Miloš vas vodi u svaki kutak Beograda: Ovde je "u večitom letu" ponos jugoslovenskog neba
Maksimalnu brzinu je mogao da ima čak 800 kilometara na sat
Šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka jugoslovenska vazduhoplovna industrija beležila je velike uspehe. U to vreme konstruisani su najbolji i najpoznatiji jugoslovenski avioni. Prvi među njima je čuveni Galeb G-2, a odmah za njim i avion J - 21 Jastreb.
"Jastreb" J-21 je prvi domaći borbeni avion, koji se serijski proizvodio u nekadašnjoj Jugoslaviji, a odnedavno se nalazi i na platou ispred Aerotehničkog instituta Mašinskog fakulteta u Beogradu. Letelica je postavljena na postamentu visine šest metara u blagom uzletu, što stvara utisak da avion zaista leti, zbog čega svakodnevno privlači veliku pažnju prolaznika u Ruzveltovoj ulici.
Naš Miloš posetio je ovaj neobični spomenik bisera nekadašnjeg jugoslovenskog neba i uverio se zbog čega je Jastreb J -21, najbolji "među svim jastrebovima".
Impozantna arhitektura i izgled ovog čeličnog orla, te položaj u kome je postavljen budi adrenalin i želju za užitkom velikih visina.
Prosto je nemoguće, ukoliko prolazite pored njega, da ne zamislite sebe u scenama kakvih akcionih melodrama, ili da makar na trenutak ne poželite da budete pilot Maverik iz čuvenog filma "Top Gan".
Avion Jastreb je projekat Vojnotehničkog instituta, a proizvodila ga je vazduhoplovna industrija SFRJ. Finalno je sklapan u Fabrici aviona SOKO u Mostaru, od 1965. godine do 1985. godine.
Kako profesor doktor na mašinskom fakultetu u Beogradu Goran Vorotović kaže za Telegraf.rs, avion Jastreb je privukao ogromnu pažnju na međunarodnoj izložbenoj manifestaciji u Buržeu, te dobio epitet najboljeg aviona za obuku budućih pilota.
"Avion Jastreb J - 21, je šezdesetih godina prošlog veka bio poznat kao jedini domaći borbeni avion. Kada kažem domaći mislim na celu bivšu Jugoslaviju. On je bio napravljen sa mlaznim motorom i mogao je da ima karakteristike poput podzvučne i nadzvučne brzine. Maksimalna brzina mu je bila čak 800 kilometara na sat. Avion Jastreb je bio interesantan po tome što se pojavio na međunarodnoj izložbi u Buržeu 1963. godine. On je u tom trenutku bio najbolji avion za obuku novih kadrova, za obuku novih pilota. Ali, kao takav školsko -borbeni avion je pokazao najbolje karakteristike na sajmu aviona u Buržeu. Inače bio je značajan izvozni proizvod bivše Jugoslavije. Projektovan je na Vojno-tehničkom institutu i kao takav montiran na institutu u Mostaru. Dolet mu je oko 1.520 kilometara, a što se tiče naoružanja, on može da nosi tri mitraljeza, i da izbacuje bombe i rakete težine i do 800 kilograma - objašnjava Goran Vorotović.
Kako dodaje, na njemu su se piloti za kratko vreme osposobljavali za jurišna dejstva u svim meteo uslovima, posebno za dejstva sa malih visina.
Deo flote ovih aviona predato je Muzeju vazduhoplovstva. Jedan primerak Jastreba izložen je na postamentu ispred glavnog ulaza u Muzej vazduhoplovstva.
Video: Srpski MIG-29 u pratnji predsednika Azerbejdžana
(Telegraf.rs)
Video: Ne znam ko je ubio Đinđića, ali znam ko sigurno nije: Veruović iskreno o atentatu i seriji "Sablja"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Map
Yuga je bila ozbiljna drzava uz sve njene mane, ovi danas ni sibice ne proizvode vec uvoze i samo motaju tidje kablove
Podelite komentar