Potraga za misteriozno nestalim avionom mogla bi da traje godinama?
U vremenu kada se do mnogih informacija dolazi običnim klikom, pomisao da bi jedan putnički avion mogao tek tako da nestane iznad okeana je zapanjujuća, ali nestanak aviona "Malezija erlajnsa" je samo jedan od primera koji nas podsećaju koliko su mora velika i koliko je mučna potraga u "velikom plavetnilu".
Čitave dve godine su bile potrebne za pronalaženje olupine mlaznjaka "Er Fransa" koji se srušio u Atlantski okean 2009. godine, a ostaci nestalog indonežanskog aviona su 2007. uočeni posle nedelju dana potrage u vodama Indonezije, navodi AP.
- Svet je veliko mesto. Ako se desi da se letelica sruši usred okeana, a da to nije blizu neke plovidbene trase, ko zna koliko bi vremena moglo da prođe pre nego što je pronađu - navodi Majkl Smart, profesor vazduhoplovnog inženjeringa na Univerzitetu Kvinslend u Australiji.
U jeku konfuzije koja je nastala pošto ni posle tri dana nema ni traga od aviona koji je u subotu ujutru nestao sa radara na liniji Kuala Lumpur-Peking, prevozeći 239 putnika i članova posade, zvaničnici angažovani u potrazi navode da je malezijski avion možda napravio zaokret u vidu slova "U".
Oni čak nagoveštavaju da bi avion mogao biti stotine kilometara dalje od mesta na kojem je poslednji put viđen.
Eksperti za vazduhoplovstvo kažu da će avion biti nađen - na kraju. Od kako su prvi avioni počeli da lete 1958. godine, samo nekolicina njih nije nađena nakon što su nestali.
- Apsolutno sam ubeđen da ćemo naći taj avion - kaže kapetan Džon Koks, koji je 25 godina leteo za američku kompaniju "Ju es ervejz".
Na osnovu onoga što je čuo, Koks veruje da je sve jasnije da je avion nekako skrenuo sa svoje trase.
On smatra da je, nakon što je nestao sa radara, avion sigurno "leteo još neko vreme", a potom, sve ostalo su nagađanja.
- Da je eksplodirao negde u vazduhu duž svoje uobičajene trase, do sada bismo to znali - navodi Koks.
I malezijski general-major Datuk Afendi Buang, koji učestvuje u nadziranju potrage za avionom koji je nestao iznad Južnog kineskog mora, upozorava da će potraga potrajati.
- Toliko je primera aviona koji su nestali u moru - to može da potraje danima, ponekad i mesecima, pa čak i godinama", rekao je on.
Neki eksperti za vazduhoplovstvo već pozivaju vazuhoplovne kompanije da unaprede tehnologiju u pilotskim kabinama kako bi se omogućio stalni prenos podataka - putem satelita - ka kopnu, ali bi takve satelitske veze bile skupe, a korist od toga je predmet rasprava.
Među izuzecima čiji ostaci posle nesreće ni do dan danas nisu pronađeni je "boing" 727 peruanske aviokompanije koji se u septembru 1990. srušio u severni Atlantik pošto je ostao bez goriva na putu za Majami, a za nesreću je okrivljen pilot.
Misterioznije je, međutim, iščeznuće još jednog "boinga" 727 u Africi, koji je korišćen za prevoz dizel goriva do rudnika dijamanta, za koji se veruje da se srušio u Atlantik. Jedna od teorija, koja nikada nije dokazana, glasi da je letelica ukradena kako bi vlasnik "pokupio" osiguranje.
Malezijska vojska veruje da je radarom danas ušla u trag nestalom avionu kompanije Malezijan Erlajns iznad Moreuza Malaka, koji je nedaleko odatle poslednji put imao kontakt sa civilnom kontrolom leta, pre nego što mu se pre četiri dana izgubio svaki trag, rekao je izvor iz Vojske.
- Avion je promenilo kurs posle Kota Baru i spustio se na manju visinu. Uspeo je da uđe u Moreuz Malaka - naveo je malezijski vojni zvaničnik. koji je zadužen za informisanje o istrazi, prenela je agencija Rojters.
(Telegraf.rs / Tanjug)
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.