SRAMOTA: Srpsko gorivo najgore u Evropi!
Da Srbija ima loš kvalitet goriva, možda i među najlošijim u Evropi, javna je tajna. Iako svi to znaju, ništa se ne čini na rešavanju tog problema, kaže za Telegraf.rs Milan Rakić, predsednik Udruženja vlasnika privatnih pumpi.
Rakić tvrdi da ima nekoliko razloga koji su doveli do toga. Prvi je Pravilnik o minimalnim tehničkim uslovima za obavljanje trgovine naftom i derivatima od nafte.
- Time je zapravo zabranjen uvoz goriva iz EU za maloprodajne mreže. Propisani su uslovi od 5.000 tona goriva po skladištu, što retko ko, osim Naftne industrije Srbije (NIS), može da ispuni. Zato i većina benzinskih stanica nabavlja gorivo od jednog prodavca - NIS-a - navodi Rakić za naš portal.
Prema njegovom mišljenju, čorbu je dodatno "zabiberio" i Novi pravilnik o kvalitetu motornih goriva, čime je nastavljena stara praksa da se u Srbiji prodaje ekološki nekvalitetno girovo.
- Pravilnik je trebalo da stupi na snagu 1. januara 2013. čime bi bio zabranjen promet dizela D2, koje je neekološko gorivo. Ministarka energetike Zorana Mihajlović je rekla da je to uradila kako bi se naftne kompanije prilagodile tržišnim uslovima, a vozači zaštitili od skupog goriva. U stvari ona je to uradila pod pritiskom NIS-a, koji ima monopol na ovom tržištu - smatra Rakić.
On kaže da se u gorivo često dodaju petrolejski dodaci, aditivi kako bi se ono razblažilo. Na razlici se dobro zarađuje.
- Veliki je problem što je kontrola slaba. Zaista mislim da bi trebalo uvesti benzinsku inspekciju, koja bi se bavila samo tom problematikom. Da se svi ti problemi otklone potrošači bi dobili kvalitetnije, ali i jeftinije gorivo za desetak dinara - dodaje Rakić.
Nebojša Atanacković, predsednik kompanije Nafta. ad, dodaje da je Srbija jedna od retkih zemalja koja na pumpama ima dve vrste goriva - euro benzin i euro dizel.
- Moraju da se spuste kriterijumi za uvoz goriva iz zemaljama Evropske unije. Time bi tržišna utakmica bila pravičnija i bilo bi više igrača koji bi mogli da uvezu gorivo - kaže za Telegraf Atanacković.
On dodaje da je NIS prirodni monopolista, jer jedini proizvodi gorivo, a ima i političku podršku.
U Ministarstvu energetike priznaju da su marže za gorivo u Srbiji među najvišima u regionu.
- Nažalost Srbija danas nema laboratorije da ispita kvalitet svih vrsta goriva. Za TNG imamo od pre nekoliko meseci, a za biogoriva nemamo do danas. Međutim, preduzeli smo mere. Uredba o markiranju je na snazi, a samo markiranje goriva biće započeto do kraja godine. Monitoring i barem jednu kompletno opremljenu laboratoriju dobićemo do kraja 2014 godine. Programom monitoringa i markiranja biće obuhvaćene sve benzinske stanice u Srbiji i sva skadišta. Te mere bi morale da bitno utiču na kvalitet goriva u prodaji - kažu za Telegraf.rs u Ministarstvu energetike.
Prema mišljenju nadležnih, glavni uzroci što srpski vozači tankuju loše gorivo je nelegalni uvoz goriva, namešavanja raznih komponenti kao što su laka bazna ulja, razne materije koje se deklarišu kao biodizel, lakih frakcija benzina i slično.
Na opasku da iz Udruženja vlasnika privatnih pumpi poručuju da je ministarka Zorana Mihajlović doprinela trendu da gorivo u Srbiji bude loše, samim tim što je produžila uredbu do 31. jula kojom se omogućava da D2 bude u upotrebi, iz Ministarstva energetike odgovaraju:
- D2 je gorivo koje ima svoj standard kvaliteta. Ovu vrstu goriva proizvodi samo domaći proizvođač koji na taj način ima određenu prednost na tržištu nad ostalima, što svakako utiče na zaradu učesnika na tržištu. To više neće biti slučaj od 31. jula ove godine. Ovo gorivo se izbacuje, jer se danas smatra "neekološkim", odnosno ima 10.000 ppm sumpora, za razliku od eurodizela koji ima 10 ppm, što je samo povod a ne razlog zašto se na produžavanje njegove upotrebe može staviti pritužba. Međutim, činjenica je da su svi imali zalihe ovog goriva. Još i danas ga možete kupiti na pumpama, kao i benzin BMB95, mada daleko ređe. Upravo potrošnja ovih zaliha je, pored razloga da se domaća privreda ne optereti naglo skupljim gorivom, bio glavni razlog produžavanja njegove upotrebe do kraja jula ove godine - tvrde u Ministarstvu energetike.
(N. S.)
Video: Zakonom o igrama na sreću uvode se zabrane i ograničenja za maloletnike
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Sonty
Kakva drzava takvo i gorivo. Samo je dobra jedna stvar a to je kad krenu zrak da naplacuju onda ce u Srbiji biti najjeftiniji!!
Podelite komentar
zullu
Jeste najgore...ali je zato najskuplje!
Podelite komentar
Boki
Gorivo je lose,ali ke zato ministarka doooobra!!!
Podelite komentar