DECA ĆE VAM ODRASTI U UBICE: Ovo su posledice emocionalnog zlostavljanja!
Pored fizičkih povreda, postoje i emocionalne koje mogu da imaju dalekosežne posledice na psihu deteta i njegovo odrastanje.
Mada je u našem društvu uvreženo da bilo kakva emotivna potištenost ne figurira toliko koliko fizička, ili uopšte, činjenica je da smo satkani od krvi i mesa, ali i duše i da je tu dušu vrlo lako ozlediti.
U razgovoru sa lekarima beogradskih bolnica saznali smo da postoji veliki broj dece koji su emocionalno zlostavljani u svojim porodicama, a da zbog društva u kom živimo, niko na vreme ne pridaje značaj tome.
Pitali smo ih da nam objasne šta je emocionalno, iliti psihološko zlostavljanje i kako deluje na psihu deteta.
- Morate da znate da je psihološko zlostavljanje suptilno, skriveno. Bližnje možemo povrediti rečju, gestom ili postupkom koji mogu da zabole isto kao i udarac. Svi znamo one čuvene izreke - "Jezik nema reči, ali kosti lomi", i "Ubi ga prejaka reč".
Dete može biti emocionalno zlostavljano u svakom domenu komunikacije i funkcionisanja - odrasli – vršnjaci, porodica – škola.
Lekari su nam dalje objasnili da je emocionalno zlostavljanje koje se odigrava unutar porodičnog sistema svakako najznačajnije (po posledicama), kao i to da, kada se govori o emocionalnom zlostavljanju dece, najčešće se misli upravo na njega.
DA LI TE JE TATA DODIRIVAO TAMO DOLE? Evo kako srpski stručnjaci otkrivaju da li je dete seksualno zlostavljano!
- Emocionalni razvoj deteta obuhvata razvoj sposobnosti deteta da voli druge, da stvara bliske odnose sa njima, da ima dobru sliku o sebi i da se dobro slaže sa drugima u svakodnevnom životu.
Emocionalno zlostavljanje obuhvata ponavljane postupke koji nanose štetu detetu; to je atak odraslih na dečji razvoj odnosa prema samome sebi i drugima.
Definicija emocionalnog zlostavljanja Svetske zdravstvene organizacije navodi da ono obuhvata "...neuspeh u omogućavanju razvojno odgovarajućeg, podržavajućeg okruženja koje uključuje raspoloživost primarne figure za vezivanje u tom smislu da dete može razviti, u punom obimu, stabilne emocionalne i socijalne kompetencije u skladu sa svojim ličnim potencijalima, a u kontekstu društva u kome odrasta.
Ovde su uključeni postupci koji narušavaju ili imaju visok potencijal da naruše dečje fizičko zdravlje, fizički, mentalni, duhovni, moralni ili socijalni razvoj. Ovi postupci bi morali biti u vezi sa kontrolom roditelja ili osoba koje su u odnosu odgovornosti, poverenja ili moći..."
- Dete uči širok raspon osećanja i uči kako i kada da ih izrazi. Dete ovo uči, pre svega, od najbližih u porodici, a to su roditelji (negovatelji). Kod emocionalnog zlostavljanja, disfunkcionalnost porodičnog sistema se tretira kao disfunkcionalnost (malfunkcionalnost) roditeljskog sistema. Osnovne roditeljske uloge u okviru porodičnog sistema su nega i kontrola.
Upravo zbog toga što je osnov u emocionalnom zlostavljanju dece disfunkcionalnost roditeljskog sistema, ono je moralo biti definisano. Kako Priručnik za primenu Posebnog protokola sistema zdravstvene zaštite za zaštitu dece od zlostavljanja i zanemarivanja objašnjava, postoji preko 8 tipova roditeljskog (negovateljskog) ponašanja koji se odnose na zanemarivanje.
MAJKE STAVLJAJU DECI GLAVU U RERNU: Evo kako sve roditelji maltretiraju mališane u Srbiji!
Odbacivanje – dete se ne primećuje (kao da ne postoji) ili se stalno odguruje što dalje, čini se sve da se oseća bezvrednim, neprihvaćenim i slično.
Degradacija/obezvređivanje – dete se stalno kritikuje, stigmatizira, ponižava, uskraćuje mu se dostojanstvo, čini se sve da se oseća inferiornim.
Terorisanje – dete se teroriše verbalno, klevetanjem, zastrašivanjem, prestravljivanjem, obeshrabrivanjem.
Izolacija – dete se izoluje od normalnih socijalnih iskustava (ne dozvoljavaju mu se kontakti u porodici, ne dozvoljava mu se druženje sa vršnjacima, drži se duže vreme u ograničenom
prostoru bez socijalnih kontakata) i čini se sve da se ono oseća usamljenim u svetu.
„Kvarenje“ – dete se „kvari“ navođenjem na različite forme antisocijalnog (i socijalno neprihvatljivog) i destruktivnog ponašanja, što ga čini nesposobnim za normalna socijalna iskustva (interese i potrebe)
Eksploatacija – dete postoji da se iskoristi; deca se koriste da zadovolje potrebe svojih negovatelja.
Uskraćivanje esencijalne stimulacije, emocionalne razmene ili raspoloživosti – dete je uskraćeno u ljubavi, senzitivnoj nezi, njegov intelektualni i emocionalni razvoj se guši, dete se, uopšteno govoreći, ignoriše ili zanemaruje.
Nepouzdano i nekonzistentno roditeljstvo – postoje kontradiktorni i ambivalentni zahtevi od deteta, roditeljska podrška ili nega su nepouzdani i nestalni, detetu se uskraćuje osećaj porodične stabilnosti.
- Posledice emotivnog zlostavljanja su jako opasne po detinju psihu - od neprilagođenosti u društvu, preko anksioznosti i straha od ljudi, do sklonosti suicidu i homocidu - deca mogu da iskuse svakojake trpnje koje ih obeleže za ceo život - priča lekar jedne beogradske zdravstvene ustanove.
Po Priručniku, posledice su podeljene na rane i kasne.
Rane posledice ili emotivna trpnja se iskazuju u ranijem detinjstvu. Svako negativno iskustvo u detinjstvu (svaka vrsta zlostavljanja), u zavisnosti od težine, dužine trajanja, uzrasta deteta i okolnosti pod kojima se odvija (porodična i socijalna podrška, spoljni stresori), izaziva emocionalnu patnju (trpnju) deteta.
- Fizičko i seksualno zlostavljanje u detinjstvu ostavljaju rane na duši, a ponekad i trajne ožiljke. Udarac kaišem izaziva telesni bol, ali povređuje i dušu i dovodi do toga da dete pati.
Pokazatelji (spoljne manifestacije) emocionalne trpnje su: "zaleđeni oprez", uplašenost od dodira, povlačenje i izbegavanje kontakata, strahovi i strahovanja, žalbe na telesne smetnje, nesposobnost koncentracije i problemi u kontroli, ponašanja sa agresivnošću, loši kontakti sa vršnjacima, delinkventno ponašanje, promiskuitetno ponašanje, slab uspeh u školi.
Emocionalna trpnja je svojevrstan "nemi svedok" emocionalnog zlostavljanja. Ne postoje strogo diferencirani specifični znaci psihičke/emocionalne patnje za pojedine vrste zlostavljanja, ali je emocionalna trpnja uvek prisutna (i pri fizičkom i pri seksualnom zlostavljanju).
Što se tiče kasnih posledica, emocionalno zlostavljanje povređuje i oštećuje dete u razvojnom smislu.
- Suštinski poremećaji javljaju su u oblastima vezivanja, socijalnih kompetencija, ponašanja, kognitivnih sposobnosti i rešavanja problema, kao i akademskih postignuća.
Pokazatelji poznih posledica emocionalnog zlostavljanja postoje na psihološkom planu i planu ponašanja.
- Na psihološkom planu su to osećanje krivice, nisko samopoštovanje, emocionalna nestabilnost, sniženje emocionalnih kapaciteta, nesposobnost za razvoj samostalnosti, nesposobnost da se ima poverenja u ljude.
Znate li šta je MINHAUZENOV SINDROM? Ono što se krije iza ovoga će SLEDITI SVAKOG RODITELJA!
Što se tiče plana ponašanja, prisutni su nekompetentnost i/ili niža postignuća, krađe, depresija, autistično ponašanje, zloupotreba supstanci, prostitucija, osamljivanje (koje ponekad vodi ka suicidu), agresija - koja ponekad vodi ka homicidu, a tu je i tendencija da se drugi zlostavljaju.
Zbog toga je izuzetno važno da roditelji imaju svest o tome kako se treba ponašati sa decom jer, ponekad svesno, ponekad nesvesno, mogu da im izazovu posledice koje će ih osakatiti za ceo život. - zaključio je jedan od lekara sa kojim smo razgovarali.
(Emilija Cvijanović)
Video: Plenković: Zgroženi smo tragedijom u školi u Prečkom, učenici su zbrinuti u bolnicama
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boki
Smatram da treba imati mere u vaspitanju deteta. Ako se dete ponasa normalno i oseca krivicu kad uradi nesto pogresno, odnosno radost kad postupi ispravno dokaz je da je pravilno vaspitano. Kad prizna krivicu ne treba ga kaznjavati, ali ga ne treba ni hvaliti. Kad se potrudi da uradi nesto korisno treba ga pohvaliti i nagraditi bez obzira koliko je to uspesno... Ako trpi samo kritike, uvrede i pretnje, a nikad na dobije lepu rec dete ce definitivno imati posledice. Isto je i obrnuto, ako nikad ne bude kaznjeno i ako samo dobija pohvale nece izgraditi osecaj za pogresne postupke i ponasace se bahato u zivotu. Dakle ne valja ni previse mazenja, covek mora sam biti svestan, direktno je odgovoran za buducnost svog potomka.
Podelite komentar
Ss
Za sve u źivotu a pogotovo za decu čovek mora pre svega imati ljubav u duši! U jurnjavi za što boljim uslovima života mnogi su zaboravili tu osnovu źivota!
Podelite komentar
5JuniBLuka
Ovime se zeli reci da djete ne treba nikako kaznjavati? Kako ga onda vaspitati?
Podelite komentar