DECA ĆE VAM ODRASTI U UBICE: Ovo su posledice emocionalnog zlostavljanja!

  • 7

Pored fizičkih povreda, postoje i emocionalne koje mogu da imaju dalekosežne posledice na psihu deteta i njegovo odrastanje.

Mada je u našem društvu uvreženo da bilo kakva emotivna potištenost ne figurira toliko koliko fizička, ili uopšte, činjenica je da smo satkani od krvi i mesa, ali i duše i da je tu dušu vrlo lako ozlediti.

U razgovoru sa lekarima beogradskih bolnica saznali smo da postoji veliki broj dece koji su emocionalno zlostavljani u svojim porodicama, a da zbog društva u kom živimo, niko na vreme ne pridaje značaj tome.

Pitali smo ih da nam objasne šta je emocionalno, iliti psihološko zlostavljanje i kako deluje na psihu deteta.

- Morate da  znate da je psihološko   zlostavljanje  suptilno,  skriveno. Bližnje možemo povrediti rečju, gestom ili postupkom koji  mogu  da  zabole  isto  kao  i  udarac. Svi znamo one čuvene izreke - "Jezik  nema  reči,  ali  kosti  lomi", i  "Ubi  ga  prejaka  reč".

Foto-ilustracija: Profimedia Foto-ilustracija: Profimedia

Dete  može  biti  emocionalno zlostavljano   u   svakom   domenu   komunikacije   i   funkcionisanja  - odrasli – vršnjaci, porodica – škola.

Lekari su nam dalje objasnili da je emocionalno zlostavljanje koje se odigrava unutar porodičnog sistema svakako najznačajnije (po  posledicama), kao i to da, kada  se  govori  o  emocionalnom  zlostavljanju dece, najčešće se misli upravo na njega.

DA LI TE JE TATA DODIRIVAO TAMO DOLE? Evo kako srpski stručnjaci otkrivaju da li je dete seksualno zlostavljano!

- Emocionalni  razvoj  deteta  obuhvata  razvoj  sposobnosti deteta da voli druge, da stvara bliske odnose sa njima, da ima dobru sliku o sebi i da se dobro slaže sa drugima u svakodnevnom životu.

Emocionalno  zlostavljanje  obuhvata  ponavljane  postupke koji  nanose   štetu   detetu;   to   je   atak   odraslih   na   dečji   razvoj odnosa  prema  samome  sebi  i  drugima.

Definicija  emocionalnog zlostavljanja Svetske zdravstvene organizacije navodi da ono obuhvata "...neuspeh u omogućavanju razvojno odgovarajućeg, podržavajućeg  okruženja  koje  uključuje  raspoloživost  primarne figure  za  vezivanje  u  tom  smislu  da  dete  može  razviti,  u  punom obimu,  stabilne  emocionalne  i  socijalne  kompetencije  u  skladu sa  svojim  ličnim  potencijalima,  a  u  kontekstu  društva  u  kome odrasta.

Foto-ilustracija: Profimedia/Corbis Foto-ilustracija: Profimedia/Corbis

Ovde su uključeni postupci koji narušavaju ili imaju visok potencijal  da  naruše  dečje  fizičko  zdravlje,  fizički,  mentalni, duhovni,  moralni  ili  socijalni  razvoj.  Ovi  postupci  bi  morali biti  u  vezi  sa  kontrolom  roditelja  ili  osoba  koje  su  u  odnosu odgovornosti, poverenja ili moći..."

- Dete  uči  širok  raspon  osećanja  i  uči  kako  i  kada  da  ih  izrazi. Dete ovo uči, pre svega, od najbližih u porodici, a to su roditelji (negovatelji). Kod emocionalnog zlostavljanja, disfunkcionalnost porodičnog  sistema  se  tretira  kao  disfunkcionalnost  (malfunk­cionalnost)  roditeljskog  sistema.  Osnovne  roditeljske  uloge  u okviru porodičnog sistema su nega i kontrola.

Upravo  zbog  toga  što  je  osnov  u  emocionalnom  zlostavljanju  dece disfunkcionalnost roditeljskog sistema, ono je moralo biti definisano. Kako Priručnik za primenu Posebnog protokola sistema zdravstvene zaštite za zaštitu dece od zlostavljanja i zanemarivanja objašnjava, postoji preko 8 tipova roditeljskog (negovateljskog) ponašanja koji se odnose na zanemarivanje.

MAJKE STAVLJAJU DECI GLAVU U RERNU: Evo kako sve roditelji maltretiraju mališane u Srbiji!

Odbacivanje – dete se ne primećuje (kao da ne postoji) ili se stalno odguruje što dalje, čini se sve da se oseća bezvrednim, neprihvaćenim i slično.

Foto: Profimedia Foto: Profimedia

Degradacija/obezvređivanje   – dete   se   stalno   kritikuje, stigmatizira,  ponižava,  uskraćuje  mu  se  dostojanstvo,  čini  se sve da se oseća inferiornim.

Terorisanje    – dete    se    teroriše    verbalno,    klevetanjem,  zastrašivanjem, prestravljivanjem, obeshrabrivanjem.

Izolacija – dete se izoluje od normalnih socijalnih iskustava (ne  dozvoljavaju  mu  se  kontakti  u  porodici,  ne  dozvoljava  mu se druženje sa vršnjacima, drži se duže vreme u ograničenom

prostoru bez socijalnih kontakata) i čini se sve da se ono oseća usamljenim u svetu.

„Kvarenje“ –  dete  se „kvari“  navođenjem  na  različite  forme antisocijalnog  (i  socijalno  neprihvatljivog)  i  destruktivnog ponašanja,  što  ga  čini  nesposobnim  za  normalna  socijalna iskustva (interese i potrebe)

Eksploatacija –  dete postoji da se iskoristi; deca se koriste  da zadovolje potrebe svojih negovatelja.

Foto: morguefile.com Foto: morguefile.com

Uskraćivanje  esencijalne  stimulacije,  emocionalne  razmene  ili  raspoloživosti  – dete  je  uskraćeno  u  ljubavi,  senzitivnoj  nezi,  njegov  intelektualni  i  emocionalni  razvoj se guši, dete se, uopšteno govoreći, ignoriše ili zanemaruje.

Nepouzdano  i  nekonzistentno roditeljstvo  – postoje kontradiktorni i ambivalentni zahtevi od deteta, roditeljska podrška ili nega su nepouzdani i nestalni, detetu se uskraćuje osećaj porodične stabilnosti.

- Posledice emotivnog zlostavljanja su jako opasne po detinju psihu - od neprilagođenosti u društvu, preko anksioznosti i straha od ljudi, do sklonosti suicidu i homocidu - deca mogu da iskuse svakojake trpnje koje ih obeleže za ceo život - priča lekar jedne beogradske zdravstvene ustanove.

Po Priručniku, posledice su podeljene na rane i kasne.

Rane posledice ili emotivna trpnja se iskazuju u ranijem detinjstvu. Svako  negativno    iskustvo    u    detinjstvu    (svaka    vrsta zlostavljanja),  u  zavisnosti  od  težine,  dužine  trajanja,  uzrasta deteta  i  okolnosti  pod  kojima  se  odvija  (porodična  i  socijalna podrška,  spoljni  stresori),  izaziva  emocionalnu  patnju  (trpnju) deteta.

Foto: Profimedia/Alamy Foto: Profimedia/Alamy

- Fizičko  i  seksualno  zlostavljanje  u  detinjstvu  ostavljaju rane  na  duši,  a  ponekad  i  trajne  ožiljke.  Udarac  kaišem  izaziva telesni bol, ali povređuje i dušu i dovodi do toga da dete pati.

Pokazatelji  (spoljne  manifestacije)  emocionalne trpnje su: "zaleđeni oprez", uplašenost od dodira, povlačenje i izbegavanje kontakata, strahovi i strahovanja, žalbe na telesne smetnje, nesposobnost koncentracije i problemi u kontroli, ponašanja sa agresivnošću, loši kontakti sa vršnjacima, delinkventno ponašanje, promiskuitetno ponašanje, slab uspeh u školi.

Emocionalna trpnja je svojevrstan "nemi svedok" emocionalnog zlostavljanja. Ne postoje strogo diferencirani specifični znaci psihičke/emocionalne   patnje   za   pojedine   vrste   zlostavljanja, ali  je  emocionalna  trpnja  uvek  prisutna  (i  pri  fizičkom  i  pri seksualnom zlostavljanju).

Što se tiče kasnih posledica, emocionalno   zlostavljanje   povređuje   i   oštećuje   dete u    razvojnom    smislu.

- Suštinski poremećaji javljaju su u oblastima vezivanja, socijalnih kompetencija, ponašanja, kognitivnih sposobnosti i rešavanja problema, kao i akademskih postignuća.

Foto: Profimedia Foto: Profimedia

Pokazatelji  poznih  posledica  emocionalnog  zlostavljanja postoje na psihološkom planu i planu ponašanja.

- Na psihološkom planu su to osećanje krivice, nisko samopoštovanje, emocionalna nestabilnost, sniženje emocionalnih kapaciteta, nesposobnost za razvoj samostalnosti, nesposobnost da se ima poverenja u ljude.

Znate li šta je MINHAUZENOV SINDROM? Ono što se krije iza ovoga će SLEDITI SVAKOG RODITELJA!

Što se tiče plana ponašanja, prisutni su nekompetentnost i/ili niža postignuća, krađe, depresija, autistično ponašanje, zloupotreba supstanci, prostitucija, osamljivanje (koje ponekad vodi ka suicidu), agresija - koja ponekad vodi ka homicidu, a tu je i tendencija da se drugi zlostavljaju.

Zbog toga je izuzetno važno da roditelji imaju svest o tome kako se treba ponašati sa decom jer, ponekad svesno, ponekad nesvesno, mogu da im izazovu posledice koje će ih osakatiti za ceo život. - zaključio je jedan od lekara sa kojim smo razgovarali.

(Emilija Cvijanović)

Video: Plenković: Zgroženi smo tragedijom u školi u Prečkom, učenici su zbrinuti u bolnicama

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boki

    13. maj 2015 | 19:56

    Smatram da treba imati mere u vaspitanju deteta. Ako se dete ponasa normalno i oseca krivicu kad uradi nesto pogresno, odnosno radost kad postupi ispravno dokaz je da je pravilno vaspitano. Kad prizna krivicu ne treba ga kaznjavati, ali ga ne treba ni hvaliti. Kad se potrudi da uradi nesto korisno treba ga pohvaliti i nagraditi bez obzira koliko je to uspesno... Ako trpi samo kritike, uvrede i pretnje, a nikad na dobije lepu rec dete ce definitivno imati posledice. Isto je i obrnuto, ako nikad ne bude kaznjeno i ako samo dobija pohvale nece izgraditi osecaj za pogresne postupke i ponasace se bahato u zivotu. Dakle ne valja ni previse mazenja, covek mora sam biti svestan, direktno je odgovoran za buducnost svog potomka.

  • Ss

    13. maj 2015 | 20:07

    Za sve u źivotu a pogotovo za decu čovek mora pre svega imati ljubav u duši! U jurnjavi za što boljim uslovima života mnogi su zaboravili tu osnovu źivota!

  • 5JuniBLuka

    13. maj 2015 | 21:42

    Ovime se zeli reci da djete ne treba nikako kaznjavati? Kako ga onda vaspitati?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA