Uskoro će i stranci voziti autobuse u Beogradu: Posledica manjka vozača u javnom prevozu
U toku su "ozbiljni pregovori" o upošljavanju stranih šofera iz nekoliko različitih zemalja
Žitelje glavnog grada za mesec do mesec i po dana, uz aktuelne domaće vozače, u javnom prevozu počeće da prevoze i inostrani, saznaje Politika od privatnih prevoznika.
U toku su, kako je rečeno za ovaj list, "ozbiljni pregovori" o upošljavanju stranih šofera iz nekoliko različitih zemalja. Razlog za ovaj manevar prevoznika je dugogodišnji problem odlaska domaćih vozača, pa kako bi se popunila upražnjena mesta i da bi prevoz nastavio da funkcioniše nesmetano, ovaj korak je, dodaju prevoznici, bio neminovan.
Oni očekuju pomoć države u "ubrzavanju procesa integracije stranih vozača", koji će svakako za rad za srpskim volanom morati da imaju sve dozvole i znanja kao i naši vozači. Očekuje se da u početku jedina veća prepreka bude jezik jer teško da će oni vladati srpskim.
Ako sve bude teklo kako prevoznici očekuju, strani šoferi će biti uposleni u toku važenja letnjeg reda vožnje, koji je u subotu stupio na snagu, a koji podrazumeva od 20 do 25 odsto manje vozila. Za vikend je počeo da se primenjuje letnji red, ali radni dani su realniji pokazatelj kakvo je stanje u prevozu. Kako kažu putnici, a i naše jučerašnje iskustvo, lako se uoči da je proređen interval polazaka. Na pojedinim linijama juče su primetnije bile i gužve, na primer, na liniji 26, ali na nekima je bilo suprotno, polupraznih vozila, što je u pojedinim delovima dana bio slučaj na liniji 95 u oba smera.
Zbog smanjenog broja vozila za sada se ne primećuju veće gužve u javnom prevozu u odnosu na one na koje smo navikli, kažu prevoznici i dodaju da će realnija slika biti narednih nedelja.
Kada je reč o stavu Beograđana na ovu temu, tu nema iznenađenja. Kao i prethodnih godina, i 2022. veliki deo žitelja glavnog grada ističe da ne vidi smisao uvođenja letnjeg reda vožnje jer ovo nije doba SFRJ, kada se kolektivno, gotovo u isto vreme, išlo na godišnje odmore i kada se „praznio” grad. Kako podsećaju sugrađani, mnogi među njima rade uveliko u toku leta.
- Meni nije jasno kako oni koji regulišu javni prevoz ne prate kalendar obaveza Beograđana. Evo, sada se polažu i prijemni ispiti i mature, i đaci i studenti imaju potrebu za prevozom. I umesto da se s tim obavezama uskladi i red vožnje, da se zimski produži makar za još nedelju dana, oni uvode letnji – smatra sugrađanka Ranka Branković.
I nije samo letnji red vožnje ono što trenutno u prevozu komentarišu građani. To su i klime i rashlađivanje vozila. U dobrom delu vozila one rade, ali nije ni mali broj vozila koja klime nemaju uopšte ili su one neispravne, pa je jedini spas otvaranje prozora. Nepostojanje klima ili njihova neispravnost uglavnom su obeležje dosta starih vozila GSP-a, dok je kod privatnika druga priča. I na njihovim linijama ima neklimatizovanih vozila, ali to je ili kada vozač zaboravi da upali klimu ili kada je ona trenutno u kvaru.
Vozila privatnika klime svakako moraju da imaju jer je to obaveza koju privatnici, za razliku od GSP-a, imaju po ugovoru sa gradom. Na sve to, privatni prevoznici za razliku od najvećeg gradskog prevoznika, imaju u proseku znatno mlađi vozni park, a samim tim i klimatizovana vozila.
Na terenu su aktuelne i kontrole prevoznika kada je reč o radu klima, ali i dalje je šarolika slika u vozilima kada se radi o klimatizovanosti. I dalje od sreće putnika zavisi hoće li ući u prijatno rashlađeno vozilo ili u pretoplo. Tome ovome kumuju i građani koji uporno u klimatizovanim vozilima otvaraju prozore, što ne sme da se radi jer takav manevar em što potire efekat klime, em šteti vozilu.
Kako prevoznici naglašavaju, na sve to efekat rashlađivanja, koliko god da je klima uključena, manji je na linijama na čijoj trasi su stanice na 300 do 400 metara, to jest kada se često otvaraju vrata. Pogotovu po vrućinama kao što su aktuelne.
Prevoznici koji učestvuju u javnom gradskom saobraćaju podneli su zahtev gradu za povećanje cene prevozne usluge koja se, po ugovoru koji imaju s prestonicom, može uskladiti i korigovati dva puta godišnje ukoliko se za to steknu uslovi. Kako kažu prevoznici, cene njihovih troškova već duže rastu, naročito cena goriva.
Oni, dodaju, razumeju da je moralo da se sačeka konstituisanje i formiranje vlasti u gradu, ali sada već od gradonačelnika Aleksandra Šapića očekuju da to odobri. Jer, dodaju, može doći do kolapsa u javnom prevozu ako se ne nađe rešenje i ukoliko se ne poveća cena prevozne usluge. Podsetimo, povećanje cene koje traže prevoznici nije poskupljenje karte za putnike, već uvećanje cene prevoza po pređenom kilometru.
(Telegraf.rs)
Video: Petra je prevremeno rođena beba: Na rođenju imala je svega 680 grama i 33 centimetra
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Kimibk
Uskoro će sve ovde biti strano... Moja Srbijo šta si doživela, izvinite svi koji dadoste živote da bi nama bilo bolje.
Podelite komentar
Bule
Zato ovi cuvaju migrante.
Podelite komentar
Marijana
Ispred firme gde radim stalno dolaze,ljudi i mole za posao.Zasto ne zaposlite nekog od njih?Ili zasto recimo ne obucavate i osposobljavate mlade , momke koji su bez roditeljskog staranja i koji cim napune 18 god moraju iz doma?I ta jadna deca,prose i preturaju po kontejnerima a vi cete da zaposljavate strance.Lepo nema sta.Nekome je cilj da totalno promeni nacionalnu strukturu, ove zemlje.Tako da braco moja mila necemo smesti da pisnemo od nekog iz Radzastana,Pakistana,Avganistana.A nasa deca sa fakultetima ciste ulice.Ni Bog vise nece da nam pomogne , jer smo izdali i prodali sebe.
Podelite komentar