Pre kruga dvojke najvažnija u Beogradu je bila - linija jedinice. Šta se s njom desilo?
Najpoznatiji broj tramvaja u Beogradu, koji zaokružuje uži centar grada jeste čuvena "dvojka". Čitav deo grada, budući da dvojka nema okretnicu i kruži, nazvan je kolokvijalno "krug dvojke". Međutim, prvi tramvaj u Beogradu koji je krenuo na liniji bio je označen brojem 1.
Daleke 1892. godine, tramvaj broj 1 polazio je sa velike okretnice na Kalemegdanu, na tadašnjoj poljani gde je sada park ispred Paviljona Cvijeta Zuzorić, i vozio prvo kroz Knez Mihailovu ulicu, a zatim i preko Pozorišnog trga, sve do Makenzijeve ulice, kasnijeg trga Slavija.
Na Pozorišnom trgu, današnjem Trgu republike, nalazila se velika okretnica sa koje su ubrzo nakon "jedinice" krenule i druge linije, poput "trojke" i "devetke" (okretnica se zvala "Knežev spomenik"), postajući prvo gusto saobraćajno čvorište, "terminus", u Beogradu.
Po redu vožnje beogradski tramvaji su kretali oko 5 sati ujutru, a poslednji polasci sa Pozorišnog trga bili po završetku predstava u Narodnom pozorištu, u zavisnosti od dužine predstave.
Jedinica je bila najopterećenija beogradska linija jer je dnevno služila za prevoz brojnim činovnicima koji su radili po centru grada, a u određenim periodima je bila produžavana do vračarskog platoa odakle se spuštala nazad ka centru ulicom Svetog Save.
U svesti Beograđana, pre nego što je uspostavljen termin "krug dvojke" kao opis linije i kolokvijalni izraz za uže gradsko jezgro, prvi tramvaj koji je vodio u sam centar grada, čuvena jedinica, prolazeći pored kraljevskog dvora u ulici kralja Milana, i preko užurbanih Terazija, bila je pravi simbol modernizacije Beograda i njegova saobraćajna arterija od najveće važnosti.
Šta se desilo sa "jedinicom"?
Kasnije su, vremena koja će doći, sa sobom donela i ukidanje legendarne linije broj 1. Prvenstveno je pretvorena u trolejbusku liniju, potom vraćena u tramvajsku ali sa izmenjenom trasom, sve dok nije bila potpuno ukinuta početkom devedesetih godina. Beograd tako i dalje ima "krug dvojke" ali ono od čega je sve počelo - tu svoju prvu liniju broj 1 - više nikad nije povratio.
Pre kruga dvojke najvažnija u Beogradu je bila - linija jedinicePrvi tramvaj u Beogradu krenuo je na liniji (logično)...Posted by Kaldrma BGD on Monday, August 10, 2020
Video: Prvi smo se provozali tramvajem preko Mosta na Adi
(Telegraf.rs)
Video: Gori automobil u blizini Slavonskog Broda: Vatra "progutala" vozilo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Darko
Naravno da treba vratiti tu liniju tramvaja, a izbaciti i trolejbuse i autobuse iz Kralja Milana, Terazija i Trga Republike. Pre svega zato što tramvaji imaju najveći kapacitet prevoza putnika i zato što su ekološki i najmanja su pretnja za pešake. Ne treba tu biti mnogo pametan, ko god je bio u gradovima Evrope zna da tramvaj uvek prolazi kroz najuži centar grada. Istovremeno treba i produžiti tramvaj iz Bul. kralja Aleksandra pored skupštine ka Terazijama. Umesto da se tramvajem lepo stigne u centar grada, on skreće u Beogradsku pa posle i u Resavsku, što je skroz nelogično. Tramvaj i pešaci treba da budu koncept saobraćaja u strogom centru grada, kao recimo u Amsterdamu. Ali naši planeri i projektanti tretiraju tramvaj kao voz, što se najbolje vidi na primeru Bulevara. Tramvajsku prugu treba fino isprojektovati da se uklopi u ambijent i estetski i funkcionalno, a metro je za brzinu.
Podelite komentar
JO
Na potezu od Kalemegdana do Slavije danas ide nekoliko trolejbuskih linija i autobusa pa bi uguravanje i tramvaja sigurno povećalo gužve a ništa ne bi uticalo na bolji prevoz putnika. Potpuno besmislena ideja čija se realizacija nadam se neće nikada dogoditi. Ako uvedu tramvaj broj 1 onda neka uvedu i kočije na istoj relaciji pa kad je već bal neka onda bude maskenbal.
Podelite komentar