Stručnjaci otkrili "začaran krug" javnog prevoza: Postoji samo jedan način da se agonija prekine
Stručnjaci su podrobno analizirali "začarani krug" gradskog prevoza u Strategiji razvoja sistema do 2033. godine. Šta pomislite kada kažete "začarani krug" gradskog prevoza?
Možda: "Pobegne" vam autobus, čekate sledeći, upadnete u gužvu, ne stignete na voz, kasnite na posao, dođete kući umorni i iscrpljeni, pa vam sutra ponovo, jer ste se uspavali, "pobegne" vozilo? Tako bi to bilo ukratko rečeno iz ugla putnika.
Ali, pravi "začarani" krug zaista postoji i u osnovi problem koji vide stručnjaci i osećaju putnici jeste isti. Strategija razvoja javnog prevoza, sistema koji se decenijama samo kalemi i s teškoćama prilagođava rastućem saobraćajnom haosu, treba da nas izbaci iz "začaranog kruga". Rezultat je bolji gradski prevoz, održivi sistem, ali i kvalitetniji život u gradu.
Da li je to ostvarivo? Čim postoji strategija, znači da jeste, ali, nakon dobre dijagnoze problema mora da se pristupi i uspešnim intervencijama, a cilj je da se malo po malo prevoz poboljšava i prilagođava, bez skokovitih promena. Dakle, nema nikakve revolucije, već prilagođavanje postojeće mreže autobusa, trolejbusa, tramvaja, elektrobusa i voza uslovima u gradu i, naravno, paralelno sa tim izgradnja metroa.
A ovako stručnjaci vide "začarani krug".
Počećemo od saobraćajne slike koju vidimo čim zastanemo, na primer, na Mostarskoj petlji: Sve je više automobila, vazduh miriše na izduvne gasove, "kreni-stani" na svakom pravcu, a onda "čukanje", pa vidite kako jedan autobus gotovo mili. Zatim se naređaju tri-četiri busa, blokiraju se tramvaji, sve to "začinjuju" sirene...
Jezikom stručnjaka, to izgleda ovako: "Viši stepen motorizacije; Složena saobraćajna slika; Više zagušenja; Sporiji i nestabilniji sistem javnog transporta".
Tada vam je jasno da kvalitet gradskog prevoza mora da opadne - jer onaj autobus koji je milio sigurno više ne može da ispoštuje red vožnje, u njemu će biti nesnosna gužva, jer će se stanice napuniti dok on ne stigne do njih, putuje se i po sat vremena iz jednog u drugi deo grada. Ljudi, naravno, žele da kupe automobile, pa se prodaje i manje karata, a grad subvencioniše gradski prevoz koji je sve manje efikasan.
Stručnjaci su ovo objasnili sledećim stavkama: "Pad kvaliteta sistema JLTP (javnog linijskog transporta putnika); Povećanje vremena putovanja; Manje korisnika JLTP; Manji prihod sisrema JLTP; Viši nivo subvencija".
To sve povećava troškove putovanja i ljudi sve manje žele da idu ka centru grada - "Viši troškovi putovanja; Niži nivo usluge JLTP; Centralne gradske zone su manje atraktivne, Prenošenje aktivnosti na predgrađa".
To, dalje, dovodi do širenja grada, novih naselja, haotičnog predgrađa, sve je više ulica koje treba graditi i održavati, infrastruktura poskupljuje...
Jezikom stručnjaka: "Nekontrolisano širenje grada; Sve više ljudi zavisi PA; Više saobraćajnica; Skupa infrastruktura; Ekološka neprihvatljivost; Degradiranost grada".
I ovaj nas korak ponovo vraća na problem koji smo prvo opisali - sliku sa Mostarske petlje.
Upravo kod te slike stručnjaci treba da se zamisle i da sistem izvedu iz "začaranog kruga".
Recept je malo komplikovan, pa ćemo ga sažeti u nekoliko rečenica:
Važno je ulagati u razvoj javnog prevoza i uslugu učiniti kvalitetnijom, obnoviti vozni park i povezati sve sisteme. To bi trebalo da smanji broj automobila u gradu, pa time i gužve. Kada se to desi, stvari se lako razvijaju dalje - s jedne strane, imamo brži prevoz sa manje poremećaja, a gradska infrastruktura se racionalnije koristi.
Što se tiče javnog prevoza - imamo zadovoljnije korisnike čiji se broj povećava, sistem postaje isplativiji, tržišno orijentisan, pa se time i grad oslobađa velikih subvencija.
To sve utiče i na razvoj grada, ne samo u pogledu ekologije, već i u tome što se infrastruktura efikasno koristi za održivu mobilnost, grad se više ne širi nekontrolisano, boravak u centru postaje lepši i prijatniji.
U ovom trenutku gradski prevoz ima čak 514 linija, a godišnje se njime preveze 600 miliona putnika, što učešće u transportu od gotovo 50 posto. Međutim, primetno je osipanje broja putnika, a ako strategija zaživi i GSP sa privatnim i šinskim prevoznicima (ponovo) bude ubedljivi nosilac transporta, svi, pa i oni koji koriste privatne automobile, moći će da odahnu - začarani krug se prekida.
Video: Velika gužva na ulazu u Srbiju sa Horgoša
(Telegraf.rs)
Video: Osuđenici u Okružnom zatvoru okitili jelku!
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
...
Prvo vi popravite klime po autobusima..
Podelite komentar
Uh uh
Rasturili tramvajski sistem ,trolejbuski na ivici pucanja a autobuski ne moze da pokrije ostalo...do 1990-e je izlazilo 1350 vozila i sve funkcionisalo...i tada je na dnevnom nivou u beograd stizalo stotine hiljada ljudi iz cele Jugoslavije i snalazili se lako. ...
Podelite komentar
Dzoni
Grad se siri jer veliki broj ljudi migrira ka Beogradu i tu nalazi posao , stvara porodicu jer je ostatak Srbije beda a ne siri se grad tek tako bzvz..resenje je razvijati i ostale gradove u Srbiji pa ce se i saobracaj u bg rasteretiti
Podelite komentar