INTERVJU, GORAN VESIĆ: Đilas i DS godinama su uništavali Beograd! (FOTO)
Sekretar Privremenog organa grada Beograda i kandidat za odbornika u Skupštini grada na listi SNS-a kaže da je prethodna vlast urušila Beograd i Javna preduzeća, a da je prestonicu ostavila sa preko 1,16 milijardi evra obaveza, zbog čega je ugrožen život grada
Sekretar Privremenog organa grada Beograda i kandidat za odbornika u Skupštini grada na listi Srpske napredne stranke Goran Vesić za Telegraf.rs otvoreno govori o problemima glavnog grada o realizaciji ključnih projekata u prestonici, ali i o zatečenom katastrofalnom stanju u Javnim preduzećima, kao i ogromnom finansijskom dugu koje je gradu ostavila vlast Dragana Đilasa i Demokratske stranke.
Od kada je Privremeni organ Beograda preuzeo rukovođenje gradom zatekao je mnogo problema, mnoge stvari su od tada započete, urađene, ali mnoge i nisu, koje stvari u glavnom gradu moraju najhitnije da se urade?
- Prva stvar koja će se raditi posle izbora je refinansiranje dugova. Grad smo zatekli sa preko 1,16 milijardi evra obaveza, što komunalnih preduzeća, škola, opština i mnogih drugih ustanova. Kako taj dug višestruko prevazilazi godišnji budžet moraćemo da smanjimo rashode kao i da nađemo neke nove izvore finansiranja. Pokušaćemo da refinansiramo taj dug, a da pri tom ne opteretimo dnevne potrebe grada i ugrozimo strateške projekte. Siniša Mali je dogovorio reprogram dugova sa svim komercijalnim bankama i one su pristale na njega jer su naplatu svojih kredita odložile na godinu dana. To znači da nećemo imati protisak da ove godine da vraćamo glavnicu ali dug ostaje i on će pre ili kasnije morati da se vrati. Iz rešavanja tog problema proizilazi nešto drugi cilj, a to je da ćemo funkcionisanje javnog sistema Beograda da uradimo na potpuno drugačiji način nego što je to do sada bio slučaj. Za određena preduzeća ćemo tražiti partnere kroz javno-privatna partnerstva, naša javna preduzeća ćemo usmeriti ka EU fondovima iz kojih mogu da dobiju novac za određene projekte, moraće da se ponašaju tržišno.
Neke korake u tom smislu već smo preduzeli. Recimo, u Beogradu nedostaje u najužem centru 3 - 5 hiljada parking mesta, mi smo pronašli 15 potencijalnih lokacija za podzemne garaže i do kraja godine ćemo sprovesti tendere za četiri. U Beogradu sedam godina nije izgrađena podzemna garaža, a ovo je prilika da Parking servis pronađe partnera koji će uložiti novac u nove garaže od kojih će zarađivati oba partnera. Otpočeli smo i pregovore sa najvećom španskom veletržnicom Merkasa koja je veoma zainteresovana da uloži novac u izgradnju druge i treće faze Veletržnice u Beogradu. Kada smo preuzeli grad zatekli smo Veletržnicu koja je gradila halu za prvu fazu za čiji završetak je trebalo osam miliona evra a prethodna uprava je obezbedila milion!? Uspeli smo da obezbedimo novca da sami završimo prvu fazu a to nam je stvorilo uslove da pregovaramo sa potencijalnim partnerima o drugoj i trećoj fazi. Kada je završimo biće to najveća Veletržnica na Balkanu. Ministarka energetike Zorana Mihajlović i ja smo najavili da će Vlada Srbije i grad Beograd raspisati poziv za javno-privatno partnerstvo za deponiju i upravljanje i izgradnje fabrike za reciklažu. Budemo li to uradilia, deponije neće više biti ekološki problem grada već mesto na kome će se otvorati nova radna mesta na poslovima reciklaže, proizvodnje energije i tople vode. To je put kojim ćemo morati da idemo u narednim godinama. Kratko rečeno tamo gde postoji interes, da li stranog ili domaćeg kapitala stvorićemo uslove da investira zajedno sa našim javnim preduzećima i tako uštedeti novac koji ćemo moći da usmerimo na neke druge stvari.
Privremeni organ kada je preuzeo dužnost izjavio je da je zatekao veliki nemar u poslovanju Javnih preduzeća, gde je konkretno bila najkritičnija situacija?
- Nismo ni sanjali da ćemo zateći pre svega nemar u rukovođenju, zaduživanje preduzeća, progrešne investicije i preveliko zapošljavanje. Najteža situacija je u Gradskom saobraćajnom preduzeću gde će biti neophodno da se uloži, zaista puno napora i novca da se ono postavi na svoje noge s obzirom na značaj javnog prevoza za grad. Teško stanje smo zatekli i u Gradskoj čistoći koja je u probleme zapala kada ju je bivši gradonačelnik naterao da kupi zgradu Ineksa u kojoj je sada gradska uprava a koja joj uopšte nije potrebna. U ovu investiciju za koju Gradska čistoća sigurno nije trebala da daje novac otišlo je, što direktno, što indirektno deset miliona evra. Ovo preduzeće uz strateškog partnera, verujem, može veoma brzo da se oporavi. Verujem i da Vodovod koji nismo baš zatekli u najboljoj situaciji brzo može da postane predezeća za uzor. Bio sam zapanjen nedomaćinskim načinom poslovanja Ade Ciganlije koju smo zatekli u minisu od 20 miliona dinara, pored toga u novembru je imala 120 angažovanih, preko 30 u stalnom radnom odnosu i oko 90 radnika po ugovoru o delu!? Hajde recite mi vi, šta radi 120 zaposlenih u novembru na Adi? Na moje veliko iznenađenje tešku situaciju smo zatekli u Infostanu...Kada se preduzeća posmatraju generalno, uz časne izuzetke, osim nemara nije postojala jasna strategija kako će se ono razvijati, u koje strateške projekte razvoja će ulagati novac, kako da se sistemski reše njihovi problemi i da li imaju moguće strateške partnere. Ta preduzeća su živela od danas do sutra od novca koji naplate ili dobiju iz budžeta, služila su za zapošljavanje partijskih kadrova. To ponašanje me podseća na čoveka koji sedi u kafani, naručuje hranu, piće i čašćava, a računa da ima dosta do kraja radnog vremena i odlaže trenutak kada će da dođe konobar i pita "šta smo imali za stolom"? To je sada slučaj u Beogradu, računi prethodne vlasti su stigli na naplatu.
Hoće li građani konačno dobiti imena odgovornih za sve te loše stvari u Beogradu u vidu nekih krivičnih prijava?
- Posao Privremenog organa je bio da utvrdimo stanje u preduzećima, javnim finansijama i gradskoj upravi, da obezbedimo da grad funkcioniše, da preduzmemo mere da ga promenimo postojeće stanje i da grad predamo rukovodstvu koje će ga preuzeti posle izbora. Šta će se dalje dešavati sa onim što smo otkrili i na šta smo ukazali nije u našoj nadležnosti i mi se dalje time nećemo ni baviti. Mi smo od Vlade dovedeni da zaustavimo dalje urušavanje grada, da tamo gde ustanovimo da su dotadašnji direktori ili sekretari loše radili izvršimo promene i uspostavimo uspešan i poslovni menadžment u preduzeća. Mislim da smo u tome uspeli i da građani nisu osetili tranziciju u vlasti, dolazak novih ljudi i da nije bilo nikakvih zastoja u komunalnom sistemu. Da li će biti prijava, ponavljam, nije u našoj nadležnosti.
Sa kojim bi ste izbornim rezultatom liste SNS-a bili zadovoljni?
- Ne mogu da kažem koji je to procenat ali očekujem ubedljivu pobedu liste koju predvodi Aleksandar Vučić kako na izborima za Narodnu skupštinu, tako i na gradskim izborima. Beograd je različit u odnosu na Srbiju jer ste ovde imali jednu vlast koju su podržavali svi mediji i gde građani do dolaska Privremenog organa nisu mogli ni da immaj uvid upravo stanje stvari. Tek poslednja tri meseca je omogućeno svima da vide šta se zapravo dešavalo i kako se vodila prestonica i njena preduzeća, što će građanima, sada kada sve to znaju, pomoći da donesu pravu odluku na izborima 16. marta. U tom smislu ja, zaista mislim da je svaka većina i pobeda SNS-a dobra za Beograd i da će za glavni grad biti jako važno da vlast bude ista kao i na republičkom nivou. Jednostavno, grad se ne može razvijati bez tesne saradnje sa državom, a to zahtevaju mnogi projekti, kao što je koncesija za deponiju u Vinči, Beograd na vodi, metro i mnogi drugi. Veza grad - republika jednostavno mora dobro da funkcioniše da bi se problemi građana rešavali, a uveren sam da će Beograd u narednom periodu to i imati.
Lider SNS-a Aleksandar Vučić izašao je pre neki dan sa imenima Siniše Malog i Zorane Mihajlović kao glavne kandidate za mesto gradonačelnika Beograda, a iz dana u dan čitamo da Vas opozicija napada kako niste odredili jedno ime za to funkcij, da li je i zbog čega to važno da se kaže ko će biti kandidat za prvog čoveka prestonice?
- Znate, građani će na izborima birati 110 odbornika Skupštine grada Beograda koji posle biraju voljom većine gradonačelnika. Želim da podsetim i na činjenicu da je do 2008. godine u Srbiji postojao zakon po kojem se gradonačelnik birao direktno i on je na zahtev DS-a promenjen jer prema procenama Dragana Đilasa on tada na direktnim izborima nije mogao da pobedi Aleksandra Vučića. SNS veruje da Beograd ne može da vodi jedan čovek jer se to pokazalo pogrešnim poslednjih godina. Zbog toga je SNS izašla sa timom ljudi koji, dokazano odlično funkcioniše i sasvim je logično da mnogi ljudi iz tog tima mogu da konkurišu za mesto gradonačelnika, a posebno Siniša Mali i Zorana Mihajlović koji taj posao mogu odlično da rade. Ko god od njih dvoje da bude gradonačelnik Beograda imaće uz sebe odličan tim koji već tri meseca vodi Beograd, vredne, odgovorne i stručne ljude.
Koje bi stranke ili koalicije bile prihvatljivi partneri za participiranje u vlasti?
- To se sada ne zna, a o tome odlučuju građani. Jer prvo treba da prođu izbori, da se vidi ko je prošao cenzus i koliko je ko glasova osvojio, a onda tek na red dolaze razgovori o koalicijama.
Beograd na vodi je projekat koji će definitivno promeniti izgled prestonice i Srbije, kako se odvijaju radovi na tom projektu?
- Kao što ste videli, za vikend je već počelo uklanjanje železničkih šina, čime je projekat počeo sa realizacijom a juče je krenula je i obnova zgrade Beogradske zadruge simbola trgovačkog Beograda. To je jedna od najlepših zgrada starog grada, izgrađena 1907. godine, koja je decenijama bila zapuštena. Sada je arapski investitor dao donaciju da se ova zgrada obnovi. I to na najbolji način pokazuje kakve su namere investitora – da izgradi nove objekte ali i da uložu u obnovu starih zgrada, u obnovu kulture i tradicije Srbije. Po završetku projekta Karađorđeva ulica, nekada jedna od lepših ulica Beograda koja je decenijama bila ruglo će zasijati punim sjajem. Projekat Beograd na vodi će ubrazati razvoj industrije Beograda, a samim tim i Srbije, otvoriće nova radna mesta i doneti potpuno nov imidž grada i shvatanje o njemu u svetu. To je prelomna tačka posle koje se naš glavni grad, a samim tim i cela država razvijaju u drugom pravcu.
Kada će građani Beograda moći da se provozaju linijama svog metroa?
- Beogradu je metro neophodan. Ovako veliki grad, prosto mora da ga ima i to se najviše oseća u saobraćaju. Međutim, moram da kažem da su građani i po ovom pitanju žrtve raznih manipulacija, jer je nedavno bivši gradonačelnik Đilas napao Vladu Srbije optuživši je da nije dala neke garancije i da je ostao da se uradi samo glavni projekat. Moram da kažem da je to neistina jer je za beogradski metro, nažalost, do sada urađena studija izvodljivosti, a još uvek nemamo ni idejni projekat. Pošto idejni projekat prethodi glavnom a ni glavnom još uvek smo mnogo daleko od metroa. Pored toga, izgradnjom Beograda na vodi, menja se i njegova zamišljena trasa, jer je po toj studiji izvodljivosti trasa prve linije je trebalo da ide pored opštine Novi Beograd, Bulevarom Zorana Đinđića, zatim pored Hajata pa pored Brankovog mosta gde je zamišljen novi metro most gde bi tu ušao ispod zemlje i izbio na Bulevar kralja Aleksandra i sve do Ustaničke ulice. Međutim, pravljenjem nove autobuske stanice na Novom Beogradu kod "buvljaka“ i Beograda na vodi, završavanjem stanice Prokop, dobija se potreba da se svi ti delovi povežu u jednu celinu i zbog toga ta trasa metroa mora da se promeni kako bi sve ove tačke povezale. Mi smo napravili Radnu grupu za metro sa zadatkom da ubrzano izvrši neophodne izmene u tom idejnom projektu. Pored toga, uvereni smo da bi on mogao mnogo jeftinije da košta nego što je to najavljeno (cena od preko 700 miliona evra) jer se recimo u Sofiji metro slične dužine košta 360 miliona evra i ima četiri stanice manje. Moramo i da proverimo da li smo tim predviđenim ugovorom obavezni da od neke firme kupujemo naprimer vozove i opremu, jer naprosto želimo da u tom segmentu budemo slobodni i da izaberemo najpovoljnije ponude. Ono što je sigurno metro jeste naš prioritet uz Beograd na vodi i da ćemo u naredne četiri godine sigurno početi sa njegovom realizacijom.
Jedan od problema grada Beograda su i divlje deponije, kako planirate da rešite taj problem?
- Mi smo od samog početka počeli da rešavamo taj problem, jer divlje deponije zaista predstavljaju ruglo Beograda. Mesta na kojima su postojale divlje deponije ćemo pokriti bezbedonosnim kamerama i kamioni iz kojih se bude istovarao otpad na tim nedozvoljenim mestima i njihove kompanije će biti rigorozno kažnjeni jer oni na taj način ugrožavaju živote ostalih, to je jedan od načina. Drugi način je edukacija građana, da ih naučimo zašto je važno da otpad bacaju na za to određena mesta. Ali ako uspešno završimo tender za upravljanje deponijom i izgradnju reciklažnih postrojenja niko od njih neće imati interes da pravi divlje deponije jer će taj otpad moći da proda.
Hoće li socijalna davanja po kojima je Beograd bio prepoznatljiv biti nastavljena i nakon izbora?
- Trudili smo da se sve ove rigorozne mere štednje koje smo uveli ne odraze na socijalna davanja. Ono što građani treba da znaju da ako je budžet grada nestabilan i ako postoje dugovanja tada su ugrožena su socijalna davanja. U prevodu, da nisu uvedene privremene mere i da nije zaustavljeno dalje finansijsko urušavanje grada sva socijalna davanja bi bila ugrožena. Mi smo uspeli da finansijski stabilizujemo grad što znači da su socijalna davanja sigurna. Za građane Beograda je važno da gradska vlast bude stabilna, štedljiva i odgovorna kako ta socijalna davanja ne bi bila dovedena u pitanje. Zato i kažem da mora da se uradi temeljna reorganizacija jer novac koji smo do sada davali nepotrebno na nekim mestima, možemo usmeriti u druge pravce pa prema i onima kojima je napotrebnija.
Kakva je situacija sa javnim prevozom u gradu i koja je sudbina Bus plus sistema?
- Pregovaramo sa turskim vlasnikom Bus plusa i nadam se da smo blizu dogovora. Sve će to rezultirati uspostavljanjem potpuno novog tarifnog sistema koji će ići na ruku građana, a sve to sa ciljem da bi naplata bila znatno veća. Da bi se ta naplata povećala, što je jako važno, građani prvo moraju da poveruju da će taj novac koji oni budu dali zaista i otiću u grad i da će on biti upotrebljen za dalji razvoj saobraćaja u Beogradu. Druga stvar koja je važna je to da je Bus plus kao sistem potreban gradu, ali subvencije namenjene tom sistemu su tolike da grad to ne može da izdrži i da se opravdano postavlja pitanje njegove korisnosti. Zbog svega toga sam rekao da nas čeka ogroman posao kada je u pitanju GSP i javni prevoz.
Šta je sa projektom vraćanja Pionirskog grada omladini, dokle se sa tim stiglo?
- Tu postoji dosta problema i ugovor sa Emošnom ali to nije jedini ugovor. Naime, Pionirski grad se nije koristio za aktivnosti omladine i njihovu edukaciju i rekreaciju, postoji problem sa izbegličkim naseljem, imovina je otuđivana i izdavana firmama od kojih Pionirski grad nije imao koristi. Mi smo prošli kroz sve ugovore i zatražili smo od Prvobranilaštva da se ti štetni ugovori raskinu i nakon toga ćemo uložiti novac u Pionirski grad i negovo sređivanje kako bi se taj objekat vratio deci i omladini na korišćenje za šta je i osnovan.
Prva ste gradska vlast koja je omogućila građanima da na zvaničnoj web prezentaciji prate svoje predmete?
- Ponosan sam što smo sproveli projekat e uprave koji smo predstavili prošle nedelje, gde smo omogućili sugrađanima da svoj predmet iz oblasti urbanizma i gradjevinskih dozvola vide na sajtu grada. Znači kada predaju zahtev dobiju broj i u svakom trenutku vide na sajtu gde je njihov predmet i koliko dana je ostalo da se reši. Time smo uveli javnost u radu i eliminisali sitnu korupciju u smislu brzine rešavanja predmetea. Najsmešnije je što taj projekat nije koštao nijedan jedini dinar!? Sve je već postojalo u Skupštini grada i samo je trebalo povezati sve stvari u jedan sistem. I dosada nikome nije bilo u interesu da građani imaju takve informacije. Obnovili smo tako i Rimski bunar, što je grad koštalo samo 400.000 dinara! Ko može da mi kaže da taj novac nije imala i prethodna vlast? Ali za vođenje grada vam što ovi primeri pokazuju nije potreban samo novac već i volja, želja da se radi za građane i da se ima volja da se radi za njih. Nije baš sve u novcu.
Gde Vas možemo videti posle izbora, ostajete li u gradskoj vlasti?
- Kada je imenovan Privremeni organ, pozvan sam kao neko ko ima iskustva i može da pomogne u rešavanju problema. Ja sam fokusiran da ovaj posao uradim dobro i moram da kažem da sam ga doživeo kao ličnu satisfakciju jer posle deset godina, koliko sam bio van političke scene Srbije, prvi put sam dobio priliku da radim konkretne stvari, da svojim radom govorim o sebi, a ne da o meni govore drugi, uglavnom mnogo nesposobniji od mene i obično polusvet. Kao što vam je poznato ja sam kandididat za gradskog odbornika na listi SNS za Beograd. O tome gde ću i da li ću biti na nekoj funkciji odlučiće organi stranke nakon izbora. Nisam razmišljao o tome, fokusiran sam da posao u Privremenom organu uradim na pravi način, da pružim svoj maksimum i srećan sam što smo do sada uradili mnoge dobre stvari. Za mene je učešće u beogradskoj vlasti velika čast i privilegija, i ovaj posao doživljavam samo tako i nikako drugačije.
(Darko Zlojutro)
Video: Petra je prevremeno rođena beba: Na rođenju imala je svega 680 grama i 33 centimetra
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bojan
Cekaj da nisi i ti sa tim istim ljudima bio saradnji nekada?Ova nasa politika je jedna najobicnija sprdacina.Dokle bre vise isti ljudi i u piziciji i u opoziciji!Kako duva vetar tako i oni okrecu svoje stavove.Sve moze samo da se dodje do fotelje!
Podelite komentar
Mirko
Evo ga najveci "organ" od svih.
Podelite komentar
Kopljnik
A ti Zvezdu...
Podelite komentar