Na koga je Vesić mislio kada je u svojoj kolumni spomenuo fanariote? Zbog čega su oni opasni za SPC
Dok se Srbija uzdizala kao moderna država, vlasti su mnogo polagale ne samo na razvoj profanih institucija, već i duhovnog temelja na kom će iznići novo, moderno srpsko društvo. Posebno u 19. velu gradile su se mnoge crkve koje su u arhitektonskom smislu toliko značajne da se nalaze na listi zaštićenih spomenika kulture.
Paralelno sa razvojem moderne države, razvijala se i ozbiljna crkvena organizacija, koja je konačno ujedinjena stvaranjem nove kraljevine "od Vardara do Triglava". Sve naše crkve i manastiri bili su konačno deo jedinstvene Srpske pravoslavne crkve.
Beograd, kao glavni grad Srbije takođe je i mesto veoma značajnih srpskih svetinja, a na to koliko se malo govori o njima ukazao je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić u svojoj najnovijoj kolumni u "Politici". On, je povodom izložbe "Molitvena izvorišta", o srpskoj pravoslavnoj crkvenoj arhitekturi, podvukao upravo na značaj crkve u stvaranju moderne Srbije.
"Uporedo sa izgradnjom državnih institucija gradile su se i crkve", piše Vesić.
"Danas gotovo da ne znamo da je Srpska pravoslavna crkva, nakon ukidanja Pećke patrijaršije, stavljena pod vlast Vaseljenske patrijaršije u Istanbulu. Grci iz Istanbula, iz oblasti Fanara, kontrolisali su crkvene prilike u većem delu srpskih zemalja. Grci su bili vladike i sveštenici po srpskim krajevima koji su bili pod Turcima. Turci su držali svetovnu vlast, a Grci duhovnu. Svoje vladičanske i svešteničke činove fanarioti su kupovali za veliki novac. Srbi su ih zapamtili po zlu, po šurovanju sa Turcima i nebrizi za duhovne potrebe naroda. Kao što su Turci ubirali svoje harače, tako su i fanarioti uzimali svoje dažbine", napisao je Vesić.
Međutim, Vesić ističe i da "danas napadi i pokušaj razbijanja Srpske pravoslavne crkve u regionu znače napad i na srpsku državu".
"Zanimljivo je da crkvu sa jednakim žarom ruše protivnici Srbije u regionu, ali i oni iz crkve koji bi da ponovo stave srpsku crkvu pod kontrolu fanariota i Istanbula".
Na koga je mislio Goran Vesić kada je podsetio na priču o fanariotima i Vaseljenskoj patrijaršiji?
Taj odgovor pokušali smo da dobijemo od verskog analitičara Željka Injca, koji nam je ukazao na široku pozadinu i aktuelnost ove priče. Definitivno, među modernim "fanariotima" mogu da se izdvoje pojedini episkopi, pre svega na zapadu ali u regionu, koji se svojim radom priklanjaju ideji Carigrada da pod svoj plašt privoli sve pravoslavne crkve i tako centralizuje crkvenu vlast, što se za 2.000 godina dogodilo samo jednom i - završilo se velikim raskolom na Pravoslavlje i Katoličanstvo.
Ko danas pokušava da centralizuje pravoslavlje i vodi li to novom raskolu?
- Tema je veoma aktuelna - započinje priču analitičar Injac.
On nam je objasnio, najpre, da je Fanar oblast gde je za vreme Otomanske imperije bilo sedište Vaseljenske patrijaršije. Grci su tu imali glavnu reč i oni su odatle slali episkope i sveštenike na prostore nekadašnje Pećke patrijaršije, koju je prethodno Turska ukinula.
Ali, dešavalo se mnogo nečasnih radnji - činovi su se zaista kupovali, što je protivno crkvenom zakonu. U igri je, priča nam Injac bio novac, a ne briga za duhovnost vernika, pa se dešavalo čak i da su pred njihovim očima brojni pravoslavci olako prelazili u islam.
Sada, ponovo, Carigrad pokušava da utiče na druge crkve, koje je do sada tretirala kao sestrinske, ali uspostavaljajući novu teologiju Carigrad prihvata isključivo "majčinsku" ulogu, zapravo maćehinsku.
- Vesić je lepo primetio da je nezavisnost države pratilo osamostaljenje crkve. Namera carigradskog patrijarha Vartolomeja je da stavi pod svoju kontrolu veći deo pravoslavne crkve, naročito u dijaspori, ali i u regionu. Počinju da se mešaju u Makedoniji, koja je kanonski deo SPC, a mešali su se i u Ukrajini u Rusku pravoslavnu crkvu, međutim, narod je ostao privržen moskovskom patrijarhu - kazao je injac.
Centralizacija vlasti u pravoslavlju je presedan koji bi, objašnjava injac, mogao da dovede do nove podele. Ruska crkva je bila dovoljno snažna da se suprotstavi tom uticaju, ali naša crkva je na testu.
- Oni su unazad stvarali teološku pozadinu da bi mogli da centralizuju vlast u pravoslavlju i da istanbulski patrijarh bude ono što je u rimokatočkoj crkvi papa. Mi 2.000 godina nemamo centralizovanu vlast i to je odlika pravoslavna crkve za razliku od Rimokatoličke - kazao je Injac.
Inače, patrijarh Vartolomej prvi je među jednakima u pravoslavnom svetu po časti, ali ne i po vlasti.
Na udaru je, pre svega, dijaspora. Tu je u igri velika količina novca.
- U SAD pokušavaju da sve pravoslavne crkve stave pod kapu jedne arhiepiskopije. Naša crkva je zato imala problem sa našim episkopima u Americi koji su menjaći crkveni Ustav krenuli putem prilagođavanja interesima Fanara - kazao je Injac.
Cilj Fanariota je da se pomesne crkve ograniče na prostor jedne države, stoga je istambulski patrijarh Vartolomej u pismu mitropolitu Amfilohiju izmislio novo ime za našu crkvu nazvavši je crkva u Srbiji, a to je tek sedama osmina onoga što čini jurisdikciju SPC, što u regionu, što u dijaspori.
Tri imena, kaže Injac, najznačajniji su danas sledbenici koje možemo nazvati "fanariotima".
- To su, pre svega Maksim, Grigorije i Irinej Dobrijević. Maksim i Grigorije su u dobrim odnosima, a Grigorije ga često brani. Inače, naša crkva je izložena napadima liberalnih medija, a zbog toga se propušta da se vidi suština problema - kazao je Injac.
Rešenje je, kaže analitičar, da se narod što više osvesti o realnosti ovog problema, budući da nemamo tu moć da se direktno odupremo Carigradu kao što je to učinila Moskva.
(Telegraf.rs)
Video: EKSKLUZIVNO Pogledajte šta je Donald Tramp uradio kada je sa Melanijom stigao na inauguracioni bal
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dulence
Pravite fabrike, a onda se dogovarajte sta je najbolje za SPC.
Podelite komentar