Tri pomahnitala autobusa za godinu dana su bila iz ISTE serije: Da li vozilo može da "poludi" i ubije svakoga? Da li je to "ibertura" ili greška vozača?
Prve reči vozača autobusa koji je juče nekontrolisano uleteo u objekat na Zvezdari bile su "ibertura". Istu reč mogli smo da čujemo i prilikom nekih ranijih incidenata, od kojih je jedan od najdramatičnijih bio udar autobusa na liniji 47 u banderu na Slaviji. "Ibertura" zaista jeste opasna stvar, ali je karakteristična za starija vozila, a oba ova slučaja dogodila su se na novim autobusima "temasa avenue plus", turskog prozvođača.
Nekontrolisano zaletanje autobusa na liniji 47 u stub kontaktne mreže na Slaviji dogodilo se 20. novembra prošle godine u ranim jutarnjim satima. Prednji deo autobusa bio je potpuno uništen, a vozač je sa povredama glave završio u Urgentnom centru.
Šta je "ibertura" i da li je moguće da je ta pojava toliko česta i opasna da autobus u svakom trenutku može da "poludi" i ubije svakoga ko se nađe pred njim.
- Ibertura je moguća kod svakog dizel motora kada određena količina ulja iz motora dospe u cilindar. Motor tada prelazi u režim maksimalnog broja obrtaja. Vozač tada, ako ima manualni menjač mora da pusti kvaličo, a ako ima automatski menjač, da ga stavi u "neutralni" režim. Pod uslovom da postoji dovoljno vremena da to učini - objasnio je saobraćajni stručnjak i sudski veštak Milan Božović.
Situacija je delikatna i motor zaista ulazi u režim nekontrolisanog rada. Ova pojava je, međutim, znatno učestalija kod nas, nego u nekim međunarodnim statistikama, gde je pojava izuzetno retka.
Da bi se dokazalo da je autobus zaista upao u "iberturažu", veoma je važno obuhvatiti sve raspoložive podatke, kaže Božović.
- To su snimci sa kamera u vozilu, GPS podaci o kretanju vozila, a za prevoznike je savet i da instaliraju sistem koji prikuplja podatke o broju obrtaja motora, položaju papučice gasa i kočnice, kao i ubrzanja i usporenja vozila - objasnio je naš sagovornik.
Ovo je i u interesu prevoznika, kako bi se tačno utvrdilo da li postoji krivica vozača ili neki fabrički problem.
DA LI JE REČ O SERIJSKOM PROBLEMU?
- Autobus je imao grešku, to je sedmi ili osmi autobus kome se u Arrivi dogodilo - rekao je za Dragoslav Kovač za "Telegraf".
Na osnovu fotografija definitivno se može utvrditi da je isti model autobusa "temsa avenue plus" učestvovao u jučerašnjem udesu, kao i u onom od 20. oktobra na Slaviji, ali i u junu na okretnici u Mirijevu, kada se autobus "temsa" sa linije 74 zabio u zelenu površinu i ta slika se može videti na forumima i društvenim mrežama.
Kako smo nezvanično saznali, jedan slučaj zabeležen je i u Resniku, jedan u garaži i jedan kod Pravnog fakulteta.
Kako objašnjava Damir Okanović, ipak se ne može za svako nekontrolisano ubrzanje vozila reći da je upalo u "iberturažu". U novim vozilima može da zakaže i elektronika, a ta stavka se ne proverava na tehničkom pregledu. Tako bi elektronika, potencijalno mogla da bude i uzrok poslednjih događaja sa "temsom avenue" budući da je reč o gotovo novim autobusima.
A elektronika je sofisticiran sistem koji, uprkos svim prednostima, može i da zakaže.
- Indikativno je da je isti model autobusa i to iz iste serije imao nekoliko udesa koji su se desili na sličan način i u kratkom vremenskom periodu. Stoga bi, ipak, trebalo proveriti i da li je sve u redu sa tom serijom vozila i povući ih iz upotrebe ako postoji bilo kakva osnovana sumnja u njihovu ispravnost. Jer, u nesreći koja se dogodila juče, samo pukom srećom niko nije stradao - kazao je Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
PREVOZNIK: AUTOBUS TEHNIČKI ISPRAVAN
Autobus je na dan udesa prošao dnevni pregled, tehnički je ispravan, kazali su iz preduzeća "Ariva".
- Nadležne ekipe su izašle na teren i obavile uviđaj, te je ispitivanje uzroka saobraćajne nezgode u toku. Kompanija Ariva će pružiti svu potrebnu pomoć i učestvovati u istrazi svih okolnosti koje su dovele do nesreće, te ćemo ovim povodom javnost obavestiti o svim detaljima po završetku istrage. Radi se o novom vozilu, koje je u saobraćaju manje od godinu dana i koje se još uvek nalazi u garantnom roku. Vozilo je 9. februara prošlo redovan šestomesečni pregled na kom nisu evidentirane nikakve neispravnosti. Vozač autobusa zaposlen je u kompaniji od 2017. godine - rekao je za Telegraf.rs Dušan Krstić iz "Arive".
Na naše konkretno pitanje za komentar povodom izjave vozača Dragoslava Kovača da ovo nije prvi put da se problem dešava na njihovim autobusima odgovorili su: "Po završetku zvanične istrage, i kada nadležne službe utvrde uzrok nesreće, kompanija Ariva će biti u mogućnosti da detaljnije informiše javnost o svim pitanjima u vezi sa ovim događajem".
VANREDNI TEHNIČKI PREGLED ZA SVE AUTOBUSE U GRADU
Sekretarijat za javni prevoz uputio je danas vanredni zahtev svim prevoznicima u sistemu javnog prevoza da najkasnije do 31. maja obave vanredni tehnički pregled za sva vozila kojima se vrši prevoz putnika, izjavio je gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević povodom jučerašnje saobraćajne nezgode.
- To uključuje i obavezni vanredni dijagnostički pregled motora sa akcentom na rizik od nastajanja pojave "iberture" na motoru, za svako pojedinačno vozilo. Izveštaje, odnosno, dokaze o obavljenim pregledima vozila potrebno je dostaviti Sekretarijatu za javni prevoz - precizirao je Vasiljević.
(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)
Video: Osuđenici u Okružnom zatvoru okitili jelku!
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
SREĆKO
IMAO SAM SLIČAN PROBLEM SA KAMIONOM MARKE VOLVO SA AUTOMATSKIM MENJAČEM PRVI SLUČAJ U LJIG NA SEMAFORU UPALILO SE CRVENO POČEO SAM DA KOČIM ALI MOTOR DAJE SAM GAS JER NEĆE DA PREBACI U MANJU BRZINU ZATIM IZBACUJEM RUČKU MENJAČA U LER ON NE STAJE DALJE DAJE GAS I U ZADNJI MOMENAT UGASIO SAM MOTOR I KONAČNO SE ZAUSTAVIO ALI DA NISAM BIO VEZAN IZLETEO BI IZ KABINE A DRUGI SLUČAJ SA DRUGIM KAMIONOM ISTE MARKE I AUTOMATSKIM MENJAČEM DESILO SE U GRČKU NA GRANIČNOM PRELAZU EVZONI JEDVA SAM ZAUSTAVIO KAMION NA 10 METARA PRED GRANICU ISTO NIJE HTEO DA IZBACI U LER PA NA ISTI NAČIN SAM STAO UGASIO MOTOR U VOŽNJI ALI ČUDNO JE DA U OBA SLUČAJA NIJE IZBAČENA NI JEDNA GREŠKA A ZA SVE JE KRIV SAMO JEDAN RELEJ KOJI TO REGULIŠE NIJE UVEK VOZAČ KRIV ALI NA ŽALOST UVEK SE SUMNJA U VOZAČA A NE U OVU NOVU TEHNIKU KOJA ZNA I TE KAKO DA NAPRAVI PROBLEM
Podelite komentar
Danijel
Kladim se da 50 % Autobusa GSP ne mogu proci tehnicki pregled . Pesaci stradaju , vozaci nadrljaju uglavnom zbog neispravnosti vozila ,A NAS MALTRETIRATE NA TEHNICKOM PREGLEDU ZA BILO KAKVE SITNICE ! Centar grada ok autobuse ima na relacijama , ali prigradska naselja ne daj boze ! Ali vozaci ne smeju da se bune inace odkaz !
Podelite komentar
Max
Kvalitet autobusa je u pitanju, ranije su autobusi bili daleko kvalitetnijim materijalima ,kocnicama, mehanizmom upravljanja izradjivani.Prvo se obracala paznja na bezbednost, nije bilo puno dugmica i elektronike.Sto jednostavnije i sigurnije. Danas ima sve elektroniku, ugradjuje se oprema sumnivog I niskog kvaliteta, zbog cene uprodaji. Pre je sve bilo na manualni menjac FAP, TAM,Mercedes.Za ovu marku sto dobija nekontrolisanu turazu prvi put cujem.
Podelite komentar