Tramvaji kruže, njišu se i prečesto staju, ali zato nema gužve: Prednosti i mane nove trase 11 i 13
Umesto 3, sada postoji 5 linija preko Mosta na Adi, a nesumnjivo je da će broj putnika rasti
Prošlo je mesec dana otkako su tramvaji na linijama 11L i 13 preusmereni na novu trasu preko Mosta na Adi. Prvi utisci su: tramvaji kruže, njišu se i bespotrebno staju na semaforima. Ali, vožnja preko samog mosta jeste brža, a efekat će se tek videti od jeseni, kada se na ulice Beograda vrate uobičajene gužve.
U tramvajima nema previše putnika i konačno su rasterećene linije 85 i 89. Postoje stanice pre i posle mosta, koje vam uz presedanja definitivno mogu olakšati prevoz, a otvaranjem nove trase po prvi put imamo alternativnu šinsku rutu na relaciji Novi Beograd - centar grada i prvu transverzalnu tramvajsku liniju 13.
KRUŽENJE
Najveća mana, na koju putnici teško mogu da se priviknu, jeste naizgled bespotrebno kruženje na Novom Beogradu. Dok autobusi 85 i 89 odmah posle Bloka 42 idu pravo na most i spuštaju se kod Ade, linije 11L i 13 kruže oko Železničke stanice Novi Beograd, potom kroz Bulevar Milutina Milankovića, ulicu Đorđa Stanojevića, Bulevar heroja sa Košara... To je najmanje 1,4 kilometara kruženja, uz mnogo semafora.
Prosečna brzina tramvaja se tako približava prosečnoj brzini pešaka koji bi od Buvljaka krenuo do Ade...
Ova mana je, ipak, samo privremena, jer je planirano da tramvaji potpuno drugim putem pristupaju mostu. U budućnosti oni će ići od Ulice Jurija Gagarina levo pored Delta Sitija, zatim oko naselja Belvil, pored GSP-ovog depoa i dalje na most.
NEZAVRŠEN PRILAZ STAJALIŠTU
Zgodno stajalište za izbegavanje kruženja zato jeste ono u Bloku 42, neposredno pred penjanje tramvaja na most. Ali, to je još uvek gradilište, asfaltirana je samo jedna staza, dok je druga betonirana i zatvorena.
Pa ipak, putnici na nju sve više dolaze. Stajalište je prostrano, u hladu, a veza sa Čukaricom odatle definitifno je brza koliko i autobusom. Pritom, gužve na mostu, ako se pojave, ne utiču na tramvaje.
Ovo stajalište tek će imati smisao kada se rekonstruiše železnička i izgradi nova autobuska stanica - nalaziće se tačno između ove dve tačke, budućeg centra Novog Beograda, gde unaokolo sve više niču poslovni objekti.
MNOGO SEMAFORA
Dok smo se jednom prilikom vozili linijom 11L, tramvaj je samo na petlji Radnička stao čak 4 puta. A potom su usledili i semafori na Novom Beogradu. Pritom, u Radničkoj postoje samo tramvajski semafori, koji, čini se, zatvaraju put jednom tramvaju i kada nema drugih u okolini.
To je mana i za liniju 13, ali 3 i 12, koje takođe prolaze ovom petljom.
Srećom, nisu uvek svi semafori zatvoreni, ali je pitanje zašto bi se čekalo i minut-dva, ako okolo nema drugih tramvaja.
Iz Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda na naša pitanja o semaforima dobili smo sledeći odgovor: "Predmetni semafor je urađen u skladu sa projektnom dokumentacijom i radi u detektorskom režimu".
Detektorski režim znači da sistem detektuje gde se nalazi vozilo, a kompjuter potom reguliše svetlosne signale.
Ipak, u Sekretarijatu za saobraćaj dali su detaljno objašnjenje za to kako funkcionišu semafori i kazali da se puna funkcionalnost tek očekuje.
- Projekat semaforizacije predmetne lokacije je investicija kojom upravlja Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda. Po saznanjima Sekretarijata za saobraćaj projekat je u fazi realizacije, tako da puna funkcionalnost ugrađene opreme još uvek nije ostvarena. Po okončanju svih radova na lokaciji i dovođenja sistema u stanje pune projektovane funkcionalnosti, biće izvršena primopredaja sistema za upravljanje saobraćajnim tokovima (semafor) između Investitora i Sekretarijata za saobraćaj. Nakon prijema Sekretarijat za saobraćaj zadržava nadležnost u pogledu izmene režima saobraćaja na predmetnoj raskrsnici, dok nadležnost za održavanje projektovane funkcionalnosti i ugrađene opreme preuzima JP "Putevi Beograda", a same poslove održavanja na terenu obavlja JKP "Beogradput" - kazali su.
LINIJA 13 SVE POPULARNIJA
Linija 13 sada je postala prva i jedina tramvajska transverzalna linija u Beogradu, ona ne prolazi centar, već direktno povezuje Novi Beograd i Čukaricu. Odlična je alternativa za 85 i 89 i veza koju su Beograđani dugo čekali. Jer, Novi Beograd odavno je postao centar grada, a na trasi 13 se gradi mnogo poslovnih objekata.
Primetno je da se broj putnika povećava, a koliko je ova veza korisna videćemo već od septembra, kada krenu prave gužve.
LINIJA 11 - ALTERNATIVA
Linija 11 ima veliku prednost jer će se celom svojom dužinom trase, od Blokova do Kalemegdana kretati izdvojenim tramvajskim bašticama. To bi trebalo da znači brži i pouzdaniji prevoz, ali duga čekanja na semaforima i kruženje tramvaja prave određen problem...
Ipak, ovo je dobra alternativna veza u slučaju da tramvaji stanu u okolini Sava centa ili Ušća, ali i direktna linija koja će povezati Novi Beograd, Sajam i pešačku zonu kod Kalemegdana.
Za sada, a najverovatnije do septembra, tramvaji 11 imaju skraćenu trasu zbog radova u Karađorđevoj (Blok 45 - Tašmajdan).
ZGODNO PRESEDANJE
Otvaranje tramvajskog stajališta za linije 11 i 13 u petlji Radnička omogućeno je i presedanje na brojne druge linije za Čuklaricu, Rakovicu ili centar grada. To su: 23, 37, 51, 52, 53, 56, 58, 88 i 94.
Potrebno je malo snalažljivosti na novoj petlji, ali postoje i objašnjenja na stajalištima.
NJIHANJE
Primetno je bilo, naročito u početku, da su se tramvaji zanosili dok prelaze most. Ipak, tehnička procedura u izgradnji je ispoštovana, kontrola urađena i nemamo razloga da sumnjamo u bezbednost.
VIDEO: Prvi smo se provozali tramvajem preko Mosta na Adi
(Mateja Beljan)
Video: Kamaline pristalice cekaju u redovima da udju u kampus. Za to su dobili posebne dozvole
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Milan
Mogli bi cesce da idu
Podelite komentar
Tripko
O da jeste bas je popularna... Sve bi bilo ok kada vi imalo malo vise polazaka, valjda je nafta jeftinija od struje idemo busom
Podelite komentar
vladimir
Primetno je bilo, naročito u početku, da su se tramvaji zanosili dok prelaze most. Ipak, tehnička procedura u izgradnji je ispoštovana, kontrola urađena i nemamo razloga da sumnjamo u bezbednost. Sad me jos vise brine posle ovakve izjave.
Podelite komentar