojavljenja, kao i na sam praznik Svetog Vasilija.

Liturgiju je služio vikarni episkop jenopoljski Nikon, koji je u besedi naveo da se Hristos nije rodio samo svojom voljom, već da se rodio zahvaljujući ljudskim vapajima i željama.

"U svim narodima su postojali oni kojima je u srcu ostao taj vapaj za večnim životom i za spasenjem. I naš srpski narod je vapio i primili smo hrišćanstvo", rekao je episkop Nikon i istakao da hrišćanski temelj predstavlja porodica.

On je poručio da Bog u sebi sabira milost i istinu, pravdu i mir, kao i da nema pravde bez mira i da je džaba svaka pravda ako ona narušava mir drugome.

Episkop Nikon je istakao da je čitav božićni praznik prožet radošću i da svi treba da se radujemo, onako kako smo se radovali kada smo bili deca.

Naveo je da u današnje vreme, duh Božića kao hrišćanskog praznika pokušava da se potisne kroz filmove, advente i slične, kako je istakao, komercijalne sadržaje.

"Mi pravoslavni hrišćani i uveče kada čekamo Hrista na Badnji dan i ujutru kada dolazimo na božičnu liturgiju, mi tu svetlost koju smo imali uveče imamo i ujutru. Jer imamo bližnjega svoga koji nam je svetlost, koju nam je Hristos kroz njih podario", rekao je episkop Nikon i pozvao da čuvamo pravo sećanje na Božić i da čuvamo pravi lik gospoda Isusa Hrista.

Badnji dan je i poslednji dan božićnog posta i najavljuje proslavu najradosnijeg praznika rođenja Isusa Hrista, a ujedno i porodični praznik i dan koji predstavlja veliku sreću jer porodica na Badnje veče okupljena za posnom trpezom dočekuje dan rođenja Hristovog.

Badnji dan ime je dobio po badnjaku, mladom cerovom ili hrastovom drvetu koje i predstavlja simbol drveta koje su, kako kaže predanje, pastiri doneli Josifu i Mariji da založe vatru i zagreju pećinu u kojoj je rođen Isu.

Badnji dan počinje rano ujutru sečenjem badnjaka koje domaćin donese i prisloni na kućni zid, a koje se tek sa prvim mrakom unosi u kuću i stavlja na ognjište.

Jedan od običaja je da se uz badnjak u kuću unosi i žito kako bi naredna godina bila plodna.

Na Badnje veče se ne spava, već se bdi i očekuje trenutak rođenja Hristovog, a tada se u pravoslavnim hramovima služi liturgija, kao i večernja služba sa paljenjem badnjaka.

U Hramu svetog Save u Beogradu paljenje badnjaka počinje u 16 časova, a bdenije od 17 časova.

Arhijerejska božićna liturgija počeće u ponoć, kao i ujutru u devet sati.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Video: Zlatibor: Sneg pada od podneva, napadalo novih 15 centimetara

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ramamti Ezer

    6. januar 2025 | 14:18

    Pošto je zadnji dan posta, vredno je napomenuti da su mnogi iskreni vernici čak 40 dana postili pred Božić. Zanimljivo je da su fariseji bili poznati po svom običaju da poste (Marko 2:18). Pa ipak, Isus ih je osudio i nisu stekli Božje odobravanje (Matej 6:16; Luka 18:12). Mojsijev zakon je nalagao Jevrejima da ’muče svoje duše‘, to jest da poste jednom godišnje, na Dan očišćenja (Levitska 16:29-31; Psalam 35:13). To je bio jedini post koji je Jehova - Bog Biblije - ikada tražio od svog naroda. Ali hrišćani nisu obavezni da se pridržavaju Mojsijevog zakona (Rimljanima 10:4; Kološanima 2:14). Iako je Božji Sin Isus postio u skladu sa Zakonom, on nije bio poznat po tom običaju. Savetovao je svoje učenike kako da postupe ukoliko odluče da poste, ali nikada to nije zahtevao od njih (Matej 6:16-18; 9:14).  Dva biblijska izveštaja o ranim hrišćanima koji su postili pokazuju da osoba može iz čistih motiva odlučiti da se uzdržava od hrane i da će Bog to prihvatiti (Dela apostolska 13:2, 3; 14:23). Prema tome, hrišćani nisu obavezni da poste zbog vere, ali iz zdravstvenih razloga nije zgoreg ponekad preskočiti neki obrok ili se udržavati od jake hrane neko vreme.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA