Pre kruga dvojke najvažnija u Beogradu je bila - linija jedinice. Šta se s njom desilo?
Najpoznatiji broj tramvaja u Beogradu, koji zaokružuje uži centar grada jeste čuvena "dvojka". Čitav deo grada, budući da dvojka nema okretnicu i kruži, nazvan je kolokvijalno "krug dvojke". Međutim, prvi tramvaj u Beogradu koji je krenuo na liniji bio je označen brojem 1.
Daleke 1892. godine, tramvaj broj 1 polazio je sa velike okretnice na Kalemegdanu, na tadašnjoj poljani gde je sada park ispred Paviljona Cvijeta Zuzorić, i vozio prvo kroz Knez Mihailovu ulicu, a zatim i preko Pozorišnog trga, sve do Makenzijeve ulice, kasnijeg trga Slavija.
Na Pozorišnom trgu, današnjem Trgu republike, nalazila se velika okretnica sa koje su ubrzo nakon "jedinice" krenule i druge linije, poput "trojke" i "devetke" (okretnica se zvala "Knežev spomenik"), postajući prvo gusto saobraćajno čvorište, "terminus", u Beogradu.
Po redu vožnje beogradski tramvaji su kretali oko 5 sati ujutru, a poslednji polasci sa Pozorišnog trga bili po završetku predstava u Narodnom pozorištu, u zavisnosti od dužine predstave.
Jedinica je bila najopterećenija beogradska linija jer je dnevno služila za prevoz brojnim činovnicima koji su radili po centru grada, a u određenim periodima je bila produžavana do vračarskog platoa odakle se spuštala nazad ka centru ulicom Svetog Save.
U svesti Beograđana, pre nego što je uspostavljen termin "krug dvojke" kao opis linije i kolokvijalni izraz za uže gradsko jezgro, prvi tramvaj koji je vodio u sam centar grada, čuvena jedinica, prolazeći pored kraljevskog dvora u ulici kralja Milana, i preko užurbanih Terazija, bila je pravi simbol modernizacije Beograda i njegova saobraćajna arterija od najveće važnosti.
Šta se desilo sa "jedinicom"?
Kasnije su, vremena koja će doći, sa sobom donela i ukidanje legendarne linije broj 1. Prvenstveno je pretvorena u trolejbusku liniju, potom vraćena u tramvajsku ali sa izmenjenom trasom, sve dok nije bila potpuno ukinuta početkom devedesetih godina. Beograd tako i dalje ima "krug dvojke" ali ono od čega je sve počelo - tu svoju prvu liniju broj 1 - više nikad nije povratio.
Pre kruga dvojke najvažnija u Beogradu je bila - linija jedinicePrvi tramvaj u Beogradu krenuo je na liniji (logično)...Posted by Kaldrma BGD on Monday, August 10, 2020
Video: Prvi smo se provozali tramvajem preko Mosta na Adi
(Telegraf.rs)
Video: Prvi snimci posle sudara tramvaja na Bulevaru, putnici jaukali, Hitna prevezla povređene
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Darko
Naravno da treba vratiti tu liniju tramvaja, a izbaciti i trolejbuse i autobuse iz Kralja Milana, Terazija i Trga Republike. Pre svega zato što tramvaji imaju najveći kapacitet prevoza putnika i zato što su ekološki i najmanja su pretnja za pešake. Ne treba tu biti mnogo pametan, ko god je bio u gradovima Evrope zna da tramvaj uvek prolazi kroz najuži centar grada. Istovremeno treba i produžiti tramvaj iz Bul. kralja Aleksandra pored skupštine ka Terazijama. Umesto da se tramvajem lepo stigne u centar grada, on skreće u Beogradsku pa posle i u Resavsku, što je skroz nelogično. Tramvaj i pešaci treba da budu koncept saobraćaja u strogom centru grada, kao recimo u Amsterdamu. Ali naši planeri i projektanti tretiraju tramvaj kao voz, što se najbolje vidi na primeru Bulevara. Tramvajsku prugu treba fino isprojektovati da se uklopi u ambijent i estetski i funkcionalno, a metro je za brzinu.
Podelite komentar
JO
Na potezu od Kalemegdana do Slavije danas ide nekoliko trolejbuskih linija i autobusa pa bi uguravanje i tramvaja sigurno povećalo gužve a ništa ne bi uticalo na bolji prevoz putnika. Potpuno besmislena ideja čija se realizacija nadam se neće nikada dogoditi. Ako uvedu tramvaj broj 1 onda neka uvedu i kočije na istoj relaciji pa kad je već bal neka onda bude maskenbal.
Podelite komentar