JAT ODE U ISTORIJU: Najstarija, najbolja, pa najgora avio-kompanija u regionu (FOTO)

  • 5

Najstarija regionalna i šesnaesta najstarija avio-kompanije u Evropi, "Jugoslovenski aero-transport", odnosno "JAT ervejs", koja je bila jedan od simbola nekadašnje države, prestala je da postoji pod ovim imenom. Od nekadašnjeg giganta, u poslednjih dvadeset godina JAT se pretvorio u stecište malverzacija i neprofesionalnosti, ali je prodajom kompaniji "Etihad" možda otvorena nova epoha.

Sedmog juna 1927. godine osnovano je Društvo za vazdušni saobraćaj "Aero-put", što je bio početak vazdušnog saobraćaja u čitavom regionu. Dvadeset godina kasnije formirana je nacionalna avio-kompanija "Jugoslovenski aero-transport".

Prva letačka sezona počela je 1. aprila iste godine.

"Jugoslovenski aero-transport" otpočeo je rad sa dva aviona C-47 pretvorenih u DC-3 i dva "junkersa" JU-52. U toku godine flota je povećana još jednim JU-52, četiri DC-3 i jednim neadaptiranim C-47 predviđenim za prevoz robe. Ovim avionima održavan je redovan saobraćaj na domaćim linijama Beograd-Zagreb-Ljubljana i Zagreb-Sarajevo i na međunarodnoj liniji Beograd-Prag-Varšava.

ŠEZDESETE: ZLATNO DOBA

Kako je u tekstu pod naslovom "Priča o JAT-u: Najbolje i najgore od balkanskog aero-transporta", objavljenom na portalu bturn.com, autorka, govoreći od šezdesetim i sedamdesetim godinama dvadesetog veka, navodi:

- Na vrhuncu "moći", JAT je bio sinonim za nadmoć i glamur. Njegova flota novih aviona Boing 737 prevozila je više od pet miliona putnika godišnje ka destinacijama na pet razlilitih kontinenata. Njegove stjuardese nosile su uniforme koje su na izborima u Parizu pobeđivale kao najelegantnije, a obroci, koji su putnicima deljeni tokom leta, smatrani su toliko boljima od ostalih da je ova kompanija 1967. godine radila ketering za renomiranu kompaniju "Er Frans".

Na zvaničnom sajtu kompanije, ovaj period opisan je na sledeći način:

"Stalnim ulaganjima u modernizaciju svoje flote, nabavkom već spomenutog DC-10-30, čime je 'Jugoslovenski aero-transport' ušao u svoju novu fazu razvoja, takozvanu "širokotrupnu" fazu, a nekoliko godina kasnije i nabavkom aviona za srednje distance B-737 i to među prvim kompanijama u Evropi, stvoren je osnovni preduslov za dalju ekspanziju saobraćaja u gotovo svim pravcima. Takođe, značajno se povećavaju i postojeće linije u Evropi, Bliskom istoku, Africi, a potom i širenje mreže linija prema Americi, Kanadi, Australiji."

Ipak, treba znati da je ovaj deo Evrope, kada je avijacija u pitanju, bio vrlo moćan i pre pomenute zlatne ere. Naime, prvi noćni let u istoriji avio-saobraćaja izveden je na pančevačkom aeroromu, davne 1923. godine.

DEVEDESETE: PROPADANJE

Kako se dalje zapaža u pomenutom tekstu, uporedo sa raspadom Jugoslavije, počinje i propadanje JAT-a: flota stari, poštovanje standarda slabi, pa posledično - smanjuje se i poslovanje.

Kako su propadali standardi i reputacija, trpeo je i kvalitet menadžmenta: za deset godina JAT je promenio šest generalnih direktora, uglavnom politički imenovanih i potpuno neupućenih u avio-industriju. Jedan je bio advokat, a jedan je radio u prodavnici "Centrotekstil" u Moskvi (Nebojša Starčević).

Još jedan od generalnih direktora je, kako piše u ovom tekstu, toliko zloupotrebio kompaniju da su zaposleni u odeljenju za keternig stupili u štrajk, pa putnici na međunarodnim letovima mesecima nisu dobijali ništa osim vode.

Dodatni apsurd na kom se u ovom tekstu skreće čitalačka pažnja jeste podatak da je pre skoro devedeset godina bilo lakše stići do Zagreba nego danas:

- Tražila sam let od Zagreba do Beograda i saznala da moram da presedam na aerodromu u Istanbulu, da bih stigla do Srbije, što znači da moram da putujem osam sati, što je mnogo ako se uzme u obzir razdaljina između dva grada. A cena za ovu maršutu? Skoro 400 evra.

Osmog avgusta 2003. godine "Jugoslovenski aero-transport" je postao "JAT ervejs". Ipak, skandali i malverzacije nizali su se jedan za drugim.

Pod ovim imenom kompanija prestaje da postoji 1. avgusta 2013. godine, nakon potpisivanja strateškog ugovora sa kompanijom "Etihad".

(Telegraf.rs)

Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • presevo

    2. avgust 2013 | 12:51

    Nema vise jugoslavija.. Zao mi je :(

  • vare

    2. avgust 2013 | 13:37

    pa demokrate bi unistile i americku industriju celika a kamoli jat.

  • g

    2. avgust 2013 | 14:48

    Ko pljuje arape razumem ga, jer taj isti pljuje i svoje rodjene i mrzi ceo svet.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA