GORUĆE PITANJE VERNIKA: Mogu li žene tokom menstruacije da se pričešćuju?
Pričešće je obavezno u životu hrišćana, a "bez njega nema spasenja" kako tvrde propovednici ove religije. Međutim, pitanje koje ih muči već vekovima glasi: Da li žene tokom menstrualnog ciklusa mogu da se pričešćuju?
Da bi nam jasnija bila ova tema, neophodno je da se vratimo u period od nekoliko vekova unazad. Naime, žene u doba prvih vekova hrišćanstva nisu imale mogućnost da koriste higijenske uloške i tampone, pa im se tokom menstrualnog ciklusa krv slivala niz noge.
Još u trećem veku postavljeno je ovo problematično pitanje Svetom Dionisiju, episkopu aleksandrijskom, a on je odgovorio da žene u takvom stanju, "ako su verne i pobožne, neće se usuditi niti da pristupe Svetoj trapezi, niti da prime Telo i Krv Hristovu", jer primajući Svetinju treba da smo čisti i telom i dušom. U daljem razlaganju Sveti Dionisije kaže da moliti se, ma u kom stanju da se ko nalazi, uvek je dozvoljeno.
U Novom zavetu se na tu stvar gleda drukčije. Nikakva telesna nečistota ne čini nas moralno i molitveno nečistim.
- Stvoreni od Boga - kaže Sveti Atanastije Veliki - mi nemamo u sebi ničega nečistoga, nego se samo tada prljamo kada činimo greh koji je gori od svakoga smrada. A kad se bez naše volje dogodi kakvo prirodno istečenje, mi moramo, po prirodnoj neophodnosti trpeti pored drugog i to.
Na osnovu starozavetnog gledišta na kultnu nečistotu žena u menstruaciji, kasnije je došlo do gledišta da žene, u tom stanju ne treba da dolaze u crkvu na zajedničku molitvu, a takođe ni 40 dana posle porođaja i pobačaja.
Zbog svega navedenog, ženama je bilo zabranjeno da se pričešćuju, jer bi mogli da obeščaste "sveto mesto" ukoliko bi se krv slila na pod crkve. Ovo pitanje je zaintrigiralo tadašnje hrišćane, a ono je i danas aktuelno.
Naime, danas živimo u vremenu kada žene imaju sva higijenska sredstva, ali većina sveštenika i dalje zabranjuje ženama pričešće tokom menstrualnog ciklusa. Vođeni starom praksom ili nečim drugim, tek, vernicama koje žele da se pričeste nedeljom to nije dozvoljeno
- Kako savremena higijenska sredstva mogu da spreče da se slučajnim istečenjem krvi hram ne učini nečistim, smatram da i sa te strane nema smetnje da žena za vreme mesečnog pranja, uz potrebnu obazrivost i preduzete higijenske mere može dolaziti u crkvu, celivati ikone, primiti naforu i osvećenu vodicu, kao i učestvovati u pojanju. Pričestiti se u tom stanju, ili nekrštena krstiti se, ne bi mogla. No, u smrtnoj bolesti može se i pričestiti i krstiti. Posle porođaja, u pogledu potreba molitava za dolazak u crkvu i ucrkovljenja deteta treba se i dalje držati propisa Trebnika - navodi pokojni patrijarh Pavle u svojoj knjizi "Post i Sveto pričešće u Pravoslavnoj Crkvi".
Religije širom sveta su mahom složne u tome da žene tokom menstrualnog ciklusa ne mogu da obavljaju redovne verske radnje, a neki slučajevi su ekstremni.
Kod Jevreja žene tokom menstrualnog ciklusa moraju da borave u obrednim kupatilima i ne smeju u sinagogu, dok je na Nepalu situacija još gora. Običajno pravo zapadnog Nepala nalaže da žene tokom menstruacije i nakon porođaja moraju biti izdvojene iz zajednice. Budući da se smatraju prljavim, one te dane provode u šupi.
Međutim, postoje i sveštenici koji imaju drugačije mišljenje od patrijarha Pavla, ali su u strahu da glasno pričaju o tome. Zbog toga nećemo navoditi ime našeg sagovornika.
- Shvatanje o nečistoti žene je pagansko nasleđe, a ima veze i sa judaizmom. U životu jednog hrišćanina je najbitnije da se sjedini sa Isusom Hristom kroz pričešće i to mu ne treba zabranjivati zbog menstrualnog ciklusa, pogotovo danas kada postoje sva higijenska sredstva - tvrdi jedan beogradski sveštenik za Telegraf.
Sve češće mišljenje sveštenika da u ovakvim situacijama žene treba pričešćivati potpkrepljeno je tvrdnjama Svetog Grigorija Dvojeslova koje se izlaže u jednom pismu upućenom Svetom Avgustinu kenterberijskom.
- Ženama ne treba braniti da ulaze u hram u periodu kada imaju menstruaciju tj. mesečni period jer dejstvo koje naša (ljudska) priroda projavljuje na našem telu ne može se smatrati grešnim. Zbog navedenog razloga, nije ispravno ženu ili devojku koja ima menstruaciju lišiti svetog pričešća jer se mesečni ciklus ne dešava njenom voljom. Svi znamo za događaj o krvotočivoj ženi koji je opisan u jevanđelju. Žena koja je dugo godina patila od bolesti tečenja krvi, ponizno se približava Gospodu Hristu, dotiče rub njegove odeće i istog trenutka biva izlečena. Ako je dakle ta žena s pravom dodirnula odeću našeg Gospoda, zašto bi nekome na kome se projavljuje dejstvo ljudske prirode trebalo zabraniti pristup crkvi Božijoj - piše Sveti Grigorije u svom pismu.
U praksi su sveštenici podeljeni, jedni savetuju da može, drugi da ne može, a žene i dalje ostaju u dilemi ko je u pravu. Da li će uskoro doći do jasnog rešenja u Crkvi, ostaje nam da vidimo.
(M. B.)
Video: Đole prognoza
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Бајкер
Глупости!Зашто не би могле да се причешћују кад имају циклус?!У данашње време кад се на жене гледа као на сексуалне објекте,заборављамо браћо Срби да су то наше мајке,сестре и кћери.Толико.
Podelite komentar
Srba
Odlican primer koliko je religija nazadna i primitivna.
Podelite komentar
N.D.
To nema nikakve veze sa vjerom. I sa i bez ciklusa vjerujem u Boga,a ti koji misle da su zene ,,neciste"provjere svoju ,,cistocu"!!!
Podelite komentar