Kako je Zemun izgubio jedinu tramvajsku liniju koju je imao? Četrnaestica slavi 84. rođendan
Tramvaji su išli preko lančanog mosta
Tramvaj broj 14 danas puni 84 godina. Od nekadašnje linije, doduše, "preživeo" je samo broj, a današnja trasa Ustanička - Banjica nema nikakve veze sa predratnom "četrnaesticom" koja je spojila Beograd i njegov tek prirodati kvart - Zemun.
Prvi most koji je povezao Šumadiju i Srem nedaleko od ušća Save u Dunav bio je železnički most. Ali, putovanje vozom od Beograda do Zemuna tridesetih godina ipak nije bilo tako zgodno kao rečni i drumski saobraćaj.
Ovaj drugi procvetao je izgradnjom Mosta kralja Aleksandra - velelpnog gradskog lančanog mosta na mestu današnjeg Brankovog, kojem ratna sudbina nije dala ni sedam godina "života".
Tako je Zemun, iako još "daleko" od Beograda, postao saobraćajno i funkcionalno povezan sa centrom grada. Počeli su da špartaju autobusi, neuporedivo brži od brodova i vozova, ali karta nije bila baš po meri svačijeg džepa. U to vreme, iako sporiji od autobusa, jedini masovni gradski prevoz dostupan većini bio je tramvaj. A ovaj je išao na svakih 15 minuta, sa prikolicom.
I tako je 5. novembra 1935. prvi tramvaj, skoro godinu dana po izgradnji mosta, krenuo od Terazija ka zemunskoj pošti. Odabran je i jedan jubilej, 17 godina od oslobođenja Zemuna u Prvom svetskom ratu, što je značilo i pripajanje ovog, tada grada, kraljevini SHS.
Trasa je od Starog sajmišta do Zemuna bila na nasipu, prektično kroz močvaru koja je okruživala uzdignuti put.
"Tri tramvaja, okićeni cvećem i zastavicama, a prvi i vencem, čekala su na početku Prizrenske ulice, odmah ispred "Moskve" (...) Kada su tramvaji krenuli, okupljeno građanstvo pozdravilo je putnike mašući rukama, maramicama, šeširima", pisalo je "Vreme" o ovom događaju u vreme gradonačelnika Vlade Ilića.
Linija je kasnije produžena do Skupštine, pa potom i do Novog groblja.
A onda je došao rat, srušen je velelepni most, izgrađen privremeni, Stari savski (danas poznat kao Tramvajski), a tramvaj u Zemunu je otišao u istoriju. Doduše, vozio je "u lokalu" još neko vreme, ali ne i preko mosta.
Zemun je potom dobio trolejbus, na liniji Zeleni venac - Gornji grad i to sa istim brojem 14. A onda je Grad odlučio da ukine sve trolejbuse, pa je u mreži ostala samo linija 11 (današnja 22-ka), a linija 14 zamenjena autobusom broj 84.
Tek kasnije linija 14 ponovo je oživljena, ali ona više nema nikakve veze sa Zemunom, pa spaja Ustaničku i Banjicu i samo je dopuna postojećim tramvajima na ova dva pravca.
Video: Čovek u 5 ujutru u Beogradu stoji na šinama i ne vidi tramvaj koji nailazi
(M. Beljan)
Video: Petra je prevremeno rođena beba: Na rođenju imala je svega 680 grama i 33 centimetra
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Srx Bg
I tako smo dobili ovu nakaradu od Brankovog mosta koji cak nije jedan vec dva mosta
Podelite komentar
zemunac
Ej brate, da znaš da nisam 15 godina prelazio most za Beograd.Tek da se zna ,Zemun zemuncima.
Podelite komentar